ضعف در اطلاع‌رسانی/ متولیان ‌مسابقات قرآن ‌افرادی قرآنی باشند
کد خبر: 3834449
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۸

ضعف در اطلاع‌رسانی/ متولیان ‌مسابقات قرآن ‌افرادی قرآنی باشند

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ شرکت‌کننده در رشته دعاخوانی مسابقات سراسری قرآن با بیان اینکه مسابقات قرآن ‌فقط سالی یک بار برگزار می‌شود، بنابراین برگزاری آن با سطح کیفی پایین، انصاف نیست، اظهار کرد: متولیان برگزارکننده مسابقات قرآن کریم باید افرادی قرآنی باشند تا بتوانند از جان و دل برای برگزاری مسابقات هزینه کنند و کیفیت آن را ارتقا دهند.

مسئولین برگزارکننده مسابقات با قرآن کریم غریبه هستند/روزهای غریبانه مسابقات قرآنابوالفضل عروج‌زاده، شرکت‌کننده تبریزی رشته دعاخوانی چهل‌‌ودومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از قم، در حاشیه این مسابقات که در امامزاده شاه‌ سیدعلی(ع) قم در حال برگزاری است، گفت: امسال دومین سالی است که در رشته دعاخوانی مسابقات سراسری قرآن کریم شرکت کردم البته سابقه حضورم در مسابقات قرآن کریم به 6 سال می‌رسد.

وی افزود: در سال‌های گذشته علاوه بر رشته دعاخوانی، همراه با گروه تواشیح در عرصه مسابقات حاضر شدم.

عروج‌زاده با اشاره به اینکه سطح مسابقات امسال نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته‌ است، بیان کرد: در سال‌های گذشته اکثر اعضای هیئت داوران از قاریان بودند و کمتر از اساتید رشته دعاخوانی استفاده می‌کردند اما امسال حدود سه الی چهار نفر از اعضای هیئت داوران دعاخوانی، صاحب سبک و نظر هستند که موجب پیشرفت در امر قضاوت داوران شده‌ است.

عروج‌زاده اظهار کرد: انتخاب شهر قم به عنوان میزبان مسابقات قرآن کریم بسیار درست و هوشمندانه بود اما از مشکلات اصلی امسال، ضعف امکانات ایاب و ذهاب برای شرکت‌کنندگان شهرستانی بود؛ برای مثال ساعت حرکت وسیله نقلیه از تبریز به قم 6 صبح است در حالی که اسکان شرکت‌کنندگان در قم را برای ساعت 6 عصر آماده کردند و لذا در این گرمای خرماپزان قم و با توجه به غریبه بودن در شهر حدود 10 الی 12 ساعت بدون مکان سرگردان شدیم.

سطح کیفی بالای مسابقات
وی درباره حضور حداکثری دعاخوانان در چهل‌و‌دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم گفت: در رشته دعاخوانی علاوه بر اینکه از هر استان یک نماینده حضور دارد، برخی از استان‌ها چندین نماینده را به خود اختصاص دادند که البته این امر در کیفیت شرکت‌کنندگان تأثیر نگذاشته بلکه سبب افزایش کیفیت دعاخوانان در مسابقه شده‌ است.

شرکت‌کننده رشته دعاخوانی در چهل‌ودومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم افزود: شرکت‌کنندگان رشته دعاخوانی هر کدام یک حریف توانمند به حساب می‌آیند زیرا همگی جلسات متعددی در شهرهای خود برگزار می‌کنند و سال‌ها در این رشته فعالیت کردند.

وی عدم اطلاع‌رسانی صحیح درباره مسابقات سراسری قرآن کریم در جامعه را از ضعف‌های برگزاری مسابقات دانست و گفت: اوقاف سالی یک بار مسابقه برگزار می‌کند و این ضعف‌ها حق مسابقات سراسری قران کریم نیست، با توجه به اینکه اوقاف فقط رسیدگی به امور امامزادگان و بقاع متبرکه را عهده‌دار است و لذا انتظار می‌رود در برگزاری مسابقات قرآن کریم قوی‌تر عمل کند.

عروج‌زاده با اشاره به اینکه قرآن زینت کشور جمهوری اسلامی ایران است، تأکید کرد: مسابقات قرآن کریم فقط سالی یک بار برگزار می‌شود، بنابراین برگزاری آن با سطح کیفی پایین، انصاف نیست؛ متولیان برگزارکننده مسابقات قرآن کریم باید افرادی قرآنی باشند تا بتوانند از جان و دل برای برگزاری مسابقات هزینه کنند و کیفیت آن را ارتقا دهند.

این جوان دعاخوان حضور داوران باسابقه و باتجربه در مسابقات سراسری قران کریم را از نکات مثبت امسال دانست و گفت: اطلاع‌رسانی درباره مسابقات سراسری قرآن کریم امسال نسبت به سال‌های گذشته ضعیف‌تر بود و این مسابقات غریبانه برگزار می‌شود و امیدواریم مسئولان برای این موضوع فکری کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر دعاخوانان باسابقه و صاحب سبکی مثل حاج مهدی سلحشور، میرداماد، کریمی، حاج منصور ارضی و حاج مهدی سماواتی را در کشور داریم اما متأسفانه در چهار سالی که رشته دعاخوانی به مسابقات سراسری قرآن کریم اضافه شده‌ از حضور این اساتید استفاده نکردند در حالی که باید حداقل سه الی چهارنفر از چهره‌های شاخص دعاخوانی در جمع داوران حضور داشته‌ باشد زیرا در روند کیفی مسابقات تأثیرگذار خواهد بود.

یادآور می‌شود، چهل‌ودومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در مرحله مقدماتی که به صورت ضبط تلویزیونی انجام می‌شود تا پایان مردادماه در مجتمع فرهنگی امامزاده شاه سیدعلی(ع) در حال برگزاری است. 

انتهای پیام

captcha