راه‌اندازی مجتمع تحقیقاتی درمانی جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی
کد خبر: 3833099
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۵

راه‌اندازی مجتمع تحقیقاتی درمانی جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی

گروه اجتماعی - رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که براساس برنامه ششم توسعه، راه‌اندازی مجتمع درمانی تحقیقاتی جهاددانشگاهی استان تا سال 1400 را در برنامه داریم، گفت: در راه‌اندازی این مرکز به حمایت مسئولان نیاز داریم.

راه‌اندازی مجتمع تحقیقاتی درمانی جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، جعفر محسنی، رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان امروز سه شنبه، 15 مردادماه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان به مناسبت سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی، با بیان این‌که براساس برنامه ششم توسعه راه‌اندازی مجتمع درمانی تحقیقاتی جهاددانشگاهی استان تا سال 1400 را در برنامه داریم، گفت: در راه‌اندازی این مرکز به حمایت مسئولان نیاز داریم.

وی اظهار کرد: راه‌اندازی این مجتمع، گام بسیار بزرگی بوده و شاید بتوانیم برخی امکانات و تیم تخصصی را فراهم کنیم اما در تامین زیرساخت‌های این مجتمع به تنهایی موفق نخواهیم شد، از این رو در این رابطه از مسئولان استانی مطالبه داریم تا حمایت کنند بتوانیم خدمات بیشتر و موثرتری را در استان ارائه دهیم.

محسنی خاطرنشان کرد: در این مجتمع، علاوه بر ارتقای کمی و کیفی خدمات و همچنین ارائه خدمات درمانی، به حوزه تحقیقات و پژوهش نیز ورود خواهیم کرد.

وی در بخشی از سخنانش به اهمیت فعالیت‌های مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی تبریز اشاره کرد و گفت: وجود معضل ناباروری و همچنین چالش جمعیتی در کشور باعث شده تا اهمیت ارائه خدمات درمان ناباروری در جامعه دو چندان شود.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که کشور ما با چالش جمعیتی روبه رو بوده و با روند فعلی، طی سال‌های آتی شاهد رشد منفی جمعیتی خواهیم بود، افزود: مقام معظم رهبری بیش از ۱۴ سال پیش دراین خصوص توجه داشته و طی سال‌ها این قضیه مطرح شده و مشوق‌ها و مصوبه‌های جهت تشویق جوانان به ازدواج و فرزندآوری شده است تا بتوان با این چالش جمعیتی مقابله کرد.

وی با بیان این‌که در حال حاضر حدود 25 درصد زوجین در کشور با مشکل فرزندآوری مواجه هستند، اظهار کرد: در همین راستا، مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی تبریز فعالیت‌های خود را به جد پیگیری و گسترش می‌دهد تا در این رابطه کمک حال زوجین باشد؛ همچنین در اواخر سال 97 نیز با راه‌اندازی سیستم NGS گام موثری را در این رابطه برداشت و در تلاش است تا با استفاده از امکانات جدید در حل معضلات ناباروری در جامعه گام‌های موثرتری بردارد.

راه‌اندازی کلینیک پیشگیری و ارتقای سلامت در دهه ولایت

وی با بیان این‌که وجود انواع سرطان‌ها در کشور، چالش دیگری است که نیازمند توجه بسیار است، اظهار کرد: طبق تحقیقاتی که در دنیا انجام شده، از هر هشت خانم یک نفر در معرض ابتلا به سرطان سینه بوده و این آمار تهدید بزرگی برای جامعه است، بر این اساس جهاددانشگاهی استان نیز در راستای اهدف پنج ساله ششم، کلینیک پیشگیری و ارتقای سلامت را راه‌اندازی کرده و این مرکز بطور رسمی در دهه ولایت افتتاح می‌شود.

محسنی با بیان این‌که غربالگری سرطان‌ها شایع در استان، یکی از محورهای اصلی فعالیت این کلینیک خواهد بود، افزود: این کلینیک با همکاری متخصصان امر در راستای جلوگیری از بروز بیماری‌ها، تشخیص به موقع بیماری‌ها و ... گام‌های موثری را در استان خواهد برداشت.

