اقدامات قهری در برخورد با بدحجابی نتیجه نمی‌دهد/ عدالت ترمیمی اجرا شود
کد خبر: 3834757
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۵
دادستان عمومی اراک:

اقدامات قهری در برخورد با بدحجابی نتیجه نمی‌دهد/ عدالت ترمیمی اجرا شود

گروه اجتماعی ــ دادستان عمومی و انقلاب اراک در خصوص اقدامات پلیسی در حوزه حجاب گفت: ورود جدی پلیس و اقدامات قهری نتیجه نخواهد داد، شاید برای چند صباحی نتیجه دهد، اما این نتیجه ماندگار نیست چراکه برای تربیت نسلی با حجاب باید از کودکی آموزش داد، نمی‌توان به جوان ۲۰ ساله که تاکنون نماز نخوانده یا حجاب اسلامی نداشته است بگوییم نماز بخوان یا حجاب را رعایت کن.

عباس قاسمی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اراک با حضور در دفتر خبرگزاری ایکنا از استان مرکزی، ضمن بازدید از این مجموعه خبری، گفت: اعتقاد بنده بر این است که برای رسیدن به موفقیت و پیروزی باید از شاهراه اهل‌بیت(ع)، قرآن و عمل به احکام الهی گذر کرد، اگر انسان لذت کلام الهی و تلاوت این مصحف شریف را درک کرد از شنیدن صوت قرآن خسته نمی‌شود، خستگی به هنگام شنیدن صوت قرآن به دلیل عدم چشیدن حلاوت صوت قرآن است، اگر حلاوت آن درک شود محال است افراد از شنیدن صوت کلام الهی غفلت کنند.

وی به آیه 30 سوره مبارکه «فرقان» که می‌فرماید؛ «وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا» استناد کرد و افزود: مشکل جامعه طبق این آیه شریف دوری از قرآن است، قرآن در جامعه ما مهجور و مظلوم است و به دلیل دوری از این مصحف شریف و اهل‌بیت(ع) هر روز جامعه با انحطاط و انحراف جدید رو‌به‌روست.

قاسمی نوجوانان و جوانان را به اقامه نماز اول وقت در مساجد فراخواند و توصیه کرد: رابطه اقامه نماز با مسجدی‌شدن و قرآنی‌شدن تنگاتنک است، مسجدی‌ها کمتر بداخلاقی و بدرفتاری می‌کنند، آمار بزه و بروز آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی و ... بین مسجدی‌ها به مراتب بسیار کمتر از افراد غیر‌مسجدی است.

شیوع خودکشی

دادستان عمومی و انقلاب اراک با اشاره به اینکه در هیچ نقطه‌ای از جهان هستی رهبران دینی و روحانی در هر مذهب و آیینی که هستند خودکشی نمی‌کنند، اظهار کرد: در صورتی‌که تعداد خودکشی بین افرادی که از خدا و دین فاصله گرفتند شایع‌تر است؛ چراکه آنان به بن‌بست رسیدند و تنها راه برای رسیدن به آرامش را خودکشی، بی‌اخلاقی و قتل می‌دانند. اگر فرزندی در مسیر قرآن و اهل‌بیت(ع) قرار گرفت خود به خود می‌آموزد که نباید به پدر و مادر توهین و پرخاشگری کند، قرار دادن فرزند در مسیر الهی و کمال دینی سرمایه‌گذاری کلانی است که خروجی آن در دوران جوانی فرزند به ثمر می‌نشیند.

قاسمی به فرازی از آیه 23 و 24 سوره مبارکه«اسراء» که می‌فرماید؛ «...وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا ۚ إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُلْ لَهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا ﴿۲۳﴾ وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُلْ رَبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا، به پدر و مادر [خود] احسان كنيد اگر يكى از آن دو يا هر دو در كنار تو به سالخوردگى رسيدند به آنها [حتى] اوف مگو و به آنان پرخاش مكن و با آنها سخنى شايسته بگوى(23) و از سر مهربانى بال فروتنى بر آنان بگستر و بگو پروردگارا آن دو را رحمت كن چنانكه مرا در خردى پروردند» اشاره کرد و گفت: سرمایه‌ای از این بالاتر برای والدین نیست که فرزندش به واسطه قرار گرفتن کودک در مسیر دین بیاموزد که حتی کلمه‌ای همچون«اُف» به آنان نگوید.

