تربیت تمام‌ساحتی از اهداف سند تحول بنیادین است
کد خبر: 3835884
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۴

تربیت تمام‌ساحتی از اهداف سند تحول بنیادین است

گروه اجتماعی ــ مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه تربیت تمام‌ساحتی از اهداف سند تحول بنیادین است، اظهار کرد: ‌در این سند تحول «هویت، مدرسه صالح و حیات طیبه» به عنوان سه جوهره اصلی تعلیم و تربیت معرفی شده است.

تربیت تمام ساحتی از اهداف سند تحول بنیادین استبه گزارش ایکنا از همدان٬ محمد پورداود، مدیر‌کل آموزش و پرورش استان همدان، امروز، ۲۷ مردادماه در اختتامیه سی‌وهفتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان و فرهنگیان استان همدان، اظهار کرد: خوشبختانه در حوزه‌های مختلف آموزش و پرورش شاهد کسب رتبه‌های برتر استانی و ملی در رشته‌های مختلف دینی، قرآنی، نهج‌البلاغه و ...هستیم.

مدیر‌کل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه تربیت تمام‌ساحتی از اهداف سند تحول بنیادین است، افزود: کسب رتبه 4 علوم انسانی در کنکور سراسری سال 98 از سوی  دانش‌آموز حافظ 13 جزء قرآن ‌آمنه لقمان، مصداق بارز تربیت تمام ساحتی سند تحول بنیادین است.

وی با اشاره به اینکه قرآن باید در همه امور زندگی انسان جاری و ساری باشد، اضافه کرد: طبق آیه «كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا آيَاتِهِ وَلِيَتَذَكَّرَ أُولُو الْأَلْبَابِ؛ (این قرآن بزرگ) کتابی مبارک و عظیم الشأن است که به تو نازل کردیم تا امت در آیاتش تفکر کنند و صاحبان مقام عقل متذکر (حقایق آن) شوند»(ص/ آیه 29) قرآن از منبع مبارکی است.

پورداود با اشاره به اینکه مبارک به معنای چیزی با خیر و برکت فراوان و ثابت است، ادامه داد: قرآن از منبعی مبارک، در شبی مبارک و در مکانی مبارک بر قلب پیامبر اکرم(ص) نازل شد که خود نیز مبارک است که آیه مذکور به این مهم اشاره دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه قرآن از سرچشمه وحی الهی است، ابراز کرد: طبق آیه شریفه هدف از نزول قرآن تدبر در آیات و علم و آگاهی نسبت به معارف والای این کتاب الهی است و عاملان به این آیه اول‌الالباب هستند.

وی با بیان اینکه جامع‌ترین هدف دستگاه تعلیم و تربیت، «قرب الی الله» است، گفت: یکی از دروازه‌های ورود به قرب الی الله، نماز و قرآن است که در این بین اهداف جزئی، واسطه‌ای و غایی مطرح است و تدبر و تذکر از اهداف جزئی نظام تعلیم و تربیت است.

اهداف دستگاه تعلیم و تربیت
پورداود ادامه داد: اهداف واسطه‌ای در دستگاه تعلیم و تربیت به دو نوع اهداف علمی و عملی قابل تقسم است، تفکر و تدبر اهداف علمی و ایمان و زهد و تقوا جزء اهداف عملی واسطه‌ای است.

مدیر‌کل آموزش و پرورش استان با اشاره به اینکه بین تفکر و تعقل تقاوت‌هایی وجود دارد، بیان کرد: تعقل اخص از تفکر بوده و بار مثبت دارد اما تفکر بار منفی و مثبت دارد، هر تفکری تعقل است اما هر تعقلی تفکر نیست.

وی با بیان اینکه آموزه اصلی سند تحول بنیادین آوزش و پرورش، قرب الی الله است، افزود: «رضوان، حیات طیبه و قرب‌الی‌الله» جزء اهداف غایی سند تحول بنیادین به شمار می‌رود، قرب الی الله مکان نداشته و مطلق هستی و هستی مطلق است.

‌چرخش‌های تحول‌آفرین
پورداود با بیان اینکه سند تحول بنیادین نقشه راه آموزش و پرورش است، ابراز کرد: این سند بر اساس آموزه‌های قرآن و سیره ائمه اطهار(ع) ‌تنظیم شده است، از ویژگی‌های این سند آن است که ابتدای امر یک سند است، تحولی بودن و بنیادی بودن از دیگر ویژگی‌های این سند است.

مدیر‌کل آموزش و پرورش استان با اشاره به اینکه منابع ارزشمندی همچون تربیت تمام ساحتی و چرخش‌های تحول آفرین از اهداف مهم این سند است، گفت: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش «هویت، مدرسه صالح و حیات طیبه» به عنوان سه جوهره اصلی تعلیم و تربیت معرفی شده است.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش امروز بیشتر به دنبال آموزش است، گفت: مدارس ما باید از نهاد آموزشی به نهادی تربیتی و مولد سرمایه صیرورت یابد، دانش آموزان منفعل ما باید به متربیان فعال پیش رودند.

پورداود با اشاره به اینکه حافظه محوری دیگر در نظام آموزش و پرورش ما جایی ندارد، بیان کرد: دستگاه تعلیم و تربیت ما باید به سمت شایسته محوری پیش رود.

انتهای پیام

captcha