مسجدی با یک قرن تأثیرگذاری و صلابت
کد خبر: 3836582
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۴

مسجدی با یک قرن تأثیرگذاری و صلابت

گروه فرهنگی ــ مسجد محمد رسول‌الله(ص) با قدمت ۱۰۰ ساله همچون نگینی در روستای گوهر می‌درخشد و پشتیبانی جنگ و تربیت نیرو‌های جهادی را در کارنامه خود دارد.

از پشتیبانی جنگ تا تربیت نیروهای انقلابی در روستای «گوهر»در اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای اسلامی تهران، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران پیشنهاد کرد تا سالگرد آتش زدن مسجدالاقصی توسط اسرائیل به عنوان روز جهانی مساجد تعیین شود که این پیشنهاد مورد پذیرش قرار گرفت و  ۲۱ اوت هر سال (برابر با ۳۱ مرداد)، روز جهانی مسجد نامگذاری شده است.

در این بین مساجد نقش تعیین‌کننده‌ای در حوادث تاریخ‌ساز کشور داشتند و پایگاه شکل‌گیری رویادادهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بودند. حتی مساجد روستاهای دورافتاده نیز به میزان توان خود سهمی در جریان‌سازی انقلاب و تربیت نیروهای جهادی داشتند.
امروز نیز مساجد جزو پایگاه‌های مهم اجتماعی به‌حساب می‌آیند و کارکرد آن‌ها تنها به برپایی آیین‌های دینی و مذهبی محدود نمی‌شود و بعضی ازآن‌ها در عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی، آموزشی و سایر موارد حرف‌هایی برای گفتن دارند.

مسجد روستای گوهر
مسجد محمد رسول‌الله(ص) روستای گوهر واقع در درام از توابع شهرستان طارم یکی از مساجد روستایی است که در زمان جنگ تحمیلی به سهم خود توانسته تأثیرگذاری‌اش را برای حفظ وطن نشان دهد.
این مسجد از حدود یکصد سال پیش در روستای گوهر احداث شده است و چون قدیمی‌ترین مسجد و مرکز روستاهای اطراف بود، نقش مهمی در دوران دفاع مقدس ایفا کرده است، به‌طوری که به گفته شاهدان و هیئت امنای این مسجد، مردم این روستا و روستاهای اطراف کمک‌های خود را برای رزمندگان تحویل این مسجد می‌دادند و از این طریق محموله‌ها به مناطق عملیاتی ارسال می‌شد.
این مسجد هم‌اکنون با حضور امام جماعت ثابت هر روز برنامه‌های فرهنگی و عقیدتی و مذهبی را پرشورتر از گذشته برگزار می‌کند. اوج این فعالیت‌ها در ماه محرم است که جوانان مذهبی و انقلابی این روستا در سوگ سرور و سالار شهیدان به عزاداری می‌پردازند.
جلسات صالحین بسیج نیز هفته‌ای 2 بار در این مکان مقدس برگزار می‌شود و فرزندان این روستا توسط سرگروه صالحین پایگاه بسیج شهید زین‌الدین گوهر از مسائل روز جهان و احکام و قرآن اطلاع پیدا می‌کنند.
جلسات تفسیر و قرائت قرآن نیز یکی دیگر از برنامه‌های معنوی این مسجد است. حلقات صالحین این روستا از این مسجد به اردوهای جهادی و غبارروبی مزار مطهر شهدا و دیدار از خانواده معظم شهدا اعزام می‌شوند.
انتهای پیام
captcha