دور شدن از آیات الهی

وی با یادآور شدن این مطلب که دور شدن از آیات الهی انسان را از انسانیت و اخلاق نیکو دور می‌کند، به آیه‌ای از قرآن که می‌فرماید؛ «وَلا تَنازَعوا فَتَفشَلوا وَتَذهَبَ ريحُكُم ۖ وَاصبِروا ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصّابِرينَ» استناد کرد و گفت: هرآنچه در قرآن آمده است عین خیر و برکت است، اگر افراد به همین آیه شریف عمل کنند دست به نزاع و کشمکش نمی‌زنند و در پی نزاع اتفاقات بعدی همچون قتل‌های ناخواسته رخ نمی‌دهد.

دادستان عمومی و انقلاب اراک اضافه کرد: انسان در همه حال باید با خدا معامله کند، بی‌شک معامله با خدا شکست ندارد و خداوند در قبال خدمت به خلق حسنه‌ای ده‌ها برابر می‌دهد همانطور که خداوند در قرآن می‌فرماید؛ «مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا». گاه انسان حسنه‌های بسیاری در زندگی انجام می‌دهد اما مهم نگاه داشتن حسنات است؛ چراکه گاهی مواقع با رفتار و اعمال خلاف شریعت دین اعمال نیک را از بین می‌بریم.

قاسمی باورپذیری دینی، اعتقاد به آیات الهی و انجام دستورات الهی را مورد تأکید قرار داد و افزود: بهتر است هر شب به امورات انجام داده فکر کرده و هیچ‌گاه از ذکر «استغفرالله» غافل نشویم، اگر با قرآن زندگی کرده و مأنوس باشیم از بودن در مسیر الهی لذت وافر خواهیم برد، قطعا با قرار گرفتن در مسیر دین امورات مادی و دنیوی هم سامان پیدا می‌کند. هرچه انسان به سمت دینداری و معارف دینی حرکت کند از آرامش بیشتری در زندگی برخوردار است.

اجرای طرح «عدالت ترمیمی» به جای «عدالت کیفری»

وی گفت: عدالت ترمیمی در مقابل عدالت کیفری است، به طور مثال اگر خطایی از سوی شما رخ دهد و شما درصدد جبران خسارت و عذرخواهی از طرف خسارت دیده باشید، به مراتب بهتر است به جای اینکه مجرمان را کیفر کنیم از طرح جایگزین رویکرد عدالت ترمیمی، جبران خسارت یا صلح و سازش استفاده شود، اجرای این طرح آسیب‌هایی داشتو  متوجه شدیم از طرح‌های جایگزین به درستی استفاده نمی‌شود و استقبال‌کنندگان کم هستند.

قاسمی بیان کرد: اجرای طرح‌های جایگزین در زندان ویژه حافظان قرآن کاملا مشهود بود، مجرمانی که حافظان قرآن می‌شوند در مجازات آنان تخفیف‌های خوبی اعمال می‌شود، قریب به 200 حافظ قرآنی در زندان تربیت شدند که از یک جزء تا کل به حفظ کلام الله مجید پرداختند، برای برخی از حافظان کل که به دلیل حمل موادمخدر مجازات اعدام برای آنان در نظر گرفته شده بود درخواست کردیم تا در مجازات آنان تخفیف دهند که همین اتفاق نیز افتاد و قرآن ناجی آنان از طناب دار شد.

دادستان عمومی و انقلاب اراک ادامه داد: تحقیقات نشان داد حافظان قرآن تا جزءهای سوم و چهارم فقط به دلیل آزادی قرآن را حفظ می‌کردند و لذت باطنی از حفظ نمی‌برند اما پس از اینکه وارد جزءهای بالاتر می‌شوند به همان میزان بر لذت آنان افزوده می‌شود و خودشان معترفند اگر از زندان آزاد هم نشوند برایشان اهمیت چندانی ندارد چراکه مسیر را پیدا کرده‌اند.

قاسمی عدم برخورداری از لذت قرآن را زمینه‌ساز بروز جرم و جنایت‌ها عنوان کرد و افزود: تا بحال نداشته‌ایم مجرمی که حافظ حتی سه جزء باشد و مجددا در بیرون از زندان جرمی دیگر مرتکب شود، چه بسا این اتفاق بین دیگر زندانیانی که حافظ نیستند به وفور یافت می‌شود، اگر همه انسان‌ها به آیه «أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى، آیا انسان نمی‌داند که خدا او را می‌بیند؟» عمل کنند هیچ فردی به گناه و خطا نمی‌افتد.

