افزایش تدابیر امنیتی در کشمیر در آستانه نماز جمعه
کد خبر: 3836853
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۵

افزایش تدابیر امنیتی در کشمیر در آستانه نماز جمعه

دولت هند برای جلوگیری از راهپیمایی ساکنان ایالت جامو و کشمیر به سمت دفتر نمایندگی سازمان ملل در سرینگر، تدابیر امنیتی در این شهر را افزایش داد.

به گزارش ایکنا به نقل از العالم؛ درپی دعوت رهبران معنوی ایالت «جامو و کشمیر» در هند از مردم برای راهپیمایی به سمت دفتر سازمان ملل، مقامات هندی تدابیر امنیتی در شهر «سرینگر» را پیش از برگزاری نماز جمعه تشدید کردند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» در حالی که نظامیان هندی متعددی در سطح منطقه کشمیر حضور داشته و برخی از خیابان‌های سرینگر نیز با ایست‌های بازرسی بسته شده است، مقامات دهلی‌نو دستور تشدید تدابیر امنیتی با هدف جلوگیری از وقوع تظاهرات‌های جدید را صادر کردند.

چهاردهم مرداد ماه بود که دولت هند در اقدامی کم‌سابقه و تنش‌زا، بند 370 قانون اساسی این کشور را که مربوط به وضعیت ویژه و خودمختاری ایالت جامو و کشمیر بود، لغو کرد. «نارندا مودی» نخست‌وزیر هند مدعی است که خودمختاری کشمیر فقط باعث رواج فساد و رابطه‌سالاری شده بود اما قصد دارد این منطقه را دوباره به «شکوه پیشین» خود بازگرداند.

امروز (جمعه) نیز تعداد زیادی از نیروهای امنیتی و پلیس هند موانعی را در جاده اصلی منتهی به دفتر سازمان ملل در سرینگر نصب کرده و هرگونه عبور و مرور یا حمل و نقل عمومی در نزدیکی این موانع را ممنوع اعلام کردند.

همچنین به دستور مقامات هندی، ورود به بخش قدیمی شهر سرینگر که طی روزهای اخیر محل اصلی تجمعات و تظاهرات علیه محدودیت‌های دولت مرکزی دهلی‌نو علیه ایالت جامو و کشمیر بوده، با استفاده از فنس و سیم خاردار بسیار محدود شده است.

بر اثر اعمال محدودیت‌های شدید از سوی دولت هند بر سرینگر، بخش گسترده‌ای از این شهر تخلیه و بسیاری از فروشگاه‌ها نیز بسته شدند. خودروهای پلیس نیز با گشت‌زنی در شهر اعلام کردند که سرینگر تحت حکومت نظامی است.

شامگاه گذشته بود که اعلامیه‌هایی روی دیوارهای شهر سرینگر و دیگر مناطق کشمیر نصب شد که از مردم درخواست می‌کرد تا بعد از نماز جمعه این هفته، از مساجد به سمت دفتر گروه ناظران نظامی سازمان ملل در هند و پاکستان (موسوم به UNMOGIP) راهپیمایی و به لغو وضعیت ویژه قانونی و خودمختاری ایالت جامو و کشمیر اعتراض کنند.

این دفتر در سال 1949 و در پی اولین جنگ بین هند و پاکستان بر سر منطقه کشمیر تاسیس شد و مسئول نظارت بر نقض آتش‌بس در مرز بین دو کشور است.

«عمران خان» نخست‌وزیر پاکستان اما با رد ادعاهای مقامات هندی، ضمن هشدار درباره طرح هند برای پاکسازی نژادی مسلمانان از منطقه جامو و کشمیر، گفت دولت دهلی‌نو به دنبال مداخله نظامی در بخش پاکستانی کشمیر است.

خبرگزاری رویترز امروز در گزارش دیگری نیز نوشت که از ابتدای تنش‌های جدید بر سر منطقه کشمیر، حداقل 152 نفر از ساکنان این منطقه بر اثر اقدامات سرکوب‌گرانه نیروهای امنیتی هندی دچار مصدومیت و جراحت شدند.

طبق داده‌هایی که این خبرگزاری جمع‌آوری کرده، افراد مذکور به دلیل استنشاق گازهای اشک‌آور که توسط نیروهای امنیتی هندی شلیک شده یا بر اثر برخورد گلوله‌های پلاستیکی، دچار مسمومیت یا جراحت شده و در دو بیمارستان اصلی سرینگر تحت مداوا قرار گرفتند.

یک مقام محلی در ایالت جامو و کشمیر اما به رویترز گفت که تعداد دقیق مجروحان احتمالا بسیار بیشتر از چیزی است که آمار دولتی هند منتشر کرده است.

انتهای پیام
captcha