ساماندهی تشكیلاتی شیعه از سوی امام هادی(ع)/ زیارت جامعه كبیره؛ منبع غنی معارف امام‌شناسی
کد خبر: 3835436
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۲

ساماندهی تشكیلاتی شیعه از سوی امام هادی(ع)/ زیارت جامعه كبیره؛ منبع غنی معارف امام‌شناسی

گروه معارف ــ مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم با بیان اینكه متوكل عباسی تلاش بسیاری می‌كرد تا ارتباط امام هادی(ع) را با شیعیان قطع كند، گفت: امام هادی(ع) به شكل دقیقی، تشكیلات شیعیان را ساماندهی كرد و آنان را برای مسئله غیبت آماده كرده بود.

ساماندهی تشكیلاتی شیعه توسط امام هادی(ع)/ زیارت جامعه كبیره؛ منبع غنی معارف امام‌شناسیحجت‌الاسلام‌والمسلمین امین رصاف،‌ مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، فرارسیدن سالروز ولادت امام هادی(ع) را گرامی داشت و گفت: قریب 13 سال از امامت امام هادی(ع)، معاصر با دوران خلافت متوكل عباسی در شهر مدینه بود.

وی افزود: متوكل عباسی یكی از پادشاهان بسیار مكار و سخت‌گیر نسبت به شیعیان بود و از نفوذ امام به شدت هراسان بود، به همین دلیل امام را به سامرا دعوت كرد و منزل ایشان را در جایی قرار داد تا بتواند تمام رفت و آمدهای ایشان را تحت نظر قرار دهد.

رصاف ادامه داد: تمام تلاش متوكل بر این بود كه به شكل‌های مختلف از ارتباط گیری شیعیان با امام هادی جلوگیری كند اما امام به شكل دقیقی تشكیلات شیعیان را ساماندهی كرد و آن‌ها را برای مسئله غیبت آماده كرده بود.

عضو جامعه اساتید حوزه‌های علمیه فارس ادامه داد: علی‌رغم اینكه سخت‌گیری متوكل بسیار زیاد بود اما این سخت‌گیری‌ها نتوانسته بود ابهت، عظمت و محبوبیت امام هادی(ع) را در دل شیعیان بكاهد.

زیارت جامعه كبیره
رصاف با اشاره به زیارت جامعه كبیره امام هادی(ع) گفت: از یادگاران بسیار غنی و پرافتخار امام هادی(ع) دعاهایی است كه از ایشان به جا مانده است از جمله زیارت جامعه كبیره كه در آن امام، یك دور معارف امام‌شناسی و ولایت‌شناسی را به شیعیان و مریدان و پیروان خود آموزش داده است و دارای مضامین بسیار عالی است كه عملاً جایگاه امام را به شیعیان یاد می‌دهد.

وی اظهار كرد: اگر بعد از گذشت قرن‌ها همچنان مزار امام هادی(ع) توسط دشمنان مورد حمله قرار می‌گیرد یكی از دلایل آن همین زیارت جامعه كبیره امام هادی(ع) است كه به فرهنگ شیعه بسیار غنا بخشیده است.

مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم در عین حال این نكته را یادآور شد كه غیر از زیارت جامعه كبیره، دعاهای دیگری از امام هادی(ع) به یادگار مانده است از جمله دعای غدیر كه جا دارد شیعیان معرفت خودشان را با توجه به این ادعیه بالا ببرند.

اشاره به احادیث امام
رصاف در ادامه با تصریح اینكه احادیث فراوانی از این امام بزرگوار نقل شده است كه در كتب احادیثی فراوان وجود دارد، گفت: ایشان فرمود دنیا یك بازار است كه عده‌ای در این بازار سود می‌برند و عده‌ای هم خسارت می‌بینند و زیان می‌كنند یعنی باید حواسمان باشد این دنیایی كه در آن قرار گرفتم بدانیم اگر مراقبت كنیم، در آن ضرر می‌كنیم و مصداق آیه « إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ؛ كه واقعا انسان دستخوش زیان است» (آیه 2 سوره عصر) خواهیم شد.

وی اضافه كرد: به همین دلیل امام بزرگوار علاوه بر اینكه تلاش كردند معارف شیعه را به ما بیاموزند شاگردان خوبی هم تربیت كردند از جمله عبدالعظیم حسنی كه قبر ایشان در شهر ری است و بسیار شخصیت جلیل القدری است و زیارت آن بسیار سفارش شده است.

مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم با بیان اینكه شیخ طوسی حدود 185 نفر از شاگردان امام هادی(ع) را نام می‌برد كه شخصیت‌های بزرگی هستند، گفت: از دیگر شاگردان امام هادی(ع)، علی‌بن مهزیار است كه ایشان هم یك شخصیت عظیم و بزرگواری است كه داستان‌های زیادی از فضل و عظمت و مسائل معنوی ایشان نقل شده است و در كل این شاگردان توانستند ارتباط امام را با شیعیان حفظ كنند و این معارف را به نسل‌های بعدی انتقال دهند و توسط اینها فرهنگ غنی شیعه استمرار پیدا كرد.
انتهای پیام

captcha