اربعین؛ تمرکز بر کانون هدایت الهی است
کد خبر: 3835148
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۰

اربعین؛ تمرکز بر کانون هدایت الهی است

گروه فرهنگی ــ تولیت آستان قدس رضوی گفت: اربعین ذهن و فکر ما را متوجه و معطوف به کانون هدایت، یعنی امامت و ولایت می‌کند.

اربعین ما را به امامت و ولایت معطوف می‌کندبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام و المسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی در دومین همایش بین‌المللی اربعین که 24 مردادماه در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد اظهار کرد: در زیارت اربعین داریم به خدا عرض می‌کنیم: «بنده تو، حسین تو با نثار خون خود مردم را از جهالت، از سرگردانی و گمراهی و از حیرتی که در گمراهی هست نجات داد.»

وی افزود: امام حسین(ع) مردم را از حیرتی که انسان را از خدا دور و غافل می‌کند و انسان را از بهشت و رضوان الهی دور می‌کند نجات داد، چراکه محبت اهل‌بیت رمز قرب به خدا است. محبت اهل‌بیت، رمز کسب رضوان الهی است. امام صادق(ع) در روایتی از جابربن عبدالله انصاری نقل می‌کند، سوال کرد: «یا رسول الله! آیا برای بهشت قیمتی است که باید بپردازیم و بهشت را کسب کنیم؟ پیغمبر فرمودند: «بله قیمتی دارد، باید بپردازی تا به بهشت برسی، سوال کرد: «قیمت بهشت چیست؟» فرمودند: «قیمت بهشت این است که «لا اله الا الله» بگویی و توحید حقیقی و از روی اخلاص قیمت بهشت است.» سوال کرد: «اخلاص چیست؟» فرمودند: «اخلاص دو چیز است، یکی عمل به دستورات من، پیغمبر و محبت اهل‌بیت من اعرابی سوال کرد، اگر من «لا اله الا الله» را از روی اخلاص بگویم و توحید مخلصانه داشته باشم، باز هم نیاز به محبت اهل‌بیت دارم»، فرمودند: «محبت اهل‌بیت اعظم قیمت بهشت است.»

مروی ادامه داد: آن توحید و «لا اله الا الله» که محور آن اهل‌بیت، امامت و ولایت نباشد ارزشی ندارد، اهل‌بیت در کنار قرآن هستند، هر دو با هم باید باشند و ما باید حقیقتا خدا را بر این نعمت بزرگ شاکر باشیم که محب و عاشق اهل‌بیت و دلباخته اهل‌بیت هستیم. چه نعمت و سرمایه‌ای از این بالاتر و ارزشمندتر مهم این است انسان این سرمایه را قدر بداند.

اربعین در واژه‌های سیاسی و تحلیلی ما نمی‌گنجد
تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: خدا را سپاس که در این حرکت عظیم دینی و بشری سهیم هستیم. اربعین یک پدیده الهی است که قابل تعریف و توصیف نیست و اربعین در واژه‌های سیاسی و تحلیلی ما نمی‌گنجد، چرا که پدیده الهی و بزرگ‌تر از اینهاست. اینکه چند میلیون زائر هر سال با عشق و علاقه با کمترین امکانات با سختی راه پیاده‌روی را طی می‌کنند در واقع این حرکت عظیم معرفتی بشری فقط حرکت مذهبی و دینی نیست، چرا که غیرمسلمان‌ها و غیر شیعه‌ها هم در اربعین حضور دارند.

وی اضافه کرد: این جاذبه اباعبدالله(ع) است که توانسته غیرمسلمان‌ها، مسیحیان و دیگران را به سمت خود جذب کند و باید خدا را شاکر باشیم که در این صحنه حضور پیدا کردیم. اربعین جلوه‌هایی دارد، یکی از جلوه‎های راهپیمایی اربعین و خدمت‌گزاری به زائران سبقت‌‎الله است و چه رنگی از رنگ خدا بهتر، زبباتر، دلنشین‌تر و فرح‌بخش‌تر است. حضور در اربعین و خدمت به زائران و نوکری خالصانه زائران رنگ خدایی دادن به خود است.

مروی با بیان اینکه راهپیمایی اربعین عرصه متحول شدن است، افزود: مقصد بهانه، بلکه خود حرکت هدف است، خود این راه رفتن و گام برداشتن هدف است. این حرکت و گام‌های بیرونی که ما را به کربلا نزدیک می‌کند، اما گام‌های درونی برای انسان شدن، تربیت شدن و به خدا پیوستن است. این گام‌های بیرونی حکایت از گام‌های درونی است. گام‌های بیرونی ما را به مرقد امام حسین(ع) و گام‌های درونی ما را به خدا و معارف اباعبدالله(ع) می‌رساند.

