مروری بر آیاتی که در شأن امام علی(ع) نازل شده‌اند
کد خبر: 3834250
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۷

مروری بر آیاتی که در شأن امام علی(ع) نازل شده‌اند

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ یک کارشناس مذهبی به آیاتی در قرآن که به مقام والای امام علی(ع) دلالت دارند اشاره کرد و آیات 19 توبه، 67 مائده، 6 فاتحه، 7 رعد و ... را از آن جمله دانست.

آیاتی‌که بر مقام امام علی(ع) دلالت داردحجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدتقی صرفی‌پور، از کارشناسان مذهبی در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، در رابطه‌ با آیات قرآن که دلالت بر مقام امام علی(ع) دارند، گفت: آیه 19 سوره توبه «أَجَعَلْتُمْ سِقَايَةَ الْحَاجِّ وَعِمَارَةَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ كَمَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَجَاهَدَ فِي سَبِيلِ اللّهِ لاَ يَسْتَوُونَ عِندَ اللّهِ وَاللّهُ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ» در رابطه با امام علی(ع) است.

وی افزود: درباره نزول این آیه آمده است که عباس و طلحه و حمزه به هم فخر می‎فروختند. عباس، عمومی پیامبر(ص) می‎گفت: افتخار من این است که آب زمزم در دست ما است و ما به حاجیان آب می‎دهیم. طلحه می‎گفت: من کلیددار کعبه هستم. حمزه هم به چیز دیگری افتخار می‎کرد. امیرمؤمنان(ع) که حضور داشت فرمود: من شش ماه قبل از همه شما ایمان آوردم و با پیامبر(ص) نماز می‎خواندم و از همه بیشتر جهاد کردم. خواستند داوری نزد پیامبر(ص) ببرند که این آیه نازل شد که «آيا سيراب ساختن حاجيان و آباد كردن مسجدالحرام را همانند [كار] كسى پنداشته‏‌ايد كه به خدا و روز بازپسين ايمان آورده و در راه خدا جهاد می‎‏كند [نه اين دو] نزد خدا يكسان نيستند و خدا بيدادگران را هدايت نخواهد كرد».

امام جمعه سابق پلدختر اضافه کرد: همچنین خداوند در آیه 67 سوره مائده «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللّهَ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ» می‎فرماید: «اى پيامبر آن‌چه از جانب پروردگارت به‌سوى تو نازل شده ابلاغ كن و اگر نكنى پيامش را نرسانده‌‏اى و خدا تو را از [گزند] مردم نگاه مى‏‌دارد آرى خدا گروه كافران را هدايت نمى‌‏كند» در شأن امام علی(ع) است کمااینکه مفسران شیعه و سنی گفته‌اند که این آیه درباره ابلاغ ولایت علی(ع) به مردم، نازل شده است.

حجت‌الاسلام صرفی‌پور با بیان این‌که آیات 6 فاتحه، 7 رعد، 174 نساء و 102 آل‌عمران نیز در شأن امام علی(ع) نازل شده است، ادامه داد: ابن‌عباس گفته است آیه 74 سوره بقره «ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُم مِّن بَعْدِ ذَلِكَ فَهِيَ كَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً وَإِنَّ مِنَ الْحِجَارَةِ لَمَا يَتَفَجَّرُ مِنْهُ الأَنْهَارُ وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا يَشَّقَّقُ فَيَخْرُجُ مِنْهُ الْمَاء وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا يَهْبِطُ مِنْ خَشْيَةِ اللّهِ وَمَا اللّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ» درباره امام علی(ع) نازل شده است. آن زمانی‎که آن حضرت چهار درهم داشت. یک درهم را در روز و یکی را شب و یک درهم آشکارا و درهم چهارم را در پنهانی صدقه داد.

وی با بیان این‌که مفسرین گفته‌اند آیه 40 سوره بقره «يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ اذْكُرُواْ نِعْمَتِيَ الَّتِي أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ وَأَوْفُواْ بِعَهْدِي أُوفِ بِعَهْدِكُمْ وَإِيَّايَ فَارْهَبُونِ؛ اى فرزندان اسرائيل نعمت‌هايم را كه بر شما ارزانى داشتم به ياد آريد و به پيمانم وفا كنيد تا به پيمان‌تان وفا كنم و تنها از من بترسيد» به ولایت امام علی(ع) اشاره دارد و این‌که به ولایت علی(ع) وفا کنید تا من هم بهشت رفتن شما را وفا کنم.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: آیه 36 سوره نساء «... وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا...؛ به پدر و مادر نیکی کنید» نیز به شأن حضرت علی(ع) اشاره دارد، پیامبر(ص) فرموده است که برترین والدین و سزاوارترین والدین، محمد(ص) و علی(ع) هستند.

حجت‌الاسلام صرفی‌پور با بیان این‌که در آیه 174 سوره نساء «يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءكُم بُرْهَانٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَأَنزَلْنَا إِلَيْكُمْ نُورًا مُّبِينًا؛ اى مردم در حقيقت براى شما از جانب پروردگارتان برهانى آمده است و ما به‌سوى شما نورى تابناک فرو فرستاده‏‌ايم» منظور از برهان، پیامبر اسلام(ص) و مراد از نور، علی(ع) است همچنین در تفاسیر ابن‌عباس نقل شده که مراد از صادقین در آیه 119 سوره توبه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَكُونُواْ مَعَ الصَّادِقِينَ» امام علی(ع) است.

وی گفت: آیات زیادی در شأن امیرالمؤمنین(ع) تفسیر شده که از جمله این آیات می‎توان به 16 نحل، 9 حشر، 96 مریم، 25 طه، 214 و 2 شعرا، 22 لقمان، 2 واقعه، 18 سجده، 55 مائده، 16 توبه، 12 مجادله، 9 الرحمن، 274 بقره، 55 مائده و ... اشاره کرد.

انتهای پیام

captcha