بالاترین جرائم نشئت‌گرفته‌ از بداخلاقی‌هاست

وی در پاسخ به این سؤال که در وضعیت فعلی چه موضوعاتی برای دادسرا حائز اهمیت است، گفت: 10 جرم اول اراک و استان معمولا توهین، ضرب و جرح، افترا، تهدید، تخریب، تصادف، نگهداری و مالکیت مواد مخدر، سرقت، کلاهبرداری است، این آمار نشان می‌دهد بالاترین جرائم نشأت‌گرفته‌شده از بداخلاقی‌هاست، شرایط اقتصادی فعلی مشکلاتی را ایجاد کرده است اما جزو اولویت‌ها نیست.

قاسمی با بیان این نکته که آمار بالای جرائمی چون توهین و ... به عنوان بارزترین جرائم استان و اراک نشان از این دارد که مشکل اصلی ما مشکل فرهنگی است، تصریح کرد: مقام معظم رهبری همواره به رفع مشکلات فرهنگی تأکید بسیار دارند، مشکل اقتصادی هم وجود دارد و کسی منکر این مشکلات نیست اما مشکل اصلی افول ارزش‌های اخلاقی و بحران معنویت است. امروز ضد ارزش‌ها ارزش و ارزش‌ها جای خود را به ضدارزش‌ها داده است، به طور مثال فرد سگ را به پارک که محل بازی و تفریح کودکان است می‌برد و فضولات این حیوان بین چمن‌ها ریخته و کودک در همان چمن بازی می‌کند و کار به جایی رسیده که فرد سگ را به بیمارستان آورده و هیچ فردی هم به او اعتراض نمی‌کند.

70 درصد جرائم به موادمخدر ارتباط دارند

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری 5 آسیب اول و مهم همچون اعتیاد، مشکلات و انحرافات اخلاقی، حاشیه‌نشینی، قاچاق کالا، طلاق را به عنوان موضوعات مطروحه در حوزه آسیب‌های اجتماعی مطرح فرمودند، 70 درصد جرائم مستقیم یا غیر‌مستقیم به موادمخدر ارتباط دارند، نکته قابل توجه اینجاست 100 درصد افرادی که مصرف کننده ماده مخدر شیشه هستند اهل مسجد نبودند.

قاسمی با بیان اینکه خداوند در سوره مبارکه «نور» فرمودند؛ «وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ» اظهار کرد: والدین باید اهل خانه را به اقامه نماز امر کنند و ثمره این امر کردن در دوران نوجوانی و جوانی فرزند با پرهیز از آسیب‌های اجتماعی ظهور و بروز می‌کند. نماز و عمل به دستورات الهی انسان را سالم تربیت می‌کند، پزشک متعهد و قرآنی با پزشکی که از دستورات دینی پیروی نمی‌کند متفاوت است، پزشک متعهد و عامل به دستورات دینی علاوه بر آرامش و آسایش خود به آرامش بیمار و اطرافیانش هم فکر می‌کند، اما پزشکی که تنها به مادیات فکر می‌کند جز کسب درآمد به اصل دیگری فکر نمی‌کند.

حجاب قطعاً مبحثی فرهنگی است

وی در خصوص رسیدگی به وضعیت فعلی حجاب در جامعه هم گفت: حجاب قطعاً مبحثی فرهنگی است، حجاب یک‌شبه از چادر به مانتوی جلوباز و وضعیت کنونی تبدیل نشده است، بی‌حجابی در فرایندی 20 تا 30 ساله این قالب را به خود گرفته است.

قاسمی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب در اواخر دهه 70 مسأله شبیخون و تهاجم فرهنگی را مطرح کردند، ایشان فرمودند؛ از یکی از مسئولان مهم سیاسی امریکا شنیدم که گفت: به جای بمب برای زنان دامن کوتاه بفرستید، عصر حاضر عصر گذار از دوره سنت به مدرنیته محسوب می‌شود و توسعه فضای مجازی بر سرعت این گذار افزود و در پی این تغییرات ناهنجاری‌ها و بی‌اخلاقی‌ها در جامعه ما ایجاد شد.

