آنچه باید از مباهله بیاموزیم
کد خبر: 3836886
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۴

آنچه باید از مباهله بیاموزیم

گروه سیاست و اقتصاد ــ نماینده ولی فقیه در فارس به تبیین درس‌هایی که باید از مباهله آموخت، پرداخت و گفت: موضوع مباهله سوای درس‌های ایمانی و عقیدتی که دارد، مشخص می‌کند راه‌های مقابله با دشمن را نباید محدود کرد.

به گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، اول شهریورماه در خطبه‌های نماز جمعه شیراز با بیان اینکه باید از خدا خواست که نعمت اهل ولایت و دوستدار ولی بودن را از ما نگیرد، گفت: روز مباهله از روزهای مهم برای شیعیان است؛ پیامبر(ص) در این روز به جای جنگ و شمشیر برداشتن فرمود که نفرین می‌کنیم؛ این نشانه حقانیت است، کسی که به حقانیت و ادعای خود یقین دارد، به هر شکلی امکان دارد ابزاری درست کند اما به اینکه بگوید نفرین می‌کنم اعتقادی ندارد.

وی با اشاره به داستان روز مباهله و مواجهه پیامبر اسلام(ص) و مسیحیان نجران، گفت: بدترین چیزی که انسان را نابود می‌کند لجبازی است، کافران بیشتر به دلیل لجبازی به جهنم رفتند؛ اگر جایی حق برایتان مشخص شد، حتی اگر غرورتان را زیرپا می‌گذارید، بگویید و آخرت خود را نجات دهید.

آیت‌الله دژکام گفت: موضوع مباهله سوای درس‌های ایمانی و عقیدتی که دارد، مشخص می‌کند که راه‌های مقابله با دشمن را محدود نکنید، گاهی پیامبر(ص) ما هم با آرامش با دشمنان و کفار برخورد کرد؛ راه‌های مختلف برای مقابله با دشمن وجود دارد، مهم این است که ولی امر چه راهی را برای مبارزه با دشمن انتخاب می‌کند.

انقلابی بودن یعنی پیرو ولی امر بودن

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با اشاره به اینکه چند بار پیامبر(ص) صلح کرد، یکی از موارد همین مباهله بود، گفت: انتخاب ولی امر هرچه بود همان درست است، بعضی جوان‌ها می‌خواهند انقلابی باشند، انقلابی بودن خوب است، معنی انقلابی بودن همیشه داغ برخورد کردن نیست، معنی انقلابی بودن پیرو ولی امر بودن است.

وی اظهار کرد: امروز همه ارکان نظام باید طوری رفتار کنیم که ولایت با ولی امر است؛ چرا که ما به اسلام و انقلاب اسلامی ایمان آورده‌ایم، در این صورت هیچ لطمه‌ای از سمت دشمن به ما نمی‌خورد؛ آنچه در حکمیت و نهروان و صفین حادث شد از نادانی امت نسبت به امر ولی امر حادث شد.

امام جمعه شیراز در ادامه سخنان خود با اشاره به آغاز هفته دولت و دیدار مسئولان هیئت دولت با مقام معظم رهبری و نکات مطرح شده از سوی رهبر انقلاب، گفت: چند چارچوب مهم در نکات مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری است که باید تلاش دولتی‌ها معطوف به آن‌ها باشد.

کارهای خوب را ضایع نکنیم

آیت‌الله دژکام ضمن قدردانی از تمام اقدامات خوب دولت‌های گذشته و حاضر در مسیر تحقق استراتژی‌های مدنظر رهبری، گفت: هیچ وقت نباید کار خوب و خدمت را ناسپاسی و ضایع کرد؛ این باعث ناامیدی کسی خواهد شد که کار خوب انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه آخرین نقطه فشار دشمن تحریم است و دلیل آن قدرت اقتصادی دشمن است، لزوم توانمندی اقتصادی را یادآور شد و گفت: ما با کشورهایی معامله داریم اما رفتارهایی می‌بینیم که مطلوب نیست، اگر قدرت اقتصادی بالایی داشته باشیم می‌توانیم بگوییم نکن؛ عزت و عظمت ما در اقتصاد مقاومتی تحقق می‌یابد.

آیت‌الله دژکام ادامه داد: مسئله دوم مقابله با رانت‌خواری و فساد اداری و اقتصادی است؛ این موضوع مردم را خسته کرده، از چندین دور قبل در مجالس و دولت‌ها همیشه این مطلب را مردم و نمایندگان مطرح می‌کردند که باید نظام اداری از فساد خالی شود؛ حرکت در این راستا حرکت چندان قوی نبوده است.

قائل به فساد سیستمی نیستیم

امام جمعه شیراز با بیان اینکه گاهی یک مگس وسط غذا بنشیند کسی دلش نمی‌نشیند آن را بخورد، گفت: قائل به فساد سیستمی نیستیم، اما کسانی هستند که مثل مگس وسط غذای خوب می‌افتند، باید قبل از قوه قضائیه دولت به میدان بیاید با استفاده از نظارت، حراست و ... که در اختیار دارد.

