«احسن سنه ای حامی قرآن ابالفضل»/ مرحبا ای حامی قرآن اباالفضل
کد خبر: 3841102
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰

«احسن سنه ای حامی قرآن ابالفضل»/ مرحبا ای حامی قرآن اباالفضل

گروه فرهنگی ــ عزاداران حسینی امروز در پایتخت شور و شعور حسینی یک‌صدا در حیرت فداکاری یاران حسین(ع)، «احسن سنه ای حامی قرآن ابالفضل»، «جاننون حسینه ایلدون قربان ابالفضل»، «جان یا ابالفضل»، «جان یا ابالفضل» را زمزمه کردند.

به گزارش ایکنا از زنجان، امروز در یوم‌العباس حماسه حضور در جمع عزاداران حسینی باز هم تکرار شد تا به دنیا ثابت کند که حادثه کربلا هرگز تکراری نمی‌شود و استقامت در مقابل ظلم همچنان ادامه دارد.
«احسن سنه ای حامی قرآن ابالفضل»/ مرحبا ای حامی قرآن اباالفضل
امروز ادارات و سازمان‌های زنجان در ساعت 12 به کار خود پایان دادند تا عاشقان خود را به مرکز ثقل عالم که امروز در پایتخت شور و شعور حسینی جاذبه‌ای عظیم ایجاد کرده برسانند.
با اینکه حرکت دسته از ساعت 15:30 اعلام شده بود اما مردم از ساعت‌ها پیش به خیابان آمدند تا از غافله حسینی‌ها عقب نمانند، خیلی‌ها هم نذری‌هایشان را آورده‌اند تا به دومین قربانگاه جهان اهدا کنند، بعضی‌ها هم با دل‌های شکسته و چشم‌های گریان منتظر آغاز مراسم و به امید شفاعتی از سلاله پیامبر(ص).پلیس تردد و توقف کلیه خودرو‌ها از میدان ۱۵ خرداد تا میدان آزادی شامل خیابان امام، سبزه میدان – میدان انقلاب – صدر جهان – بلوار آزادی، چهار راه سعدی به سمت میدان انقلاب، خیابان سعدی جنوبی به سمت میدان انقلاب ممنوع کرده بود اما وسعت ارادت به اباعبدالله مرز و محدوده‌ای ندارد.
ولی‌الله کلامی، شاعر آیینی زنجانی‌ها همچون سال‌های گذشته شاه بیت دسته عزاداری را این چنین سرود: «احسن سنه ای حامی قرآن ابالفضل»، «جاننون حسینه ایلدون قربان ابالفضل»، «جان یا ابالفضل»، «جان یا ابالفضل» و جمعیت یک صدا این ابیات را زمزمه می‌کنند.
اشتیاق برای پیوستن به دریای دلدادگان مکتب حسینی آن چنان است که موکبی از اهواز با چای و شربت مردم را سراب می‌کند تا سلامی بر تشنگان دشت کربلا بفرستند و آن‌هایی که تشنه آب نه؛ بلکه تشنه هدایت انسان‌ها بودند را الگوی خود قرار دهند.
این حجم از ادارت به خاندان امام حسین(ع) به مرزهای ایران محدود نمی‌شود بلکه حتی مردم کشورهای دیگر هم در جمع عزاداران به چشم می‌خورند.
«احسن سنه ای حامی قرآن ابالفضل»/ مرحبا ای حامی قرآن اباالفضل
شوق حضور در زیباترین عزاداری ایرانی‌ها
علیرضا کلیچ که از ترکیه در مراسم دسته حسینیه شرکت کرده می‌گوید: برای دومین بار به ایران سفر می‌کنم. چند روز پیش در تبریز بودم و از آن‌ها شنیدم که زنجانی‌ها زیباترین عزاداری را در شب تاسوعا برگزار می‌کنند تصمیم گرفتیم در این روز به زنجان بیایی و ۲ روز دیگر در تبریز اقامت خواهیم کرد.
کلیچ ادامه داد: از کودکی با امام علی(ع)  و امام حسین(ع) آشنا هستم و می‌دانم که امام حسین و یارانش در روز عاشورا شهید شدند و دشمن آن‌ها را تشنه گذاشت. مسلمان هستم، خانواده مادری‌ام سنی و خانواده پدری‌ام شیعه هستند.
او یک دوربین هم به دست داشت و به دنبال ثبت لحظات عزاداری مردم و قصد داشت این تصاویر را در جشنواره‌های عکاسی منتشر کند.
قاب دوربین‌ها به دنبال ثبت عظمت حضور هستند. 30 خبرنگار به عنوان خبرنگاران افتخاری حسینیه اعظم زنجان این مراسم را پوشش دادند و این مراسم همزمان از 14 شبکه برای عزاداران داخلی و عاشقان اباعبدالله در خارج از کشور پخش شد.
شبکه‌های یک، دو، سه، تهران، خبر، شما، افق، قرآن، العالم، الکوثر، پرس تی وی، هیسپان تی وی، سحر و شبکه استانی اشراق به صورت زنده این آیین ملی و مذهبی و دهمین میراث معنوی کشور را به تصویر کشیدند.
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و دختر شیخ زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه نیز در جمع عزاداران به چشم می‌خورند.
حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در این مراسم اظهار کرد: عزاداری دسته حسینیه اعظم زنجان به الگوی عزاداری در کشور تبدیل شده و امروز این حضور یکپارچه در نقاط مختلف کشور به چشم می‌خورد.
«احسن سنه ای حامی قرآن ابالفضل»/ مرحبا ای حامی قرآن اباالفضل

تارییخچه حسینیه اعظم زنجان
7 سند برای تاریخچه حسینیه وجود دارد، که نشان می‌دهد، بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ سال قدمت دارد. این مجموعه آخرین بار دهه ۴۰ بازسازی شده، کتیبه‌ای در سردرب حسینیه نصب شده و به سال ۱۲۶۱ که با اشعاری عظمت این مجموعه را به تصویر کشیده است. شبستان فعلی قبلا حیات و تکیه حسینیه بوده و بانوان در قدیم پارچه بزرگی را آماده می‌کردند و مردان آن را روی ستون و خیمه برپا می‌کردند و عزاداری‌ها در آن برگزار می‌شد.
برای اجرای طرح توسعه حسینیه، تا کنون بیش از ۸۰ باب منزل با نذورات مردمی تملک شده و فضای ۵۰۰ متری اولیه به ۲۰ هزار مترمربع رسیده است. شبستان‌های مسقف آن ظرفیت استقرار ۱۵ هزار نفر را دارد.
دسته حسینیه اعظم زنجان بزرگترین مراسم عزاداری شیعیان است و حدود نیم میلیون نفر در مسیر ۲ کیلوکتری در این مراسم شرکت می‌کنند و یک صدا و در سادگی به عزاداری می‌پردازند که در نوع خود بی‌نظیر است.
«احسن سنه ای حامی قرآن ابالفضل»/ مرحبا ای حامی قرآن اباالفضل
انتهای پیام
captcha