پایان‌نامه «نقد منع تدوین حدیث نبوی در قرن اول هجری» دفاع شد
کد خبر: 3834699
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۱
در دانشگاه آزاد خرم‌آباد؛

پایان‌نامه «نقد منع تدوین حدیث نبوی در قرن اول هجری» دفاع شد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ نخستین دانش‌آموخته مقطع دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد خرم‌آباد از پایان‌نامه خود با عنوان «نقد منع تدوین حدیث نبوی در قرن اول هجری» در دانشکده ادبیات و علوم انسانی این واحد دانشگاهی دفاع کرد.

«نقد منع تدوین حدیث نبوی در قرن اول هجری»؛ موضوع نخستین رساله دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد خرم‌آبادبه گزارش ایکنا از لرستان، طی هفته جاری، نخستین دانش‌آموخته مقطع دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد از پایان‌نامه خود با عنوان «نقد منع تدوین حدیث نبوی در قرن اول هجری قمری» در دانشکده ادبیات و علوم انسانی این واحد دانشگاهی دفاع کرد.

مرتضی دارابی به‌عنوان نخستین دانش‌آموخته واحد خرم‌آباد در گروه الهیات و معارف اسلامی، از پایان‌نامه خود با راهنمایی یدالله ملکی به‌عنوان استاد راهنما و جعفر تابان به‌عنوان استاد مشاور دفاع کرد.

جلسه دفاع این دانشجو با حضور چند داور از دانشگاه‌های علوم قرآن و حدیث ملایر، دانشگاه قم و دانشگاه آزاد اسلامی خرم‌آباد برگزار شد و وی توانست با امتیاز عالی به‌عنوان نخستین فارغ‌التحصیل مقطع دکتری رشته علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد واحد خرم‌آباد شناخته شود.

دارابی در توضیح کلی پایان‌نامه خود مهم‌ترین هدف در این پایان‌نامه را بررسی و ارزیابی ادله ممانعت از تدوین و کتابت حدیث و حکمت، منع نگارش آن در عصر رسالت پیامبر اکرم(ص) و آثار و نتایجی که از همین منع نگارش به‌وجود آمده در قالب دیدگاه‌های مختلف عنوان کرد.

وی افزود: در همین رابطه مقاله‌ای تحت عنوان «فلسفه جدال منع نگارش حدیث و تاثیر منع نگارش حدیث در سلب مرجعیت فلسفی ائمه در صدر اسلام» در مجلات علمی پژوهشی، پژوهش‌های اعتقادی و کلامی به چاپ رسیده است.

مرتضی دارابی دوره تحصیل در واحد خرم‌آباد را یکی‌از بهترین و به یاد ماندنی‌ترین دوران تحصیلی خود عنوان کرد و گفت: بسیار خوشحالم که این واحد دانشگاهی را برای اتمام تحصیلات خود انتخاب کردم.

یادآور می‎شود، در حال حاضر دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد با ۹ رشته دکتری و ۴۳ رشته کارشناسی ارشد و بیش‌از یک‌صد رشته در مقاطع کاردانی و کارشناسی در زمره واحد‌های جامع واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی به‌شمار می‌آید.

انتهای پیام

captcha