سنددارشدن ۹۴ درصد موقوفات خراسان رضوی تا پایان سال جاری
کد خبر: 3834194
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۳

سنددارشدن ۹۴ درصد موقوفات خراسان رضوی تا پایان سال جاری

گروه اجتماعی ــ معاون ثبتی حقوقی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: سنددار شدن ۹۴ درصد موقوفات استان تا پایان سال جاری از برنامه‌های در دست اقدام این اداره است.

سنددارشدن 94 درصد موقوفات خراسان رضوی تا پایان سال جاریحجت‌الاسلام‌و‌المسلمین محمد ذاکری، معاون ثبتی حقوقی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در بازدید از این خبرگزاری، در خصوص ثبت اسناد مالکیت موقوفات اظهار کرد: تثبیت مالکیت موقوفات پایه و مبنای کار مأموریت ما در اداره‌کل اوقاف و امور خیریه و به منظور حفظ موقوفات است.
 
وی ادامه داد: طبق آمار موجود، ۶۹ درصد کل موقوفات ما در استان چه به‌صورت تک‌برگه‌ای و چه به‌صورت دفترچه‌ای سنددار است که حدود ۲۳ هزار سند مالکیت را شامل می‌شود.
 
ذاکری اضافه کرد: در ۱۰ سال اخیر، تلاشی جدی در کشور و خصوصاً در سطح استان در بحث تثبیت مالکیت موقوفات انجام گرفته که به لحاظ آماری، تاکنون حدود 9000 جلد سند تک‌برگ برای موقوفات استان صادر شده که از این تعداد، بخشی مربوط به موقوفات دارای سند دفترچه‌ای بوده و تبدیل به سند تک‌برگ شده است.

معاون ثبتی حقوقی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی بیان کرد: اما در مورد موقوفاتی که متولی داشته و اداره امور موقوفه با متولی است، اگر این تعداد را از میزان حدود ۷۰ درصد موقوفاتی که دارای سند هستند کسر کنیم، باید گفت حدود ۸۹ درصد موقوفات متصرفه ما سنددار است.

وی افزود: طبق برنامه‌ریز‌ی‌های صورت‌گرفته، تا پایان سال جاری سعی داریم تا این رقم به ۹۴ درصد برسد. ضمن اینکه در حال حاضر یکی از پلاک‌هایی که در استان دارای ۱۰۰۰ رقبه و مساحتی نزدیک به 2000 هکتار است، در حال طی مراحل بوده و سند آن در هفته آینده صادر خواهد شد.

معاون ثبتی حقوقی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی ادامه داد: سنددار شدن اراضی با رقبات بالا نیز درصد موقوفات سنددار را افزایش می‌دهد.

ذاکری با بیان اینکه در موضوع تثبیت مالکیت موقوفات اولویت‌بندی‌هایی صورت گرفته گفت: این اولویت‌بندی‌ها براساس مساحت بیشتر پلاک‌ها یا تعداد رقبات موجود در پلاک و نیز ضرورت‌های موجود، تعیین شده است.

ریشه اعتقادی در جریان وقف
 
وی تصریح کرد:  مبنای کار ما در اداره‌کل اوقاف در بحث حقوقی، کاهش آمار دعاوی و جلوگیری از طرح دعواست؛ لذا در بحث وقف همواره تلاش می‌کنیم در قدم اول از طرح دعوا بر علیه افراد پرهیز شود؛ به این خاطر که بحث وقف، موضوعی است  که ریشه در اعتقادات مردم دارد. اینکه یک نفر با زحمت، مالی را کسب کرده و بعد از آن براساس اعتقادی که دارد، بخشی از آن را وقف می کند، یقین به پادلش الهی دارد، لذا در راستای حل و فصل موضوعات وقفی باید سعی شود تا حد امکان از صلح و گفت‌وگو استفاده کرد.

معاون ثبتی حقوقی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی بیان کرد: اگر این موضوع با مصالحه حل نشود نیز برای اثبات وقفیت ملک موقوفه یا رفع تصرف افراد از یک ملک موقوفه و غیره طرح دعوا می‌کنیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر در استان نزدیک به ۶۰۰ پرونده حقوقی جریانی داریم که به لحاظ درصد موقوفات در استان، نسبت به دیگر استان‌ها پرونده‌های حقوقی زیادی نیست. از طرف دیگر، پرونده‌هایی که ادارات ما تلاش کردند در قالب صلح و سازش تعیین تکلیف کنند، بسیار زیاد بوده است.

انتهای پیام
captcha