انقلاب اسلامی محصول قرائت دقیق از نهضت امام حسین‌(ع) است
کد خبر: 3843235
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۷
حاج‌علی‌اکبری:

انقلاب اسلامی محصول قرائت دقیق از نهضت امام حسین‌(ع) است

گروه ادب ــ امام جمعه موقت تهران در آیین اختتامیه سومین دوره کتاب سال عاشورا گفت: انقلاب اسلامی محصول قرائت و روایت درست و دقیق از نهضت امام حسین(ع) است و امام خمینی(ره) با تاسی از آن حضرت چنین درسی را به جامعه ما داد و انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.

انقلاب اسلامی محصول قرائت دقیق از نهضت امام حسین (ع) استبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیین اختتامیه سومین دوره کتاب سال عاشورا عصر امروز ۲۷ شهریورماه با حضور حجج اسلام محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، امام جمعه موقت تهران و محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، جمعی از شاعران و ذاکران و مداحان اهل بیت(ع) در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

انقلاب اسلامی محصول قرائت دقیق از نهضت امام حسین‌(ع) است
حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌علی‌اکبری در این مراسم با اشاره به اهداف و نیاز‌ها در گام اول انقلاب گفت: نقشی که معارف و معاریف و هیئت‌ها و نماد‌ها در گام اول انقلاب داشتند، در ادامه این مسیر نیز باید همین مسائل را مورد توجه قرار دهیم، زیرا در ادامه راه نیز به آن نیازمندیم.
وی افزود: انقلاب اسلامی، این اعجاز بزرگ زمانه، حاصل سرمایه‌گذاری در راه ابا عبدالله الحسین(ع) است و انقلاب اسلامی ما کاملاً از نظر روش، هدف و آرمان با انقلاب معیار سنخیت دارد و این دلیلی بر ماندگاری انقلاب اسلامی است.
حاج‌علی‌اکبری در ادامه بیان کرد: همه آنچه در نهضت امام حسین(ع) داریم، فهرستی از درس‌هایی است که کاملاً با فطرت انسان‌ها هماهنگ است و به همین دلیل جاودانه مانده است و انقلاب اسلامی نیز این افتخار را دارد که خود را به صندوق ذخیره ارزش‌های جاودانی واصل کرده است.

انقلاب اسلامی محصول قرائت دقیق از نهضت امام حسین‌(ع) است
وی ادامه داد: انقلاب اسلامی محصول قرائت و روایت درست و دقیق از نهضت امام حسین(ع) است و امام خمینی(ره) با تاسی از آن حضرت چنین درسی را به جامعه ما داد و انقلاب اسلامی به پیروزی رسید. در گام اول انقلاب جلوه ویژه‌ای از تاثیرپذیری از نهضت امام حسین(ع) وجود دارد که تمام هویت ما را تبدیل به هیئتی بزرگ کرد و در دفاع مقدس هویت ملت ما باز تولید شد تا ذخیره‌ای برای گام‌های بعدی باشد و ما امروز جلوه‌های ویژه حسینی را در جامعه می‌بینیم. مکتب حسینی است که می‌تواند افرادی چون شهدا و خانواده‌های شهدا، جوانان و نوجوانان انقلابی را تربیت کند.
حاج‌علی‌اکبری در ادامه با اشاره به تأثیر شعر پس از عاشورا گفت: در این نوع شعر‌ها، معرفت، حماسه و عاطفه وجود دارد و هر سه این عناصر در اثرگذاری شعر بسیار مؤثر بوده و سبب شده پیام عاشورا به نسل‌های بعد انتقال یابد. در ۴۰ سال گذشته وقتی هنر به میدان می‌آید، آثار و برکات فراوانی از خود به جای می‌گذارد و بن‌بست‌های بسیاری را باز می‌کند.
امام جمعه موقت تهران ادامه داد: ۴۰ سال دوم انقلاب، چله خودسازی و تمدن‌سازی است که با همان شور و شعور و احساس و عاطفه حسینی(ع) امکان‌پذیر است. امروز تشیع انگلیسی برای انحراف ذهنیت عمومی و نخبگانی، قیام‌زدایی از آیین‌ها و شعر و ادب حسینی را در برنامه خود قرار داده است.