جلوه‌های اربعین
تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: جلوه دیگر اربعین محو شدن مرز میهمان و میزبان است. در اربعین میهمان و میزبان همه یکی هستند، همه در کنار هم کار می‌کنند. همه پذیرایی می‌کنند و پذیرایی می‌شوند. ویژگی دیگر اربعین رنگین کمان اقوام و ملیت‌ها و مذاهب و ادیان گوناگون است. در هیچ کجا این را شاهد نیستید. به عنوان مثال در مکه اقوام و مذاهب اسلامی همه حضور دارند، اما ادیان دیگر حضور ندارند. اما در مراسم اربعین انسان‌ها حضور دارند همه انسان‌ها و بشریت حضور دارند. رنگین کمانی از همه مذاهب ادیان و اقوام گوناگون در سطوح مختلف است. تحصیلکرده و دانشمند، کارگر و کشاورز، کودک شیرخوار و فرد سالخورده، هم انسان سالم ، بیمار و حتی جانباز قطع نخاعی با ویلچر حضور دارد. در کجا چنین تشکل و اجتماعی را در سطوح مختلف از مردم مشاهده می‌شود.

وی افزود: ویژگی دیگر اربعین اوج تفکر مبارزه در راه خدا و اسلام است. اربعین به جامعه بشری و انسانی روحیه جهاد، از خود گذشتن، شهادت، مبارزه با ظلم و ظالمان دفاع از مظلوم و حق پیام اربعین است و برکاتی دارد.

مروی ابراز کرد: ما در سوریه در عراق و یمن و در جاهای مختلف حضور و قدرت اربعین را می‌بینیم که چگونه قدرت‌ها و قانون‌های منطقه و قدرت‌های استکباری را زمین‌گیر کردند و به شکست کشاندند. اینها قدرت اربعین است و آخرین مورد در خصوص ویژگی اربعین توجه به کانون هدایت قرآنی، امانت و ولایت است. اربعین ما را متوجه می‌کند ذهن و فکر ما را معطوف می‌کند. به این که کانون هدایت، امامت و ولایت است.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: اگر می‌خواهیم از هدایت‌های قرآنی بهره‌مند باشیم، از طریق امامت و ولایت این امر امکان پذیر است و اربعین این درس را به ما می‌دهد، لذا دشمن تلاش می‌کند از این حرکت بی‌نظیر تاریخ انعکاس و بازتابی در رسانه‌هایشان نداشته باشد.

وی ادامه داد: رسانه دشمن انفجار یک ترقه در عراق را بازتاب می‌دهد اما این حرکت عظیم که میلیون‌ها نفر در سطوح و سنین و اقوام مختلف حضور پیدا می‌کنند، هیچ بازتابی در رسانه‌های جهانی و استکباری ندارد که البته یک روز مجبورند این حقیقت را بپذیرند و بازتاب دهند. از طرفی عدم انتشار اخبار اربعین از سوی رسانه‌های استکباری نشانه حقانیت این مسیر و راه است.

مروی افزود: اگر یزیدیان توانستند آن روز صدای اباعبدالله(ع) را خاموش کنند، یزیدیان امروز هم می‌توانند این حقیقت را بپوشانند. اما شاهد هستیم که روز به روز این شعاع وجودی اباعبدالله(ع) و این حرکت عظیم روز به روز نورانی‌ترمی‌شود. این اراده خداست که دشمن می‌خواهد با فوت دهانش نور خدا را خاموش کنند، اما خدا از نور خودش حمایت می‌کند.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: رهبری در خصوص اربعین بارها سخنان پرمعنایی داشتند، یکی اینکه شکر این نعمت را پاس بداریم و شکر این است که این حالات و روحیات اربعین را در خود نگه داریم. وقتی به جامعه بر‌گردیم، پیام‌آور اربعین برای جامعه خود باشیم. با رفتار و کردار خود و تبیین آموزه‌های دینی اربعین را استمرار دهیم و منحصر به یک بار در سال و و تنها برای افراد حاضر در پیاده‌روی نکنیم، بلکه همه انسان‌ها و بشریت را در مکتب اربعین قرار دهیم و آن‌ها را در این مکتب مستقر کنیم.

اربعین را مردمی اداره کنیم
وی گفت: رهبر معظم انقلاب همواره بر این دو نکته تاکید داشتند که عراق ایرانیزه نشود چرا که عراق فرهنگ دولت و نظامات خود را دارد، هرچه در ایران انجام می‌دهیم نمی‌توانیم در آنجا انجام دهیم، باید به قوانین آن‌ها احترام بگذاریم. دشمن برای گرفتن اربعین از ما در تلاش است هر حرکت با هر نیت که بین مردم ایران و عراق جدایی بیندازد و عراقی‌ها را نسبت به ایرانی‌ها حساس کند و احساس کنند ما خود را صاحب آنجا می‌دانیم و برتری بر آن‌ها قائل هستیم. این حرکتی یزیدی و در میدان دشمن است، لذا باید نظامات را تکریم کرده و مردم عراق احساس برادری کنند نه برتری و خودمختاری.

مروی گفت: از ظرفیت‌های مردمی در جریان اربعین استفاده کنیم مردم مانند عاشورا در جریان اربعین خودجوش به میدان می‌آیند، صحنه‌گردانی و هزینه می‌کنند این سرمایه مهمی است. جوری عمل نکنیم که مردم احساس کنند دستگاه‌های بالاتر کار را مدیریت می‌کنند، اگر این از سوی مردم احساس شود مردم کنار می‌کشند به گونه‌ای عمل کنیم و از ظرفیت‌های دستگاه‌ها و نهادها به حد مطلوب استفاده کنیم، اما آن ظرفیت اصلی یعنی مردمی را باید حفظ کنیم و نگه داریم.

انتهای پیام

captcha