ابعاد مغفول حماسه حسینی از نگاه سینماگران
کد خبر: 3840913
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷
فلورا سام تشریح کرد؛

ابعاد مغفول حماسه حسینی از نگاه سینماگران

گروه هنر ــ یک کارگردان سینما و تلویزیون گفت: بسیاری از ابعاد حماسه حسینی از نگاه سینماگران مغفول مانده است، برای مثال امام حسین(ع) بارها به یزیدیان فرمودند که لقمه حرام سبب شده تا شما سخن مرا نشنوید و همین موضوع در زندگی امروز ما مصادیق فراوانی دارد.

سینما بسیاری از ابعاد حماسه حسینی را درک نکرده است

فلورا سام، کارگردان سینما و تلویزیون، در گفت‌‌وگو با ایکنا، درباره ویژگی آثار مناسبتی سینما و تلویزیون اظهار کرد: تاکنون چند اثر مناسبتی را کارگردانی کرده‌ام و به همین جهت با فضای تولید این قبیل آثار آشنایی دارم. سریال‌های مناسبتی همان گونه که بار‌ها گفته شده بدون زمان‌بندی قبلی و با شتابزدگی خاصی ساخته می‌شوند و فشار روانی فراوانی را برای اعضای گروه در پی دارند اما به دلیل علاقه شخصی که به این حوزه دارم با وجود تمام دشواری‌ها، ساخت سریال مرضیه را پذیرفتم و تلاش کردم تا اثری درخور توجه مخاطبان عرضه شود. 
 
وی درباره ویژگی آثار عاشورایی گفت: در مرضیه تلاش کرده‌ام پیامی را به بیننده منتقل کنم که شاید بتواند راهکاری برای رفع مشکلاتش باشد و قصد دارم به مخاطبان بگویم که اگر آرمان‌های عاشورایی در سراسر زندگی نهادینه شود جامعه دیگر وضعیت فعلی را نخواهد داشت. 
 
عاشورا تنها یک آیین نیست

این کارگردان تأکید کرد: عاشورا یک مناسبت تقویمی و تاریخی نیست که تنها به دهه ابتدایی محرم خلاصه شود، عاشورا می‌تواند درس زندگی باشد و اگر به خطبه‌های مطرح شده در روز عاشورا و پس از آن توجه کنیم، شاید رفتار و سبک زندگیمان کمی دستخوش تغییر شود. جامعه ما این روزها با مشکلات گوناگونی دست به گریبان است و صدمات فراوانی به اقشار گوناگون وارد کرده و وضعیت فعلی کشور و تحریم‌های شدید آمریکا هم به این مسئله دامن زده است، اما بخش دیگری از این مسائل به ناهنجاری‌های اجتماعی بازمی‌گردد و اگر تفکر حسینی در جامعه ایجاد شود، قطعاً بار این مشکلات بر دوش جامعه کم خواهد شد. 

به صدر اسلام بسنده نکنیم

این فیلمساز در پاسخ به این سؤال که آیا فیلم عاشورایی تنها در قالب قصه‌های تاریخی قابل رویت است، تأکید کرد: برای پرداختن به واقعه عاشورا لازم نیست تنها به وقایع صدر اسلام بسنده کرد، گاهی این قبیل آثار نشانی از تفکر عاشورایی در خود ندارند، گاهی قصه‌ای که در زمان حال رخ می‌دهد می‌تواند اثر‌گذاری بیشتری داشته باشد و با مخاطبان سهل‌تر ارتباط برقرار کند. 
 
وی ادامه داد: البته باید به این نکته توجه کرد که نمایش مناسک ایام محرم و عاشورا می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد، زیرا این نوع تصویرگری دیگر کارکرد اولیه خود را از دست داده است و دیگر برای مخاطبان جریان‌ساز نیست. یک اثر عاشورایی ما را به تفکر وامی‌دارد و این ویژگی را نمی‌توان تنها با تحریک هیجانات و احساسات در آثار دینی ایجاد کرد. محتوایی که قرار است به مخاطب امروز ارائه شود باید در قالب جدیدی قرار گیرد. 
 
وی شرط موفقیت سریال عاشورایی را در اولین مرحله باور فیلمسازش توصیف کرد و گفت: فیلم‌سازی که نتواند با این مضامین ارتباط برقرار کند نمی‌تواند اثری درخور توجه ارائه دهد و البته در کنار کارگردان سایر عوامل اثر دینی هم بسیار مهم و مؤثرند. آثار دینی اگر فیلم‌نامه مناسبی نداشته باشند، در اولین گام با شکست مواجه‌اند و البته در کنار نویسنده نیاز است از کارشناسان خبره هم مشورت گرفت تا بتوان روند یک قصه را به زیبایی ترسیم کرد. 
 
این کارگردان در ادامه افزود: به نظر من پرداختن به مفاسد اقتصادی این روزها می‌تواند در مسیر تبیین پیام‌های واقعه عاشورا عمل کند. زیرا امام حسین(ع) به لشکریان یزید می‌گویند: شما سخنان مرا نمی‌شنوید زیرا شکم‌هایتان از مال حرام پر شده است و دقیقاً مفاسد اقتصادی نیز به دلیل لقمه حرامی است که وارد زندگی بسیاری از افراد شده است و پرده‌برداری از چهره مفسدان اقتصادی قدمی در راه مبارزه با ظلم‌ستیزی است. 
 
وی در پایان از عوامل سریال مرضیه تشکر کرد و گفت: خوشبختانه اکثر دوستانی که در «مرضیه» حضور دارند، انتخاب‌های اولم برای حضور در این اثر بودند و مضمون این اثر و عشق آنان به امام حسین(ع) نیز سبب شد بدون چشم‌داشت و خستگی‌نا‌پذیر حاضر شوند. 
 
انتهای پیام
captcha