انقلاب اسلامی محصول قرائت دقیق از نهضت امام حسین‌(ع) است
در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام قمی گفت: اثر برتر عاشورایی اثری است که حقیقت و باور عاشورایی دارد و مسئولان فرهنگی به برنامه‌هایی مانند کتاب سال عاشورا نیاز دارند و باید آن را حمایت کنند. زیرا نتایج و برکاتی که از این گونه برنامه‌ها به دست می‌آید، خیر افزون خواهد بود.
وی افزود: همین که در یک رشته اثری یافت نشده یا اثر برگزیده‌ای انتخاب نشده است، باید مورد توجه قرار گیرد و این رشته‌ها و حوزه‌ها تقویت شوند. به عنوان مثال، در گفت‌وگویی که با فرماندار کربلا داشتم، بسیار تأکید می‌کرد که کتاب مقتل حجت‌الاسلام پیشوایی ترجمه شود.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه عاشورا به مسئله خانواده پیوند خورده است، گفت: همانطور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند، دشمنان بشریت تصمیم گرفته‌اند، ریشه خانواده را برکنند. زیرا می‌دانند که خانواده چه کانون مهمی است و اگر خانواده حسین(ع) نبود، کربلا و عاشورا در همان نقطه می‌ماند و پیام آن به همه دنیا نمی‌رسید. امروز خادمینی که کار علمی و پژوهشی در زمینه عاشورایی انجام می‌دهد، آثار و برکات کارشان، ریشه‌ای‌تر و ماناتر خواهد بود.

انقلاب اسلامی محصول قرائت دقیق از نهضت امام حسین‌(ع) است

محمدعلی مجاهدی، پدر شعر آئینی کشور در ادامه این مراسم گفت: عاشورا به اندازه کافی جذابیت دارد و اگر آن‌ها را رصد کنیم و هنرمندانه به تصویر بکشیم، مخاطبان ما از این که هست، بیشتر خواهند شد.
وی به مقام شاعر آئینی از نظر شریعت مقدس اسلامی اشاره کرد و افزود: حرمت یک شاعر به معنای واقعی کلمه به حدی است که ما در منابع تاریخی خود به نکته‌هایی برمی‌خوریم که بسیار آموزنده است یا در نقد شعر، وقتی کعب بن مالک شعر خود را نزد پیامبر(ص) می‌خواند، به بیتی می‌رسد که واژه «سیوف الهند» دارد و پیامبر(ص) می‌فرماید، به جای این واژه «سیوف الله» بگو تا شعرت سمت و سوی الهی پیدا کند.
مجاهدی در ادامه سخنان خود به شعرخوانی پراخت.

انقلاب اسلامی محصول قرائت دقیق از نهضت امام حسین‌(ع) است

محمدرضا سنگری، دبیر علمی کتاب سال عاشورا نیز در ادامه این مراسم، گزارشی از روند داوری این دوره ارائه کرد و گفت: من نگران بودم که امروز این برنامه برگزار می‌شود یا نه. اما برگزاری آن زمینه‌ای شد تا آثار عاشورایی مکتوب در ۱۹ رشته داوری و ارزیابی شود. این جریان از سال ۹۰ آغاز شد و در حدود ۱۲ سالی که در بنیاد دعبل فعالیت شد، سعی داشتیم به باوری حوزه عاشورایی کمک کنیم. یکی از راه‌ها همین کتاب سال عاشورا (جایزه دعبل) بود. در دوره نخست ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳ بسیاری از مسائل و کاستی‌ها در حوزه کتاب‌های عاشورایی روشن شد. زیرا در بسیاری از موارد این مسائل گمانی و حدسی است، اما در این مورد مطمئن شدیم که چه کار‌هایی شده است.
وی ادامه داد: ضعیف‌ترین بخش در حوزه عاشورا مربوط به کتاب‌های کودک و نوجوان است و طی دو سال گذشته یک کتاب شعر عاشورایی برای این مخاطبان نداشتیم. ما باید از کانون پرورش و سایر نهاد‌ها و سازمان‌ها و ناشران متولی کتاب‌های کودک و نوجوان بخواهیم که چرا این کار نشده است؟ در داستان نیز هیچ اثری نداشتیم. این مسئله در حوزه هنر نیز بوده است. موفق‌ترین حوزه مربوط به پژوهش‌های فرهنگی بود که اغلب نویسندگان آن‌ها نیز جوانان هستند و این موضوع چشم انداز امیدبخشی را ترسیم می‌کند.
سنگری گفت: در طول دو سال گذشته یک مقتل نداشته‌ایم، در حالی که باید مقتل‌های نو به زبان امروزی نگاشته شود و حداقل ما در طول دو سال نیاز به چهار مقتل داریم که به زبان چالاک و صیقل خورده امروز باشد.
انتهای پیام

captcha