تعدد نمازهای جمعه در یک شهر مغایر با فلسفه نماز است
کد خبر: 3834873
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵

تعدد نمازهای جمعه در یک شهر مغایر با فلسفه نماز است

گروه اجتماعی ــ امام‌جمعه اهل سنت زاهدان گفت: عده‌ای به‌دنبال تعدد و افزایش نماز جمعه در یک شهر هستند؛ این اقدام بر‌خلاف دوراندیشی بوده و با فلسفه اصلی نماز جمعه مغایرت دارد.

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام‌جمعه اهل سنت زاهدان صبح امروز، 23 مردادماه در جمع طلاب و مدرسین دارالعلوم این شهر، گفت: متأسفانه اخیراً عده‌ای به‌دنبال تعدد و افزایش نماز جمعه در یک شهر هستند؛ این اقدام بر خلاف دوراندیشی بوده و با فلسفه اصلی نماز جمعه مغایرت دارد.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین فلسفه‌های نماز جمعه اجتماع مسلمانان است و در اجتماع مسلمانان شکوه، برکت، عظمت و خیر دنیا و آخرت امت اسلامی نهفته است. نماز جمعه‌ای که با جمعیت بسیار اندک برگزار می‌شود فاقد روح است.

امام‌جمعه اهل سنت زاهدان بیان کرد: در صدر اسلام و در طول تاریخ اسلامی در هر شهر یک نماز جمعه برگزار می‌شد و فقط در صورت عذرهایی همچون کمبود جا، اجازه برگزاری نماز جمعه در مکانی دیگر داده شده است. لذا نباید به‌خاطر راحتی چند فرد معذور، به اجتماع مسلمانان لطمه وارد کنیم، بلکه باید سعی کنیم دنبال تقلیل نمازهای جمعه در یک شهر باشیم.

دین‌گریزی و ترویج بی‌حیایی ‌
وی در ادامه به کمرنگ شدن باورهای دینی در جامعه اشاره کرد و افزود: متأسفانه امروزه دین‌گریزی در جامعه زیاد شده‌ است و شیاطین جنی و انسی دنبال آن‌اند تا مردم ما به‌ویژه جوانان را از دین و شریعت دور کنند.

مولوی عبدالحمید اظهار کرد: در گذشته دشمنان، جوانان متدین را با گلوله مورد هدف قرار می‌دادند و آنان را از بین می‌بردند، اما با توجه به اینکه این روش سبب بدنامی دشمنان می‌شد، امروز روش‌‌ها تغییر کرده است و شیاطین انسی با وسایل و ابزار جدید دین و ایمان و تقوای جوانان را هدف گرفته‌اند.

وی استفاده نادرست از فضای مجازی را یکی از موارد مخرّب عنوان کرد و افزود: اگرچه از اینترنت و فضای مجازی که امروز از طریق گوشی‌های موبایل در دسترس همه قرار گرفته است، می‌شود استفاده‌های درست هم کرد، اما در فضای مجازی مواردی هم موجود است که به دیانت و ایمان انسان ضربه می‌زند و پیروی از خواهش‌های نفسانی و شیطانی را در انسان‌ها تحریک می‌کنند.

مدیر دارالعلوم زاهدان عنوان کرد: قرآن عظیم‌الشأن در تعبیری جالب می‌فرماید: «وَ يُرِيدُ الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الشَّهَوَاتِ أَنْ تَمِيلُوا مَيْلًا عَظِيمًا» [النساء: 27] شهوت‌پرستان می‌خواهند که شما یک چرخش و تمایل بسیار بزرگی به طرف گناه و معصیت و فحشا پیدا کنید؛ یعنی به سوی دین‌گریزی سوق پیدا کنید.

وی بیان کرد: متأسفانه امروزه بی‌حیایی در جامعه در حال گسترش است. شرایط و اوضاع کنونی حتی بر حیای زنان نیز اثر منفی گذاشته و امروز زنان با آرایش‌های غلیظ و پوشش نامناسب در اماکن عمومی و در انظار افراد نامحرم حضور پیدا می‌کنند، درحالی‌که این کار از دیدگاه شریعت اسلام «حرام» است و زنان فقط می‌توانند آرایش خود را در منزل و در حضور شوهران و محارم‌ خود ظاهر کنند.

این عالم اهل سنت «جوانان» را از مهمترین اقشار جامعه دانست و افزود: برای جوانان حرمت قایل باشیم و به آنان بها بدهیم. مواظب جوانان خود‌مان باشیم که شیاطین انسی و جنی آنان را به مسیر انحراف نکشند و از مسیر شریعت و سالم دور نکنند.

وی ادامه داد: امروز بعضی از جوانان و زنان جامعه اسلامی دنبال تقلید از فرهنگ‌های پوچ غربی‌ها در نوع پوشش، گذاشتن مو وغیره هستند، درحالی‌که جوان مسلمان باید از فرهنگ و سیرت رحمة‌للعالمین تقلید کند و مردان و زنان صحابه را الگوی خودش قرار دهد.

مولوی عبدالحمید اظهار کرد: جوانان ما باید به‌جای تجمع در کوچه و خیابان و مجالس لهو و لعب، در مساجد و مجالس دینی جمع بشوند تا افتخاری برای جامعه اسلامی باشند. جوانان به‌جای اینکه چاقو در درست بگیرند و با درگیری و قتل برای خود و دیگران مشکلات و نگرانی ایجاد کنند، باید قلم در دست بگیرند و دنبال فراگیری علوم دینی و دانشگاهی باشند.

مدیر دارالعلوم اهل سنت استان افزود: جوانان نور چشم و امید آینده ما هستند؛ باید دنبال کسب‌وکار باشند و با شرکت در دوره‌های فنی و حرفه‌ای، برای خودشان شغلی ایجاد کنند و مشغول کار بشوند تا آینده‌ای روشن را برای خودشان رقم بزنند و مایه سربلندی و افتخار جامعه بشوند.

انتهای پیام

captcha