وی با اشاره به حرکت‌های خوب دستگاه قضایی، گفت: رهبر معظم در مبارزه با فساد فرمود دانه درشت‌ها را بگیرید؛ اینکه افراد معمولی را بگیریم باعث می‌شود که کار بزرگتر زمین بماند؛ آن‌هایی که با استفاده از قدرتشان و لابی‌هایی که می‌کنند حق مردم را ضایع می‌کنند باید طعم برخورد قاطع را بچشند.

آیت‌الله دژکام همچنین با اشاره به سامانه موشکی جدید ایران اسلامی و خصوصیت‌های این سامانه، گفت: کار جوانان عزیز و فن‌آوران ایران اسلامی بسیار ارزشمند بود و چشم ما به آنان روشن است.

ملاک اندازه‌گیری ایمان

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) در مورد ویژگی‌های فرد مؤمن گفت: رفتار افراد در اوج عصبانیت، خشنودی و برخورداری از قدرت و تصمیماتی که در چنین حالاتی گرفته می‌شود، درجه ایمان فرد را نشان می‌دهد.

وی با توصیه همه مؤمنان به داشتن تقوای الهی، مهم‌ترین زادتوشه سفر آخرت را تقوای انسان دانست و در ادامه مباحث هفته‌های گذشته پیرامون ایمان به‌عنوان شاخص مهم معنوی، گفت: روایتی از امام صادق(ع) هست که مشخص می‌کند ایمان دارای درجاتی است و انسان باید دنبال ایمان کامل باشد.

آیت‌الله دژکام ادامه داد: حضرت امام صادق(ع) می‌فرماید که اگر سه خصوصیت در فردی دیده شد، نشان می‌دهد که فرد به‌دنبال کامل کردن ایمانش هست؛ اول اینکه اگر فردی عصبانی شود، در اوج عصبانیتش از چارچوب حق خارج نمی‌شود. اندازه‌گیری ایمان آنجایی انجام می‌شود که ببینیم فرد در عصبانیت چه رفتاری دارد.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه جای مهر در پیشانی و گفتن ذکر دائم ملاک خوبی برای اندازه‌گیری ایمان نیست، گفت: یکی از ملاک‌های سنجش ایمان افراد این است که هنگام عصبانیت چه رفتار و کرداری از فرد سر می‌زند.

وی با اشاره به اینکه اخلاق در رفتار عرصه خانوادگی و شخصی تا عرصه مدیریتی بسیار اهمیت دارد، گفت: رفتارهای ناشایست افراد نسبت به اعضای خانواده یا در جامعه، نشان‌دهنده آن است که ایمان فرد کامل نشده است.

آیت‌الله دژکام در بیان دومین شاخص مدنظر امام صادق(ع) گفت: فردی که ایمان دارد هنگام خشنودی هم رفتار ناشایستی را نشان نمی‌دهند. بعضی افراد وقتی خشنودی برایشان حاصل می‌شود، رفتارهای نامناسب را نشان می‌دهند، حرام‌خواری و مستی، زمانی است که فرد خشنود است.

فرد مؤمن خود را نظارت می‌کند

وی گفت: بزن و برقص و بکوب و مستی ادامه لحظات شاد و خوشی است، فردی که نمی‌تواند خودش را نظارت کند در واقع ایمانش ضعیف است.

نماینده ولی فقیه در فارس بیان کرد: عصبانیت و خشنودی بزرگانی را دیده‌ایم و متوجه شده‌ایم که از چارچوب حق خارج نمی‌شدند؛ پیش از انقلاب نوارهای سخنان امام را گوش می‌دادیم، امام کار شاه را محکوم می‌کرد، اما کلمه زشتی نسبت به او نمی‌گفت؛ پانزده سال مبارزه را بررسی کنید، تندترین کلمات امام در اوج یک قضیه است که گفت این مردک. چقدر می‌خواهد ایمان داشته باشیم که یادمان باشد آخرت باید پاسخگو باشیم.

وی گفت: مخالف کسی هستی و با او رقابت داری، مشکلی نیست اما سخن نامربوط و ناروا نباید مطرح شود؛ نه زمانی که ناراحت هستی و نه وقتی خشنودی، نباید حرف ناحق زد و رفتار ناروا گفت.

آیت‌الله دژکام، سومین خصوصیت مؤمن را توان نظارت خود در زمان داشتن زور دانست و گفت: اینکه فرد در حین قدرت بتواند ببخشد، با ایمان است. مؤمن خدا را با رفتارش اثبات می‌کند نه خودش را. انسان کریم و بزرگوار زمانی که زورش به یک فردی می‌رسد، او را نمی‌زند.

نماینده ولی فقیه در فارس با بیان اینکه نان بریدن کار مرد نیست، گفت: به نظر می‌رسد جامعه ما در یک جهاتی پیشرفت کرده و شکرگزار آن هم هستیم، نیاز به این توصیه‌ها دارد؛ از خانواده تا مدیریت‌های کلان متأسفانه شاهد هستیم که کسی نمی‌بخشد، زورش می‌رسد و فشار می‌آورد؛ همانجا است که نقطه منفی برایمان درست می‌شود.

انتهای پیام

captcha