وی در بخش دیگری از سخنان به اخذ مجوز پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی جهاددانشگاهی استان اشاره کرد و گفت: این پژوهشکده در حوزه علوم انسانی فعالیت کرده و در منطقه شمالغرب اولین پژوهشکده در حوزه علوم انسانی است؛ با توجه به کمبود منابع و پژوهش در حوزه علوم انسانی، فعالیت‌های این پژوهشکده بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان این‌که جهادهای دانشگاهی سطح کشور هرکدام بطور شاخص در یک حوزه فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام می‌دهند، تاکید کرد: جهاد دانشگاهی استان با توجه به ساختارها و شرایطی که در دوران دفاع مقدس در کشور حاکم بود، در تمامی حوزه‌ها ورود کرده و در حوزه‌های پزشکی، انسانی، صنعتی، فرهنگی و... فعالیت‌های مختلفی را پیگیری می‌کند.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی در ادامه به فعالیت‌های گسترده جهاددانشگاهی استان در حوزه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر اشاره کرد و افزود: با توجه به نیاز کشور به استفاده از انرژی، جهاددانشگاهی استان در حوزه استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر و پاک متمرکز شده و در این رابطه نیز فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام داده و تبدیل به "قطب" در سطح کشور شده است؛ همچنین کارگاه انرژی‌های تجدیدپذیر را نیز با سرمایه‌گذاری یک میلیاردتومانی به کارخانه تبدیل کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش بیکاری را یکی از معضلات اساسی جامعه دانست و با تاکید بر اهمیت ایجاد اشتغال برای جوانان، گفت: با توجه به آمار فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار، جهاددانشگاهی استان به حوزه توانمندسازی فارغ‌التحصیلان ورود کرده و در این رابطه نیز طرح‌ها و برنامه‌های بسیاری را اجرایی کرده است.

محسنی در این رابطه افزود: جهاد دانشگاهی استان طرح جدیدی نیز با همکاری استانداری و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اجرا کرده که طی آن برای بیش از 300 بانوی سرپرست خانوار خدمات آموزشی ارائه می‌شود تا بتوانند روی پای خود ایستاده و کارآفرینی کنند. این نهاد، چندین طرح دیگر نیز در حوزه ارائه آموزش در راستای توانمندسازی افراد جامعه در دست اجرا دارد.

محسنی در ادامه به فعالیت‌های معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان اشاره کرد و افزود: خوشبختانه به انتظاری که در این رابطه داشتیم، رسیده‌ایم و فعالیت‌های بسیاری در حوزه معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی انجام می‌شود؛ فعالیت‌های مرکز گردشگری دانشجویان، برگزاری مناظرات دانشجویی، مسابقات دفاع سه دقیقه‌ای پایان نامه، برگزاری همایش‌ها و... از جمله اقدامات این معاونت است.

وی تاکید کرد: سال گذشته 16 هزار نفر ساعت دانشجو از برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و هنری جهاددانشگاهی استان بهره‌مند شدند.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان به منویات مقام معظم رهبری در دیدار مردم تبریز با وی در 29 بهمن سال 97 اشاره کرد و افزود: مقام معظم رهبری در این دیدار بر پیشگامی مردم آذربایجان در گام دوم انقلاب تاکید کردند، از این رو جهاددانشگاهی استان در این حوزه وارد عمل شده و امید است بعد از برگزاری جلسات و همایش‌ها گام‌های ملموس‌تری در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب برداریم.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری، به نقش محوری مادران درخانواده‌ها تاکید کرد و گفت: جهاددانشگاهی در کنار سایر فعالیتهای عمومی، در حوزه تحقیقات و درمان بیشتر بر روی بیماری‌های جامعه زنان متمرکز شده است تا بتواند بخشی از مشکلات بانوان را مرتفع کند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری نیز مبنی بر زیاد بودن هزینه‌های درمان ناباروری و نحوه حمایت از متقاضیان، اظهار کرد: حمایت‌های مالی در حوزه هزینه‌های درمان ناباروری بسیار کم بوده و پوشش بیمه‌ای آن نیز بسیار اندک است، از طرفی هم هزینه‌های درمان ناباروری به دلیل جدید بودن تکنولوژی، عملی هزینه‌بر است، اما جهاددانشگاهی استان در این رابطه تلاش‌های بسیاری کرده و تا حد امکان نیز هزینه‌ها را افزایش نمی‌دهد. در این خصوص با برخی مراکز خیریه و همچنین بانک‌ها نیز رایزنی‌هایی انجام شده که در صورت تحقق حمایت‌هایی انجام خواهد شد.

