جاری شدن «لبیک یا حسین(ع)» بر زبان، یعنی بار مسئولیت آن را بپذیریم
کد خبر: 3839565
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۳

جاری شدن «لبیک یا حسین(ع)» بر زبان، یعنی بار مسئولیت آن را بپذیریم

گروه شهرستان‌ها ــ استاد حوزه علمیه قم گفت: لبیک حقیقی این است که انسان با زبان، عمل، اعتقاد و همه وجودش با حضرت سیدالشهداء(ع) همراه شود، وقتی «لبیک یا حسین(ع)» را بر زبان جاری می‎کنیم، باید بار مسئولیت آن را هم بپذیریم.

پوششی// مسلمانان عالم به خاطر نشناختن امام حسین(ع) به دنبال داعشی‎ها هستند

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین شهامت، از اساتید حوزه علمیه قم در همایش «لبیک یا حسین» که شامگاه گذشته، 11 شهریورماه در امامزاده سیدحمزه(ع) کاشمر برگزار شد، با بیان اینکه «لبیک یاحسین» اجابت کردن دعوت عظیم عاشورای امام حسین(ع) است، گفت: «لبیک یا حسین» به معنای آری، قبول کردن و اجابت و همراهی است.

وی ادامه داد: لبیک حقیقی این است که انسان با زبان، عمل، اعتقاد و همه وجودش با حضرت سیدالشهداء(ع) همراه شود، وقتی لبیک یا حسین(ع) را برزبان جاری می‎کنیم، باید بار مسئولیت آن را هم بپذیریم. لبیک یا حسین(ع) نوعی قرارداد بستن با امام حسین(ع) است و معنای آن «فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِيماً» و یا «يَا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَكُمْ» است.

شهامت بیان کرد: برخی لایق و برخی در شأن اهل‌بیت(ع) و برخی نالایق بودند. مهم‌تر از انتظار فرج، آمادگی برای فرج است، باید ابتدا نسبت به امام زمان(عج) معرفت پیدا کرد.

این استاد حوزه علمیه قم گفت: مساجد، حسینیه‎ها، منبرهای علما و ... برای بالا بردن این شور و شعور و آگاهی‌ها باید تلاش کنند تا لبیک یاحسینی که می‎گوییم پرمعنا و حقیقی باشد، کسی که در دستگاه اهل‌بیت سنخیت را پیدا کرد، مالک اشتر می‎شود.

وی با بیان اینکه در روز عاشورا افرادی که به امام حسین(ع) لبیک گفتند، افرادی بودند که ظرفیت‌ خود را بزرگ کرده و خود را از سطح عالم ملک تا عالم ملکوت بالا بردند، بیان کرد: مسیر امام حسین(ع) دارای پلکان کمال است. شیعه حزب امام حسین(ع) است، عزت اسلام و ستون خیمه اسلام شیعه است، شرافت زمین جایی‎است که شیعه در آن ساکن باشد.

شهامت گفت: اگر بخواهیم حسینی، زینبی و علی اکبری باشیم و به آن فرهنگ و آرمان عالی نزدیک شویم، باید همه اجزای خانواده را فعال کنیم، همچنین باید گفت تمام دشمنان دین خدا در مقابل اباعبدالله(ع) همانند کف روی آب هستند.

این استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: لبیک ‌یا حسین، معنای واقعی خود را در هشت سال دفاع مقدس نشان داد، در واقع مقاومتی که در ملت ما در دوران دفاع مقدس، در عرصه نظامی، میان رزمندگان و در عرصه دیپلماسی ایجاد شده به خاطر «لبیک یا حسین» بود.

وی گفت: «لبیک یا حسین» یعنی رنگ و بوی حسینی در همه شئون حسینی پیدا کردن، خدا محور شدن و در برابر ظالمان و ستمگران بی‌تفاوت نبودن و در برابر دفاع از مظلومان عالم احساس مسئولیت کردن.

شهامت با بیان اینکه کسانی که عزاداری امام حسین(ع) می‎کنند، نمی‎توانند نسبت به مسئله لبنان، فلسطین و سوریه بی‎تفاوت باشند، افزود: هر کجا مظلومی باشد، پیروان امام حسین(ع) مدافع آن‌ها خواهند بود، این فرهنگ جای خود را در تمامی دنیا باز کرده است.

وی بیان کرد: عاشورای اباعبدالله(ع) همانند مغناطیسی دل‎های آزادگان عالم را جلب می کند، امروز عظمت مجالس امام حسین(ع) را در بسیاری از کشورها می‎توان دید.

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه مسلمانان عالم به خاطر نشناختن امام حسین(ع) به‌دنبال داعشی‎ها هستند، گفت: وظیفه داریم به امام حسین(ع) نزدیکتر شویم و اخلاق، مرام و سازش ناپذیریمان، تعهدمان، دینداری و نماز و امر به معروف و نهی از منکر را همانند ایشان کرد، اینگونه می‎توان علم اباعبدالله(ع) را در دنیا برافراشته داشت.

یادآور می‌شود، در پایان مراسم عزاداران حسینی نیز به عزاداری پرداختند، همچنین به قید قرعه به دو نفر از شرکت‌کنندگان کمک هزینه سفر به کربلای معلی داده شد.

انتهای پیام

captcha