غفلت از کارکردهای مساجد؛ چالش جامعه امروز
کد خبر: 3844164
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۴

غفلت از کارکردهای مساجد؛ چالش جامعه امروز

گروه معارف ــ مسئول سازمان بسیج دانش‌آموزی سپاه انصارالمهدی(عج) استان زنجان عدم محوریت مساجد به عنوان اصلی‌ترین پایگاه اجتماعی را از چالش‌های جامعه امروز برشمرد و گفت: این در حالی است که رشد دینی جوانان از طریق ارتباط با روحانیت و مکان معنوی شکل می‌گیرد.

غفلت از کارکردهای مساجد؛ چالش جامعه امروز/رشد دینی جوانان از طریق ارتباط با روحانیت و مکان معنوی شکل می‌گیرد

هادی توفیقی، مسئول سازمان بسیج دانش‌آموزی سپاه انصارالمهدی(عج) استان زنجان در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، اظهار کرد: با صدور فرمان تاریخی امام خمینی(ره) مبنی برتشکیل ارتش 20 میلیونی در سال 58، دفاتر بسیج مدارس همگام با تشکیل بسیج در ادارات، کارخانجات، اصناف و ... با همت فرهنگیان و دانش‌آموزان انقلابی، با هدف جذب و آموزش نظامی دانش‌آموزان تشکیل شد.

وی با اشاره به اینکه پس از تهاجم رژیم بعث عراق به ایران اسلامی این دفاتر نقش مهمی در پشتیبانی و تامین رزمندگان جبهه‌های حق علیه باطل در 8 سال دفاع مقدس ایفا کرد، یادآور شد: اعزام 550 هزار نفر دانش‌آموز به جبهه‌ها و تقدیم 36 هزار شهید دانش‌آموز و 4900 شهید فرهنگی خود گویای حضوری پر شور و جانانه در دفاع از نظام مقدس جمهوری اسلامی و تمامیت ارضی کشور است.

این مسئول ادامه داد: پس از پایان دفاع مقدس و در سال 1375 نیز با تصویب قانون تشکیل و توسعه  بسیج دانش‌آموزی در مجلس شورای اسلامی و تدوین و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی آن توسط هیئت وزیران، بسیج دانش‌آموزی به عنوان قاعده هرم و دروازه ورود به بسیج، در مدارس توسعه یافته و با سیاست دانش‌آموز محوری در راستای تعمیق معنویت و ارتقای بصیرت سیاسی جامعه هدف تلاش کرده و حضوری فعال در عرصه‌های مورد نیاز از جمله علمی، فرهنگی، سازندگی، مقابله با جنگ نرم دشمن و به‌ویژه در جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت داشته است.

مسئول سازمان بسیج دانش‌آموزی سپاه انصارالمهدی(عج) استان زنجان به تعامل اقشار مختلف بسیج و کانون‌ها برای پیشبرد بهتر اهداف تأکید کرد و گفت: مسجد مکانی مقدّس است که علاوه بر دعا و نیایش و عبادت، می‌تواند کانون تعلیم و تربیت و فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی نیز باشد و در طول تاریخ اسلام به عنوان پایگاه تحولات سیاسی، اجتماعی و حتی نظامی ایفای نقش کرده است.

وی بیان کرد: یکی از کارکردهای مهم مساجد کاربری آن در خصوص امور تربیتی و آموزشی است. این مکان با کارکردهای زیادی که دارد می‌تواند والدین و تمامی دست‌اندرکاران تربیت را کمک کرده و راه‌گشای بسیاری از مشکلات تربیتی آنان به شمار رود و از این طریق می‌تواند استعدادهای فطری خداجویانه کودکان و نوجوانان خود را بیدار نگه‌داشته و باعث تقویت باورهای مذهبی و اعتقادی آنان شود.

