دانشنامه قرآنی حج؛ اثری علمی برای معرفت‌افزایی
کد خبر: 3833746
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳
خراسانی بیان کرد:

دانشنامه قرآنی حج؛ اثری علمی برای معرفت‌افزایی

گروه ادب ــ مدیر گروه دایرةالمعارف قرآن پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن از تدوین و انتشار دانشنامه قرآنی حج خبر داد و گفت: این دانشنامه اثری علمی برای معرفت‌افزایی حاجیان است.

دانشنامه قرآنی حج؛ اثری علمی برای معرفت‌افزاییحجت‌الاسلام والمسلمین علی خراسانی، مدیرگروه دایرةالمعارف قرآن پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، در گفت‌وگو با ایکنا درباره دانشنامه قرآنی حج و سرزمین وحی گفت: در راستای ارائه دانشنامه‌های گوناگون از دایرةالمعارف قرآن کریم، یکی از دانشنامه‌های ارائه شده «دانشنامه حج و سرزمین وحی» است که بیش از صد مدخل را دربرگرفته و جلد نخست با حرف «الف» از مدخل آدم‌ربایی مربوط به منطقه مکه و حرم آغاز شده و تا حرف «ح» با مدخل «حرم» پایان یافته است.

وی افزود: از مدخل‌های مهمی که در این دانشنامه جای گرفته است، می‌توان به ابراهیم، ابوجهل، احزاب، اخوت، استطاعت، اسحاق، اسماعیل(ع)، اکمال دین، ام القری، انصار (یاران پیامبر)، اهلبیت(ع)، ابوذر غفاری، بکه، بلدالامین، بنی‌امیه، بیت‌المعمور، بیعت نساء، بیعت عقبه، تبوک، تقیه، توبه، تولی و تبری، جاهلیت، حج، حجةالوداع، حجرالاسود و حرم اشاره کرد.

خراسانی در ادامه با بیان اینکه این دانشنامه به کوشش سه نفر از پژوهشگران علی خراسانی، اکبر کارمزدی و علی مدبر اسلامی از اعضای هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تدوین شده است، گفت: با توجه به اینکه حدود 90 هزار نفر از ایرانیان عازم حج تمتع و ۸۰۰ هزار نفر سالانه به عمره اعزام می‌شوند، این دانشنامه علمی می‌تواند اطلاعات وسیعی را با نگاه قرآنی در اختیار آن‌ها قرار دهد و باعث معرفت‌افزایی شود.

وی ادامه داد: دانشنامه دیگری نیز با عنوان «حج و حرمین شریفین» هم به همت بعثه مقام معظم رهبری تدوین و در هفت جلد منتشر شده است، اما مقالات این دانشنامه برگرفته از دایرةالمعارف قرآنی است و نشر پژوهشگاه علوم آن را در قطع دایرةالمعارفی و در ۷۹۹ صفحه عرضه کرده است.

این عضو هیئت علمی دایرةالمعارف قرآن تأکید کرد: جلد اول این دانشنامه منتشر شده و قرار هست در قالب سه جلد رحلی منتشر شود. مطالعه این دانشنامه را به همه علاقه‌مندان عرصه‌های قرآنی به ویژه کسانی که زائر بیت‌الله هستند توصیه می‌کنم.

خراسانی در پاسخ به اینکه آیا در این دانشنامه به مسائل روز مانند حادثه منا یا رخدادهای دیگر نیز پرداخته شده است، پاسخ داد: با توجه به اینکه این دانشنامه قرآنی است، به مباحثی پرداخته شده که در قرآن وجود دارد و به موضوعات معاصر مانند حادثه منا پرداخته نشده است. البته ممکن است در قالب مدخل‌های دیگری مانند وهابیت به این موضوع پرداخته شود؛ از این رو مسئولیتی در رابطه با پرداختن به مسائل روز ندارد، مگر اینکه به صورت ضمنی اشاره شود.

انتهای پیام

captcha