استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی در مبارزه با مواد مخدر مغفول مانده است
کد خبر: 3835048
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۴

استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی در مبارزه با مواد مخدر مغفول مانده است

گروه اجتماعی - دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور تاکید کرد: مردمی‌کردن موضوع مبارزه با مواد مخدر و استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی کشور مغفول مانده است.

استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی در مبارزه با مواد مخدر مغفول مانده است

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، اسکندر مومنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، عصر امروز، ۲۳ مردادماه، در دومین جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، اظهار کرد: طبق آمار سازمان ملل در سال ۲۰۱۹، تعداد ۲۸۰ میلیون معتاد در جهان وجود دارد که ۴۵۰ هزار نفر در طول یک سال گذشته بر اثر سوءمصرف مواد مخدر در جهان فوت کرده‌اند.

وی ادامه داد: تولید، تبلیغ و مصرف مواد مخدر در دنیا رو به افزایش بوده و مافیای رسانه‌ای به‌طور دائم درحال تبلیغ مواد مخدر در بسته‌های جدید هستند و همچنین توزیع مواد مخدر در فضای مجازی افزایش یافته و چرخه مالی مواد مخدر نیز افزایش پیدا کرده است.

مومنی افزود: مواد مخدر هم به‌تنهایی آسیب بوده و هم منشا بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است و بیش از ۵۰ درصد طلاق‌ها، بسیاری از قتل‌ها و سرقت‌ها و حدود ۷۰ درصد زندانیان کشور مرتبط با مواد مخدر هستند و این آسیب نشان می‌دهد که نیاز به تمهیدات ویژه در امر مبارزه با مواد مخدر است.

وی با اشاره به اینکه مردمی‌کردن موضوع مبارزه با مواد مخدر و استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی کشور مغفول مانده است، تصریح کرد: موضوع معتادان متجاهر، روح و روان و آرامش جامعه را خدشه‌دار می‌کند و وقتی خانواده‌ها معتادانی را مشاهده می‌کنند که به راحتی مواد مخدر را استعمال می‌کنند، قبح آن در جامعه از بین رفته و استعمال آن عادی می‌شود و این امر امنیت ذهنی و روانی جامعه را تهدید می‌کند و اولویت ستاد مبارزه با مواد مخدر جمع‌آوری و ساماندهی معتادان متجاهر است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور خاطرنشان کرد: اولویت بعدی ستاد، مردمی‌کردن موضوع مبارزه با مواد مخدر بوده، چراکه اعتیاد چندین خانواده را درگیر خود می‌کند و جز یکی از بیماری‌هایی است که به‌سختی درمان می‌شود و راه علاج آن صیانت درونی و مبتلا نشدن است.

وی گفت: تمامی مردم باید سهم خود را در امر مبارزه با مواد مخدر بدانند و طرح یاری‌گران مبارزه با مواد مخدر این زمینه را برای همگان فراهم می‌کند.

مومنی یادآور شد: فرهنگ‌پذیری و آموزش‌پذیری در استان در امر مبارزه با مواد مخدر بسیار زیاد بوده و از شاخص‌های خوبی برخوردار است، ولی متاسفانه گرایش و تمایل به مصرف مواد مخدر در کشور افزایش یافته است.
انتهای پیام

captcha