بدحجابی به صورت فرهنگی اصلاح شود

دادستان عمومی و انقلاب اراک ادامه داد: مسئله حجاب باید به صورت فرهنگی و بنیادی اصلاح شود اگر این مسئله به صورت ریشه‌ای حل نشود قطعاً مشکل بی‌حجابی حل نخواهد شد، متولی اصلی برای رفع بی‌حجابی و فرهنگ‌سازی نداریم، از نظر قانونی کشف حجاب جرم است اما مجازات آن در حد شورای حل اختلاف و از 10 روز تا 2ماه حبس است؛ لذا مجازات آن در حوزه کاری دادسرا نیست.

وی در خصوص اقدامات پلیسی در حوزه حجاب هم گفت: ورود جدی پلیس و اقدامات قهری نتیجه نخواهد داد، شاید برای چند صباحی نتیجه دهد اما این نتیجه ماندگار نیست، برای تربیت نسلی با حجاب باید از کودکی آموزش داد، نمی‌توان به جوان 20 ساله که تاکنون نماز نخوانده یا حجاب اسلامی نداشته است بگوییم نماز بخوان یا حجاب را رعایت کن مگر تحول یا معجزه‌ای رخ دهد که این جوان در مسیر دینی قرار گیرد.

قاسمی اضافه کرد: متولیان امر حجاب همچون دفتر فرهنگی اجتماعی استانداری و دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط فرهنگی باید نسبت به امر حجاب حساسیت داشته و سیاستگذاری کنند، طراحی‌های جدید برای چادر می‌تواند بانوان را به استفاده از این حجاب اسلامی ترغیب کند، گاه چادر مشکی به علت گرمای زیاد در فصل تابستان بازدارندگی ایجاد می‌کند لذا بهتر است طراحان پوششی طراحی کنند که هم اسلامی باشد و مثلا هم از رنگ‌های روشن‌تر که گرمای کمتری را جذب می‌کند استفاده شود.

حجاب قبل از اینکه اسلامی باشد، ایرانی است

وی با بیان اینکه اگر طراحان لباسی شکیل در عین حال اسلامی - ایرانی طراحی کنند جامعه مخاطب خود را در معرض دید غیر قرار نمی‌دهد، اظهار کرد: بیش از 20 دستگاه متولی امر حجاب هستند که باید ایده‌های نو در عین اسلامی ایرانی بودن متناسب با شرایط امروز جامعه ارائه دهند، حجاب در ایران قبل از اینکه اسلامی باشد ایرانی است با ورود اسلام به ایران شرع مقدس به حجاب هویت دینی و الهی بخشید و قوام آن را بیشتر کرد به طور مثال نوع پوشش بانوان در مناطقی همچون ابیانه هویدای پوشش کامل ایرانی است در عین اینکه فرهنگ ایرانی را معرفی می‌کند نماد پوششی اسلامی است و بدون اینکه کسی به گناه بیفتد از پوشش کامل ایرانی اسلامی به این زیبایی لذت می‌برد.

قاسمی برلزوم بازنگری مسئله حجاب ایرانی اسلامی تأکید کرد و افزود: باید به اصل خود بازگردیم و قطعاً این امر روزی اتفاق خواهد افتاد، حجاب کامل ایرانی از زمان مادها مشهود است، حتی لباس‌های پوشیده اروپائیان در ساخت انیمیشن‌ها و فیلم‌های سینمایی آنان در سال‌های گذشته کاملاً محسوس است اما این روند به مرور تغییر کرده است؛ از این‌رو نیاز داریم اقدام جدی فرهنگی صورت گیرد.

وی ادامه داد: اگر تنها با رویکرد قهری پلیس وارد عمل شویم نه تنها موفق نمی‌شویم بلکه ممکن است نتیجه عکس داشته باشد، البته پلیس در چارچوب قانون وظیفه خود را انجام می‌دهد اما ورود به تنهایی پلیس جواب‌گو نخواهد بود اگر پلیس بخواهد تمام توان خود را در بخش حجاب صرف کند امنیت ممکن است خدشه‌دار شود.

