همنوایی ترنم باران با آوای دوستی در کردستان
کد خبر: 3834748
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۸

همنوایی ترنم باران با آوای دوستی در کردستان

گروه فرهنگی ــ آوای دوستی هنرمندان دف‌نواز سراسر کشور شب گذشته، ۲۲ مردادماه در پارک استقلال سنندج با ترنم باران همنوا شد تا پیام وحدت و همبستگی ایرانیان را به جهانیان صادر کند.

ساز دف با نام‌ها و شخصیت‌های گوناگون میان اقوام و ملل رایج است، این ساز به دلیل ساخت آسان و قدمت چند هزار ساله‌ای که برای آن رقم خورده است؛ جزو آلات موسیقی متقدم است.

بنابر مستندات تاریخی رد پای این ساز بر نقوش برجسته ایلامی در جنوب غربی ایران که از آثار به جا مانده دوران ایران باستان می‌باشد و همینطور کاهنانی که تصاویر نوازندگانی در کنارشان به چشم می‌خورد؛ همراه با آلات موسیقی چون چنگ، دف همینطور بر روی آثار سفالینه منقوش که از دوران پیش از میلاد مسیح باقی مانده قابل رؤیت است.

برخلاف آنچه برخی تصور می‌کنند ساز دف مختص اعراب نیست؛ اگرچه قدمتی دیرینه میان آنان دارد، اما نباید از نظر دور داشت که پارسیان پیش از اسلام با این ساز مأنوس بوده‌اند و نواختن آن بین آنها مرسوم بوده است، چنانکه تصاویر به جا مانده مانند استفاده از ساز دف در مراسم‌هایی مثل جشن نوروز و تحویل سال نو و نیز تصاویری که در شکارگاه طاق بستان(کرمانشاه) دیده می‌شود از جمله مستندات تاریخی است.

دف از جمله سازهایی است که در دوران حیات پیامبر اسلام(ص) نیز رواج داشته و از قداست و احترام خاصی برخوردار بوده و همراه با زمزمه اشعار مذهبی نواخته می‌شده است و هنرمندان اسلامی هم عنایت و توجه ویژه‌ای به این ساز داشته‌اند و آن را جزو ارکان موسیقی عرفانی می‌دانند، چنانکه در دیوان شعرا و عرفا در قرون مختلف نام این ساز به لحاظ معنایی شکوه خاصی به ابیات داده است.

دف بین مردم کُرد نیز یک ساز عرفانی بوده که نواختن آن همراه با ابیاتی در مدح خدا و پیامبر اکرم(ص) معنویتی وصف‌ناشدنی در وجود فرد ایجاد می‌کند که همنوا شدن روح انسان با این نوای دف انسان را در پیشگاه خداوند متعال بدون هیچ پرده قرار می‌دهد و نوعی حس نزدیکی به باری تعالی را در درون انسان زنده خواهد کرد.

در راستای احیای این آیین سنتی و مذهبی حوزه هنری استان کردستان هر سال به برگزاری جشنواره‌ »دف نوای رحمت» اقدام می‌کند و در تابستان 98 نیز شهر سنندجخود را برای میزبانی از نهمین دوره جشنواره دف نوای رحمت آماده می‌کند.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های جنبی این جشنواره فرهنگی «آوای دوستی» بوده که تمام دف‌نوازان سراسر کشور از استان‌های مختلف و کشورهای شرکت‌کننده با لباس محلی خود در این برنامه حضور یافته و به اجرای دف‌نوازی پرداختند که شب گذشته، 22 مردادماه همنوایی ترنم باران با آوای دوستی دف بر معنویت این برنامه افزود.

همنوایی ترنم باران با آوای دوستی
باران شدید مانع از اجرای دف‌نوازان آوای دوستی نشد وهمراهی صدای قطرات باران با نوای دف آنچنان شور وحال وصف‌ناشدنی در دل دف‌نوازان ایجاد کرده بود که نه مردم حاضر در برنامه و نه دف‌نوازان حاضر به ترک برنامه نشدند.

اجرای گروه موسیقی از خوزستان با لباس محلی نخستین اجرای این برنامه بود و در ادامه نیز گروه موسیقی افغانستان با نواختن قطعاتی فارسی و هندی به مدح پیامبر اکرم(ص) پرداختند.

امین مرادی، مدیر نهمین جشنواره بین‌المللی دف نوای رحمت در این باره اظهار کرد: برگزاری برنامه‌های جنبی با اجرای گروه‌های موسیقی استان و خارج از استان به منظور به تصویر درآوردن فرهنگ و هنر اقوام ایران زمین در جشنواره دف نوای رحمت همواره مورد استقبال عمومی قرار گرفته است.

وی افزود: این برنامه سبب شده تا در این دوره شاهد اتفاق تازه‌ای در جذب گردشگر فرهنگی به منظور حضور علاقه‌مندان داخل و خارج از کشور در این رویداد بزرگ موسیقی عرفانی کشور و جهان باشیم.

مرادی بیان کرد: دف، یکی از سازهای موسیقایی است که در کردستان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و با نوای این ساز عرفانی، عاشقان حضرت حق(جل وعلاء) و مریدان رسولش در خانقاه‌های طریقت‌های نقشبندیه و قادریه با ذکر «حی الله» و «یا قیوم» و دیگر اذکار به سماع درمی‌آیند و ندای وحدت بین مسلمین را به صدا در‌می‌آورند.

همنوایی ترنم باران با آوای دوستی

وی اظهار کرد: با این پیشینه و به منظور تقویت جنبه‌های وحدت بخش هنر و بهره‌مندی از ظرفیت‌های هنر در توجه به توسعه استان، روز سه شنبه دف نوازان کردستانی و ایران زمین در پارک استقلال (شانو) سنندج «آوای دوست» را به صدا درآورده و بار دیگر جهانی بودن دف نوازی در کردستان را به تصویر کشیدند.

حسین خوش‌اقبال، معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان هم در حاشیه این برنامه ‌اظهار کرد: برگزاری این برنامه به توسعه فرهنگی استان کردستان کمک خواهد کرد.

وی استان کردستان را جزو امن‌ترین استان‌های کشور دانست و افزود: برگزاری اینگونه برنامه‌‌های فرهنگی، امنیت استان کردستان و همچنین قدرشناسی و مهمان‌نوازی مردمان این استان را به سایر مردم ایران نشان خواهد داد.

نهمین دوره جشنواره دف نوای رحمت از امروز، 23 مردادماه با برگزاری مراسم افتتاحیه در پردیس سینما بهمن سنندج آغاز شده و روزهای چهارشنبه و پنج شنبه اجرای تکنوازی و گروه نوازی شرکت‌کنندگان در بخش مسابقه برگزار خواهد شد و در روز جمعه، 25 مردادماه اختتامیه این مراسم برگزار می‌شود.

یادآور می‌شود، 304 اثر از 250 هنرمند شرکت‌کننده 30 استان کشور به دبیرخانه نهمین دوره جشنواره دف نوای رحمت ارسال شد و چند گروه خارجی نیز به اجرای برنامه پرداختند.
انتهای پیام

captcha