توفیقی غلبه توجه به آموزش در مقابل پرورش، عدم پاسخ گویی کافی در مسائل دینی، ضعف در الگو‌دهی مناسب برای دانش‌آموزان به خصوص در زمینه کمالات روحی و اخلاقی، مسئولیت نداشتن دانش‌آموزان در امور فرهنگی را از ضعف‌های سیستم‌های آموزشی برشمرد و افزود: البته در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به همه این موارد پرداخته شده است که باید در جهت اجرایی شدن آن کمک کرد.

وی با اشاره به اینکه مسجد محل حضور و تلاقی همه نسل‌هاست، تصریح کرد: رشد دینی جوانان از طریق ارتباط با روحانیت، معارف دینی و مکان معنوی مسجد به عنوان پایگاه دین از نقاط قوت مسجد است که می‌تواند در طرح‌هایی همچون پیوند مسجد و مدرسه مورد توجه قرار گیرد.

این مسئول عدم محوریت جایگاه مسجد در جامعه، عدم حضور بسیاری از والدین در مساجد، الگو‌گیری جوانان از بعضی هم سن و سالان خود که از رفتن به اماکن مذهبی خودداری می‌کنند، حضور کم رنگ معلمین و مربیان در مساجد، عدم استفاده از شیوه‌های مناسب برای جذب جوانان به مساجد، نا آشنایی به وظیفه و تکلیف و احساس گناه از لغزش گذشته، عدم نشاط و شادابی کافی در بسیاری از مساجد و به‌روز نبودن بسیاری از برنامه‌ها، کمبود برنامه‌های ویژه کودکان و نوجوانان و کمبود تجهیزات فرهنگی بسیاری از مساجد را از جمله موارد مهم در کاهش حضور جوانان و نوجوانان در مساجد برشمرد.

مسئول سازمان بسیج دانش‌آموزی سپاه انصارالمهدی(عج) استان زنجان تصریح کرد: بهره‌گیری بهتر از نمازگزاران و نیروی انسانی مومن، متعهد و متخصص، برگزاری کلاس‌های آموزشی، فرهنگی، هنری فی مابین مسجد و مدرسه مجاور، برگزاری مشترک مناسبات مذهبی و انقلابی، تعامل در مسائل اجتماعی، سیاسی و نظامی و همچنین اقامه نماز جماعت می‌تواند برای پیوند بیشتر مسجد و مدرسه مورد توجه قرار گیرد.

وی توجه به نهاد خانواده و نقش آن در تشویق فرزندان به حضور در مسجد، آشنا کردن دانش‌آموزان با فواید مسجدی شدن، استفاده از ظرفیت‌های ممکن دانش‌آموزان در ترویج فرهنگ مسجد، ارائه و معرفی الگوهای جوان در تراز انقلاب اسلامی، ارائه و معرفی دیدگاه‌های حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، آموزش مهارت‌های زندگی به جوانان و شکوفا ساختن استعدادهای آنها و بالا بردن روحیه اعتماد به نفس همچنین ایجاد ارتباط عاطفی بین مسجد، مدرسه، خانه و دانش‌آموزان، تقویت و تربیت عملی در کنار نصیحت و گفتار، پاسخگویی شفاف و علمی به پرسش‌ها و شبهات جوانان را از جمله راهکارها برای تشویق جوانان به مساجد خواند.

توفیقی از دیگر فعالیت‌های اثرگذار برای جذب جوانان به مسجد به انتخاب امام جماعت جوان، صبور، مشاور و خلّاق برای مساجد، توجیه هیئت امنا، تشریح برنامه‌ها و مشارکت دادن فعال آنان در فعالیت‌ها، تشویق فرزندان با هدایا و جوایز به خاطر حضور در مسجد و شرکت در نماز جماعت، برگزاری مسابقات و فعالیت‌های علمی و فرهنگی متنوع خصوصاً کتاب‌خوانی، اعتکاف علمی و رفع اشکال درسی در مساجد، شناساندن آثار نماز و حضور در مسجد به فرزندان با کمک رسانه‌های جمعی و گنجاندن چنین مطالبی در کتب درسی توسط آموزش ‌و پرورش اشاره کرد.
انتهای پیام

 

captcha