مبارزه بر سر حاکمیت منجر به نادیده گرفتن غدیر شد
کد خبر: 3836352
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲

مبارزه بر سر حاکمیت منجر به نادیده گرفتن غدیر شد

گروه اجتماعی - عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور شهرکرد مبارزه میان حاکمان الهی و حاکمان طاغوت را امری دایمی دانست و تأکید کرد: پس از ‌پیامبر(ص) نیز مبارزه طاغوتیان بر سر حاکمیت شکل گرفت و حادثه غدیر از سوی آنان نادیده گرفته شد.

محمود خسروی، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور شهرکرد، در گفت‌و‌گو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه غدیر رویداد تعیین جانشین نبوت پیامبر(ص) است، اظهار کرد: تاریخ گواهی می‌دهد که تمام انبیای الهی پس از خود جانشینانی داشتند و پیامبر ما نیز رسالت خود را به امام و امیر مؤمنان(ع) تفویض کردند.
وی ادامه داد: بر اساس منابع شیعی پیامبر اسلام(ص) همواره در طول حیات مبارکشان به جانشینان خود تا روز قیامت اشاره می‌کردند و حادثه غدیر اعلام علنی این مهم است که در آیات و روایات به آن اشاره و در منابع شیعه و سنی به کرات نقل شده است.
خسروی با استناد به دو آیه مهم «ولایت» و «تبلیغ» به عنوان آیات مورد اشاره به ولایت علی(ع)، ادامه داد: پیامبر اسلام(ص) با گزینش علی(ع) به ولایت مسلمانان، امر امامت را نه تنها به ایشان بلکه به فرزندانشان تا حجت قائم(عج) واگذار کردند و بر اساس اعتقاد شیعیان، در عصر غیبت این رسالت بر دوش ولی‌فقیه زمان است.
وی با اشاره به حادثه غدیر، گفت: این حادثه که در بزرگترین اجتماع بین‌المللی مسلمانان مسلمانان رخ داد در کتب معتبر شیعه و سنی نقل شده اما اهل تسنن معتقدند واژه «مولا» در سخن پیامبر(ص) به معنای دوست و رفیق است.
خسروی با طرح این پرسش که آیا حاکمیت در زمین از آن خداست یا غیر خدا، گفت: دینداران تمام ادیان الهی در پاسخ می‌گویند خدا، پس او باید حاکم باشد اما چون درک خداوند از دایره درک بشر فراتر است او حاکمیت را به کسانی از جنس انسان‌ها واگذار می‌کند که پیامبران و ائمه(ع) هستند.
مدرس دانشگاه در استان با اشاره به لزوم برقراری حکومت در هر جامعه، افزود: حکومت از جانب خداوند انتصابی است و در طول تاریخ به انبیای الهی تفویض شده تا به تشکیل حکومت پیامبر(ص) در مدینه رسیده است و همین سیر برای امامان معصوم(ع) ادامه یافته تا امروز و در عصر غیبت، حاکمیت الهی به ولی فقیه آگاه زمان واگذار می‌شود.
خسروی با تأکید بر اینکه حاکمیت و مدیریت همواره مولد اختلافات و مناقشات بوده، ادامه داد: پس از رحلت پیامبر(ص) نُمود این اختلافات به روشنی دیده می‌شود و امروز نیز هر جای دنیا جنگ و مناقشه‌ای وجود دارد به همین موضوع بر می‌گردد.
وی مبارزه میان حاکمان الهی و حاکمان طاغوت را امری دایمی دانست و تأکید کرد: پس از ‌پیامبر(ص) نیز مبارزه طاغوتیان بر سر حاکمیت شکل گرفت و حادثه غدیر از سوی آنان نادیده گرفته شد.
خسروی با اشاره به مصادیق دیگری از این مبارزه سنتی، گفت: در قیام عاشورا نیز بحث بر سر حاکمیت یزید بود که می‌خواست از امام حسین(ع) بیعت بگیرد اما آن حضرت زیر بار این خفت نرفتند.
وی در خصوص مصداق امروزی این اختلافات، گفت: امروز نیز گاهاً شاهد چنین مناقشاتی در فضای سیاسی کشور خودمان هستیم که اعتراض فتنه‌جویان به نتایج انتخابات سال ۸۸ از جمله این موارد است اما به لطف رهبری مدبرانه رهبر انقلاب، مدیریت شده و می‌شوند.
انتهای پیام

captcha