استفاده از قاریان برتر در هیئت داوران دعاخوانی ضرورتی ندارد
کد خبر: 3834667
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۵

استفاده از قاریان برتر در هیئت داوران دعاخوانی ضرورتی ندارد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ شرکت‌کننده در رشته دعاخوانی مرحله مقدماتی مسابقات سراسری قرآن، گفت: استفاده از قاریان برتر در هیئت داوران برای رشته دعاخوانی هیچ ضرورتی ندارد.

فضای سالن مسابقات قرآن برای اجرای دعاخوانی مصنوعی استحجت‌الاسلام علی عرب، شرکت‌کننده در رشته دعاخوانی مرحله مقدماتی چهل‌ودومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از قم، در حاشیه این مسابقات که در امامزاده شاسیدعلی در حال برگزاری است، گفت: امسال دومین سال حضورم در مسابقات قرآن است و در دو سال اخیر در رشته دعاخوانی مسابقات سراسری قرآن کریم با افراد دیگر رقابت کردیم.

وی بیان کرد: استفاده از قاریان برتر در هیئت داوران برای رشته دعاخوانی هیچ ضرورتی ندارد، زیرا اشکالاتی که در مسابقات قرائت کشوری مطرح می‌شود، در رشته دعاخوانی ضعف محسوب نمی‌شود اما به علت حضور قاریان قرآن در هیئت داوران متاسفانه از دعاخوانان ایرادات مرتبط با رشته حفظ و قرائت گرفته می‌شود.

چرا از اساتید دعاخوانی استفاده نمی‌شود

عرب ادامه داد: اکثر داوران حاضر در ادوار مسابقات سراسری قرآن متخصص رشته صوت و لحن هستند و در رشته خود صاحب سبک و نظرند اما سوال اینجاست که چرا از اساتید دعاخوانی استفاده نمی‌شود؟ صاحب سبک در رشته دعاخوانی امثال حاج منصور ارضی، مهدی سماواتی، مهدی میرداماد و حاج رضا طاهری و.. هستند اما تا کنون از هیچ‌کدامشان استفاده نکردند.

وی یادآور شد: داور متناسب با رشته دعاخوانی در مسابقات سراسری قرآن کریم نیست و این ضعف در سال‌های گذشته نیز مشاهده و بیان شده اما به آن توجهی نکردند و مسابقات قرآن در حال حرکت به سمتی است که هرکس قاری بهتری باشد، از مراحل مقدماتی بالا می‌رود و مابقی که متخصص در رشته خودشان هستند حذف می‌شوند.

عرب با بیان اینکه برخی از اشکالاتی که داوران ناظر به قرائت برای اجرای دعاخوانی من مطرح کردند نادرست است و در دعاخوانی این موارد جایگاهی ندارد، افزود: فضای سالن برای اجرای دعاخوانی بسیار مصنوعی است، دعاخوانی سراسر احساس است و این موضوع را مخاطب دعا متوجه میشود و لذا وقتی من برای هیئت داوران اجرا می‌کنم هیچ حسی را دریافت نمی‌کنند زیرا اساتید صوت و لحن هستند نه دعاخوان.

این دعاخوان جوان افزود: به طور کلی نظم و انسجام مسابقات سراسری قران کریم در سال گذشته مطلوب‌تر بود و امیدواریم انتقادهایی که امسال به مسابقات وارد است را مورد بررسی قرار دهند تا در سال‌های آینده شاهد رشد و تعالی مسابقات باشیم به خصوص در رشته دعاخوانی زیرا این نوع مدیریت مسابقات دعاخوانی، خدمتی به فرهنگ دعاخوانی در کشور نمی‌کند.

وی ادامه داد: فرهنگ دعاخوانی در ایران با مناجات و خلوت معنوی عجین شده‌ است اما فضای استودیو این احساس را منتقل نمی‌کند.

لزوم برگزاری جلسه توجیهی ویژه داوران و شرکت‌کنندگان

شرکت‌کننده رشته دعاخوانی این دوره از مسابقات زمان و مکان برگزاری مسابقات قرآن کریم را مناسب دانست و گفت: اطلاع‌رسانی مسابقات امسال ضعیف بود و در این مورد مسئولین برگزارکننده نباید قناعت کنند، پیش از آغاز مسابقات برگزاری یک جلسه توجیهی و تمحیدی با حضور داوران و متسابقین هر رشته لازم است زیرا موجب رشد و ارتقای کیفی مسابقات خواهد شد.

عرب اظهار کرد: سال گذشته برای فینال مسابقات جلسه توجیهی برگزار کردند اما برخی از داوران در این جلسه حاضر نبودند و برخی از نکات مطرح شده در جلسه را مطلع نشدند و این موضوع سبب اجحاف در حق متسابقین خواهد شد زیرا نوع صوت و لحن مورد قبول داوران در جلسه توجیهی بیان شده اما روز مسابقه داوری که در این جلسه حضور نداشته بر اساس سلیقه و نظر خود، نمره پایین‌تر از حق شرکت‌کننده را به او می‌دهد.

انتهای پیام

captcha