محسنی در این رابطه افزود: در مجلس شورای اسلامی نیز اخیرا لایحه‌ای ارائه می‌شود که با کمک نمایندگان برخی از موارد را بدان اضافه کرده‌ایم، امید است این لایحه نیز تصویب شود تا حمایت‌هایی در این رابطه به زوجینی که در تامین هزینه‌های درمان ناباروری مشکل دارند، ارائه شود. البته با همکاری بیمه برکت نیز حمایت‌هایی برای زوجین روستایی در تامین هزینه‌های ناباروری می‌شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری نیز پاسخ داد: نوسانات ارزی بر فعالیت‌های ما در حوزه انرژی نو تاثیر گذار بوده و سال پیش نیز یک نیروگاه 100 مگاواتی فاینانس شده را به علت نوسانات شدید ارزی متوقف کردیم، چرا که احتمال ضرردهی وجود داشت؛ اما در سال‌جاری ثبات نسبی در بازار ارز حاکم بوده و پروژه‌های 100 کیلواتی و... در سطح استان اجرایی می‌شود؛ سال گذشته نیز حدود 9 پروژه در این رابطه در سطح استان اجرایی شد.

محسنی با بیان این‌که طبق قانون، سازمان‌ها و ادارات موظف هستند تا ۲۰ درصد انرژی خود را تامین کنند، گفت: با اجرایی شدن این قانون در نتیجه فعالیت‌های جهاد دانشگاهی نیز در این خصوص بیشتر خواهد شد؛ سازمان‌ها و کارخانجات می‌توانند، پشت بام سوله‌های خود را به نیروگاه خورشیدی تبدیل کرده و از این طریق هم انرژی خود را تامین کنند و هم از طریق آن به سود برسند.

وی در خاتمه در پاسخ به سوال دیگری در مورد فعالیت‌های جهاددانشگاهی استان در حوزه تولید آب‌شیرین‌کن‌های خورشیدی نیز گفت: جهاددانشگاهی استان در این حوزه نیز فعالیت‌هایی را پیش می‌برد چرا که تبریز قطب انرژی‌های نو محسوب شده و همچنین در قرن 21 نیز چالش آب پیش بینی شده است، از این رو اهمیت فعالیت در این رابطه بسیار زیاد است.

نجف قراچورلو، رئیس پژوهشکده توسعه و برنامه‌ریزی جهاددانشگاهی نیز در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص مجتمع تحقیقاتی درمانی جهاددانشگاهی اظهار کرد: این مجتمع شامل سه بخش «مرکز فوق تخصصی مطالعات ژنتیک، مرکز فوق تخصصی پیشگیری و ارتقای سلامت و مرکز فوق تخصصی درمان نازایی با شیوه‌های نوین» خواهد بود.

وی با بیان این‌که طرح کامل راه‌اندازی این مجتمع بالغ بر 400 میلیارد تومان(برحسب هزینه‌های روز) برآورد شده است، افزود: طرحی که به استان ارائه کرده‌ایم، بخش اول این مجتمع بوده که برای راه‌اندازی آن بالغ بر 150 میلیارد تومان اعتبار لازم است.

وی با تاکید بر این‌که جهاد دانشگاهی استان خود در این رابطه ورود خواهد کرد، بیان کرد: جهاددانشگاهی استان در این رابطه مکان مناسبی با کاربری پزشکی به مساحت پنج هزار و 300 متر در شهرک خاوران دارد؛ در این رابطه با دفتر مرکزی هماهنگ شده‌ایم تا در بودجه سنواتی از این موضوع حمایت کند و همچنین در مورد بخش دیگری از هزینه‌ها نیز، از مسئولان استانی خواسته‌ایم تا از بودجه‌های ملی شده‌ی استانی و سایر منابع استانی از این پروژه حمایت کنند تا به سرانجام برسد.

انتهای پیام

captcha