جهاددانشگاهی به تربیت جوان در تراز انقلاب بپردازد
کد خبر: 3833005
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۵

جهاددانشگاهی به تربیت جوان در تراز انقلاب بپردازد

گروه اجتماعی ــ مدیرکل اداره اوقاف ‌چهارمحال‌وبختیاری خطاب رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم را نهادهای انقلابی و علمی نظیر جهاددانشگاهی که با جوانان در ارتباطند دانست و گفت: منویات ایشان در حوزه معنویت، اقتصاد، اجتماع و ... متوجه این دست نهادهاست که می‌توانند با تکیه بر علم و فناوری نوین به تربیت جوان در تراز انقلاب بپردازند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن امیری، مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌و‌بختیاری، ضمن تبریک به مناسبت سالروز تشکیل جهاددانشگاهی اظهار کرد: رسالت این نهاد همانطور که از نامش برمی‌آید تربیت انسان‌هایی است که در کنار علم و تخصص، از روحیه جهادی، ارزشی و معنوی برخوردار باشند.

وی وظیفه مهم جهاددانشگاهی در راستای تحقق این رسالت را یادآور شد و گفت: این نهاد انقلابی باید تمام تمرکز خود را بر علم استوار کند و اگر موفق شود علم را به پختگی و کارایی در جامعه برساند، به سمت تعالی نظام و انقلاب گام برداشته است.

‌امیری تأکید کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی هدف کلان در کشور، حرکت به سمت عزت و استقلال بوده که جهاددانشگاهی در عرصه علم و دانش می‌تواند در تحقق این مهم نقش‌آفرین باشد همچنان که تاکنون اینگونه بوده است.

وی با استناد به بیانات مقام معظم رهبری در سال ۱۳۷۸ درخصوص اهمیت جهاددانشگاهی، بیان کرد: ایشان جهاددانشگاهی را ستونی از ستون‌های نظام خوانده‌اند که باید مستحکم باشد چراکه بناست سقف انقلاب بر آن گذاشته شود و همین تعبیر رسالت بزرگ این «مولود انقلاب» را آشکار می‌کند.

امیری ادامه داد: این سخنان رهبری و بیانات دیگر ایشان درباره جهاددانشگاهی تکلیف مسئولان این نهاد را بسیار سنگین می‌کند چراکه مطالبه ایشان نقش‌آفرینی جهاد در جهت رساندن به رشد و تعالی واقعی است تا ستون‌های انقلاب و نظام را مستحکم کنند.

وی خطاب رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم را نهادهای انقلابی و علمی نظیر جهاددانشگاهی که با جوانان در ارتباطند دانست و ادامه داد: منویات ایشان در حوزه معنویت، اقتصاد، اجتماع و ... متوجه این دست نهادهاست که می‌توانند با تکیه بر علم و فناوری نوین به تربیت جوان در تراز انقلاب بپردازند.

‌امیری در ادامه تأکید کرد: توصیه و تأکید ایشان درباره اقتصاد مقاومتی نیز ناظر به همین موضوع است چرا که تحقق اقتصاد مقاومتی مستلزم روحیه جهادی است که از مبانی اصلی جهاد‌دانشگاهی است.

وی با تأکید بر اینکه همگان باید برای تحقق این بیانیه تلاش کنند، بیان کرد: تحقق این امر ممکن نیست مگر با تربیت «نیروی» مؤمن و متعهد در تراز انقلاب اسلامی که تأکید مقام معظم رهبری هم هست.

امیری با اشاره به وقایع هشت سال دفاع مقدس افزود: در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران نیز علی‌رغم کمبود تجهیزات نظامی و تنها به لطف نیروهای متعهدِ پرورش یافته مکتب امام(ره) توانستیم در برابر اصول و تاکتیک‌های صدام که از سوی دنیا حمایت می‌شد، پیروز شویم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان ادامه داد: امروز هم همین نیروهای جوان به همت نهادهایی نظیر جهاددانشگاهی می‌توانند مسیر صحیح را به خوبی طی کنند و در مجامع بین‌المللی حرفی برای گفتن داشته باشند که البته همین‌گونه هم هست.

وی در پاسخ به سؤالی درباره رسالت سایر دستگاه‌ها نسبت به جهاددانشگاهی، گفت: برای افزایش تعاملات نخست باید بتوان اهداف و فعالیت‌های این نهاد را برای مدیران و متولیان دستگاه‌ها تبیین کرد که کمتر به این مهم پراخته شده است.

امیری با اشاره به توافق‌نامه اخیر میان اداره‌کل اوقاف و جهاد دانشگاهی، بیان کرد: خوشبختانه از ظرفیت علمی و آموزشی این نهاد برای برپایی دوره و آموزش نیروهای بدنه اوقاف که در بقاع متبرکه مشغول خدمت هستند، بهره‌مند هستیم.

وی تأکید کرد: انتظار می‌رود جهاد دانشگاهی با توجه به توانایی در عرصه آموزش و پژوهش بتواند نیروهایی تربیت کند که بر اهمیت وقف و جایگاه موقوفات در عرصه علم و مهار بیکاری آگاه و بر اهمیت توریسم مذهبی و نیز سرمایه معنوی بقاع‌ متبرکه واقف باشند.

امیری با بیان اینکه از بدو انقلاب سیاستی مبنی بر استقلال مالی دانشگاه‌ها از نفت و ذخایر ملی وجود نداشته است، اظهار کرد: با توجه به خودگردان بودن جهاددانشگاهی، این مجموعه می‌تواند به عنوان نهاد پیشرو در بهره‌گیری از وقف برای پیشبرد امور پژوهشی و توسعه و تأمین منابع استفاده کند و در این راه، الگوی سایر نهادها باشد که امیدواریم در همین راستا نگاه مسئولان جهاددانشگاهی به وقف و تأثیر موقوفات مثبت و جدی باشد.

وی با اشاره به فعالیت مطلوب خبرگزاری‌های ایکنا و ایسنا در مجموعه جهاددانشگاهی و تأکید بر تلاش دشمن در رسانه‌ها و شبکه‌های معاند مبنی بر سیاه‌نمایی اوضاع کشور و ناامید کردن مردم، ادامه داد: انتظار می‌رود رسانه‌های داخلی نیز در جهت خنثی‌سازی دسیسه‌های دشمن قوی و پررنگ عمل کنند که خبرگزاری ایکنا به سبب رویکرد دینی و قرآنی، نقشی به مراتب مؤثرتر دارد.

امیری در ادامه تأکید کرد: ایکنا باید قوی ظاهر شود و تمام این فتنه‌ها را خنثی کند یعنی با پوشش محافل قرآنی، شور و حال و توجه جوان‌ها به قرآن، حضور آنان در اعتکاف و مراسم دینی ـ مذهبی و نیز افزایش روزافزون نخبگان و چهره‌های قرآنی اخبار امیدبخش به مردم ایران و و دلسوزان انقلاب در سراسر دنیا مخابره کنند.

انتهای پیام

captcha