تعویق کنفرانس «مخالفت با شکنجه» در مصر
کد خبر: 3836533
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۶
در پی انتقادات فعالان حقوقی صورت گرفت؛

تعویق کنفرانس «مخالفت با شکنجه» در مصر

گروه بین‌الملل ــ در پی اعتراض گسترده فعالان حقوقی و نهادهای بین‌المللی حقوق بشر، سازمان ملل متحد کنفرانس منطقه‌ای مخالفت با شکنجه در شهر قاهره، پایتخت مصر را به تعویق انداخت.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری عربی 21؛ کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرد که تعویق کنفرانس منطقه‌ای مخالفت با شکنجه به دلیل پرونده سیاه مصر در زمینه شکنجه و نقض حقوق بشر صورت گرفته است.
 
روبرت کولفیل، سخنگوی دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کنفرانس پس از نگرانی گسترده سازمان‌های حقوقی غیردولتی درباره انتخاب مصر برای میزبانی آن به تعویق افتاد.
 
وی افزود: رایزنی‌ها و مشورت‌هایی برای زمان و مکان برپایی این کنفرانس انجام خواهد شد.

این کنفرانس قرار بود، 13 و 14 شهریورماه سال جاری در قاهره برگزار شود که با انتقادات گسترده حقوقدانان داخلی و بین‌المللی و نهادهای حقوق بشر مواجه شد و فعالان حقوقی این اقدام سازمان ملل را به دلیل نقض‌های مکرر حقوق بشر از سوی مقامات مصر، مضحک خواندند.

سازمان حقوق بشری اروپا ـ مدیترانه‌ مخالفت خود را با دعوت دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل برای شرکت در کنفرانس منطقه‌ای درخصوص «تعریف و جرم دانستن شکنجه در قوانین منطقه عربی» در قاهره اعلام کرد و در نامه‌ای سرگشاده به میچل باچله، کمیسیونر ارشد حقوق بشر سازمان ملل گفت: شدیدا مخالف تصمیم برگزاری این کنفرانس با همکاری شورای ملی حقوق بشر مصر هستیم، چرا که این شورا با نظارت دولت این کشور فعالیت می‌کند که به سرکوب و شکنجه سیستماتیک از سوی نیروهای امنیتی متهم است.

در نامه این سازمان حقوقی آمده است بازداشت‌شدگان و زندانیان در مصر غالباً تحت بدرفتاری‌ها و شکنجه‌‌هایی از جمله شوک الکتریکی، ضرب و شتم، به دار آویختن و تجاوز به عنف قرار می‌گیرند.
 
فعالان حقوق بشر اعلام کردند که عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر بر کمپین سرکوب آزادی‌ها در مصر از زمان رسیدنش به قدرت در سال ۲۰۱۴ میلادی نظارت دارد.
 
انتهای پیام
captcha