امر به معروف لزوماً لسانی نیست

قاسمی در بخشی از سخنان خود لزوم اقامه امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه گوشزد کرد و افزود: عموم مردم جامعه نسبت به بی‌حجابی حتی با یک اخم اعتراض خود را نشان دهند و بی‌تفاوت عبور نکنند، امر به معروف لزوماً لسانی نیست تحقیقات نشان می‌دهد امر به معروف و نهی از منکر در قالب 80 نوع روش تعریف می‌شود. این فریضه باید به گونه‌ای انجام شود که نتیجه مثبت داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه آخرین راهکارهای مبارزه با بی‌حجابی استفاده از نیروی قهریه پلیس، شلاق و زندان است، بیان کرد: پلیس و سیستم کیفری در همه حال حتی مشاجره‌های خانوادگی آخرین راهکار است. خانواده‌ها باید نسبت به تربیت دینی فرزندان خود دغدغه داشته باشند و از همان سنین کودکی فرزند را به حضور در مساجد تشویق کنند.

قاسمی گفت: آموزش حجاب و ارزش گذاردن بر جسم و بدن باید از سنین کودکی آغاز شود تا در زمان نوجوانی و جوانی والدین از حضور فرزند در صحنه اجتماع خاطری آسوده داشته باشند، باید جایگاه پوشش اسلامی برای کودک بازگو شود تا بتوان از او در سن جوانی انتظار حجاب اسلامی داشت. فضای دینی ما از بانوان به عنوان(ریحانه) یاد کرده است و باید با ظرافت با او رفتار کرد، آمار بالای افسردگی و خودکشی‌ها بین دختران جوان نشان‌دهنده این است که از معنویت فاصله گرفته‌اند.

وی بیان کرد: برای اشاعه فرهنگ حجاب اسلامی خود بانوان باید وارد عمل شوند، طراحی و زیباسازی لباس با پوشش اسلامی بسیار اهمیت دارد، برای جلوگیری از بی‌ححابی باید همه بسیج شوند. اثرات بی‌حجابی در وهله اول به جامعه زنان باز می‌گردد، قطعاً روزی می‌رسد بانوان به حجاب اسلامی روی می‌آوردند و آرامش خود را در حجاب جست‌وجو می‌کنند اگر از این دوره گذار بگذریم قطعا وضعیت حجاب بهتر می‌شود اما تا رسیدن به آن دوره گروهی در بین قربانی می‌شوند.

جوان‌باوری در دستور کار دستگاه‌ها قرار گیرد

قاسمی در بخش پایانی سخنان خود برلزوم استفاده از نیروی جوانی در دیگر دستگاه‌ها تأکید کرد و افزود: مقام معظم رهبری در فرمایشات خود به این امر مهم تأکید فرمودند و جهاد‌دانشگاهی را مثال زدند، واقع امر این است که جوان ظرفیت بسیاری دارد، جوان‌باوری باید در دستور کار دستگاه‌ها قرار گیرد.

وی ادامه داد: اگر عزت نفس جوان تقویت و جایگاه او ارتقا پیدا کند می‌تواند تحول‌آفرین باشد، رهبر معظم انقلاب در 30 ساله رهبری خود بر استفاده از نیروهای جوان، متعهد و متخصص توصیه فراوان دارند اگر جوان مسیر را درست طی کند فتح‌الفتوح می‌کند اما دستگاه‌ها به این مهم توجه نکردند و به جای اینکه از نیروی تازه‌نفس جوان استفاده شود افراد بازنشسته به کارگیری می‌شوند که این مهم به بهره‌گیری مناسب از ظرفیت جوانان خدشه وارد می‌کند.

دادستان عمومی و انقلاب اراک برلزوم هویت‌بخشی به جوانان و ایجاد انگیزه تحول‌آفرینی بین آنان تأکید کرد و افزود: امروز زمان آن است که جوانان با انگیزه، متعهد و متخصص در عرصه‌های مختلف وارد عمل شوند، رونق تولید و عبور از تحریم‌های ایجاد شده به واسطه جوانان رخ می‌دهد که وظیفه دستگاه‌ها حمایت از جوانان نخبه در همه زمینه‌هاست، لزومی ندارد همه جوانان به دانشگاه وارد شده و علوم تئوری بیاموزند گاه جوانی با حداقل سواد دیپلم می‌تواند در رونق تولید و افزایش خدمات اشتغال مثمرثمر باشد.

انتهای پیام

captcha