واقعه غدیر الگوی مردم‌سالاری دینی و حکومت اسلامی است
کد خبر: 3836362
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹

واقعه غدیر الگوی مردم‌سالاری دینی و حکومت اسلامی است

گروه معارف ــ عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه عظمت جایگاه امیرمومنان در واقعه غدیر و اتفاقات پیش از آن نهفته است، گفت: واقعه غدیر الگوی مردم‌سالاری دینی و حکومت اسلامی به نمایش گذاشت.

واقعه غدیر الگوی مردم‌سالاری دینی استحجت‌الاسلام محمد حاج‌ابوالقاسم‌دولابی، عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان اظهار کرد: از 10 تا 25 ذی‌الحجه به شادی مومنان اختصاص دارد و باید بدانیم که واقعه غدیر تنها به روز غدیر اختصاص ندارد و مقدمات آن از روزهای قبل آماده شده بود.
وی با اشاره به اینکه روز 13 ذی‌الحجه روز اعلان عمومی لقب حضرت علی(ع) برای مولای متقیان است؛ هر چند ایشان از عالم ذر ملقب به این توصیفات بود، گفت: در این روز پیامبر(ص) به اصحاب دستور داد تا بیایند و به حضرت علی(ع) با لقب امیرالمومنین سلام دهند.
این کارشناس دینی با اشاره به اینکه امیرالمومنین یعنی فرمانده مومنان، ابراز کرد: مومنان واقعی کسانی هستند که تحت فرمان امیرند و رفتار و کردار خود را با تعالیم امیر تنظیم می‌کنند.
دولابی در مورد 12 ذی‌الحجه یادآور شد: پیامبر(ص) پس از آنکه مناسک حج را به مردم آموزش دادند، جبرئیل بر ایشان نازل شد و گفت: هر آنچه از پیامبران پیشین نزد شماست به امیرالمومنین بسپار و همه آنچه خدای متعال به تو آموخته به علی بیاموز.
وی با اشاره به اینکه پیامبر(ص) پیرامون هماهنگی و همراهی قرآن و اهل‌بیت(ع) مطالب مختلفی را بیان کردند، تصریح کرد: یکی از مناسبت‌های عید قربان به بیان حدیث ثقلین در سرزمین منا اختصاص دارد که اصحاب را جمع کردند و برای آن‌ها خطبه‌ای خواندند که من در میان شما دو شیئ گرانبها به یادگار می‌گذارم که اگر به این دو متمسک شوید، هرگز گمراه نخواهید شد.
عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: در روز عید قربان پیامبر(ص) از امام علی(ع) درخواست کردند تا آیات برائت که بیانگر مرزهای پررنگ میان جامعه اسلامی با کفار است، را به مشرکان ابلاغ کنند که دادن این مأموریت به امیرالمومنین سند دیگری از فضایل این امام بزرگوار است.
وی ادامه داد: مناسبت دیگری که در وصف عظمت حضرت علی(ع) می‌توان به آن اشاره کرد، دادن ولیمه توسط ابوطالب، پدر امیرالمونین در روز عید قربان است. بنا بر روایتی از امام صادق(ع) در این روز 300 شتر و یک هزار گاو و گوسفند قربانی کردند و پس از این ولیمه این روز شرافت بیشتری یافت.
این مسئول در مورد دیگر اسناد حقانیت اهل‌بیت(ع) بیان کرد: پیامبر(ع) پس از ورود به مدینه مسجدالنبی را بنا کردند؛ اصحاب خانه‌های خود را گرداگرد مسجد ساختند و در خانه خود را به طرف مسجد قرار دادند که از مسجد به خانه تردد کنند، جبرئیل دستور داد همه درها به جز در خانه پیامبر(ص) و امیرمومنان(ع) بسته شود که نشان از فضلیت امام علی(ع) دارد.
دولابی به شناخت و بازخوانی واقعه غدیر در تبیین اهمیت مسئله امامت و ولایت تأکید کرد و افزود: واقعه غدیر حاوی پیام‌های مهمی در ارتباط با الگوی حکومت‌داری و مردم‌سالاری دینی است.
انتهای پیام
captcha