مسجد جامع افین؛ بنایی از جنس خداشناسی
کد خبر: 3835065
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۶

مسجد جامع افین؛ بنایی از جنس خداشناسی

گروه معارف ـ مسجد جامع افین از زیباترین مساجد خراسان‌جنوبی منسوب به دوره تیموریان است که در این روستا خودنمایی می‌کند.

مسجد جامع افین؛به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، روستای افین از مراکز مهم تاریخی شهرستان قاین در 85 کیلومتری جنوب شرقی قاین قرار گرفته است. وجود چندین اثر تاریخی از جمله مسجد جامع، قلعه، بافت تاریخی، کاروانسرا، آسیاب‌های آبی، برج‌ها، حوض‌ها و... مجموعه‌ای از جاذبه‌های تاریخی را در خود گنجانده است که به دلیل قرار گرفتن در حاشیه ارتفاعات و همجواری با درختچه‌های زرشک مجموعه بی‌نظیری از جاذبه‌های مختلف را با خود به همراه دارد.

مسجد جامع افین از زیباترین مساجد خراسان‌جنوبی منسوب به دوره تیموریان است که در این روستا خودنمایی می‌کند. مهم‌ترین شاخصه معماری این اثر تاریخی ایوان آن است که بر اثر عوامل طبیعی و انسانی آسیب بسیاری دیده و سقف آن از بین  رفته است.

ساخت این بنا براساس شیوه تک‌ایوانی است. این مسجد از نظر ظرافت و معماری یکی از زیباترین مسجدهای استان خراسان جنوبی محسوب می‌شود. از فضاهای این مسجد می‌توان ایوان اصلی، شبستان شرقی، غربی و گنبدخانه را نام برد. در دو طرف ایوان دو ستون قرار دارد که گچبری زیبا و نقش چلیپا بر آن به چشم می‌خورد.

در ایوان اصلی منبری آجری و زیبا کنار محراب قرار دارد که با گچبری ظریف و نقش‌های هندسی تزیین شده است. محراب این مسجد نیز منقش به گچبری ظریف، هنرمندانه و همچنین اسم جلاله است. از طریق شبستان شرقی و غربی می‌توان به طبقه دوم بنا و گنبدخانه رفت. در سمت شرق و غرب بنا دو مناره شش ضلعی نیز وجود دارد. این مسجد با شماره ۲۱۸۲ در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسيده است.

این اثر با نور معنوی خود جلوه‌ای خاص به این روستای گردشگرپذیر بخشیده است، همان جلوه‌ای که از نور معرفت مردمانش منشأ می‌گیرد و گویای خداشناسی آنان در طول تاریخ بوده است.

مسجد جامع افین؛

مسجد جامع افین؛

مسجد جامع افین؛

انتهای پیام

captcha