سینمای ایران کارکرد استراتژیک ندارد
کد خبر: 3847111
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۳
رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی:

سینمای ایران کارکرد استراتژیک ندارد

گروه هنر ــ حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمان‌فر گفت: سینما در بسیاری از کشورها، بازویی توانمند برای اشاعه سیاست‌های دولت‌هاست، اما این کارکرد در سینمای ایران معنا پیدا نکرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمان‌فر، عضو کمیسیون فرهنگی و مجلس در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: سینما قادر است ابزاری برای حل مسائل اجتماعی باشد، ابزاری که در همه کشورهای دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد و در برخی مواقع هنر هفتم پیش‌ قراول نظامی کشورهاست، اما تولیدات امروز سینمای ایران گواه این امر نیست و کارکرد چندانی در جهت تحقق این اهداف ندارد.

وی افزود: سینما قدرت تأثیرگذاری بیشتری نسبت به دیگر ابزار‌های رسانه‌ای دارد، زیرا در این حوزه مخاطب با هزینه‌ای که صرف می‌کند، پیام مورد نظرش را انتخاب می‌کند. وقتی مردم از فیلمی اجتماعی یا طنز استقبال می‌کنند ذائقه‌شان آن‌ها را به سمت انتخاب آن اثر هدایت کرده است و وقتی فیلمی موضوعی ارزشی یا انقلابی را تبلیغ کند، مخاطبش با آگاهی آن پیام را می‌پذیرد. این ویژگی بر اثرگذاری محصولات هنری می‌افزاید.
 
تقصیر را به گردن سینماگران نیندازیم

ریس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی درباره عدم کارکرد سینما در حوزه‌های استراتژیک چنین، گفت: موضوعات استراتژیک و ارزشی جزء اولویت‌ها و دغدغه‌های امروز سینمای ایران نیست و البته مسئولیت آن‌ها تنها به عهده سینماگران نیست بلکه دولت هم در این زمینه نقش خاص خود را ایفا می‌کند. 

پژمان‌فر اضافه کرد: وقتی مسئولان دولتی به ویژه وزارت ارشاد برنامه و سیاست‌گذاری جامع و مشخصی برای تبیین موضوعات ارزشی در هنر ندارند، نباید از سینماگران انتظار داشت به تنهایی در این حوزه معجزه کنند. حوزه نوشتاری هم در این زمینه بسیار مؤثر است. بحث نوشتاری تنها به فیلمنامه بر نمی‌گردد بلکه در حوزه ادبیات هم کمبود‌های قابل توجهی در این زمینه داریم.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا باید سینما به عنوان یک ابزار سرگرمی به موضوعات استراتژیک ورود کند، گفت: اشتباه محض است که سینما را صرفاً وسیله سرگرمی بدانیم، زیرا همانگونه که اشاره شد، در تمامی جوامع جهان از سینما به عنوان ابزاری تبلیغی استفاده می‌شود و نتایج ملموسی هم دارد و سینما در هر صورت بخصوص در پرداخت به موضوعات استراتژیک می‌تواند نقش تربیتی نیز داشته باشد. اگر مضامین تربیتی به شکلی سامان یافته و مؤثر در آثار ارائه شود در فرد نهادینه می‌شود و شکلی از ارزش اجتماعی را به خود می‌گیرد و ما از این فرصت کمتر استفاده می‌کنیم. 
 
سینما مروج فرهنگ مقاومت باشد

این نماینده مجلس تأکید کرد: دیگر نیازی به بازگویی نیست که کشور در وضعیت حساسی به سر می‌برد و آمریکا سعی دارد با فشار حداکثری مردم و دولت ایران را به زانو در آورد، اگرچه مقاومت تمام عیار ملت ایران ادامه دارد، اما امر چیزی از مسئولیت تمامی بخش‌ها کم نمی‌کند. در این میان سینما می‌تواند با تولید آثاری که در آن‌ها فرهنگ مقاومت ترویج می‌شود به مردم انگیزه مضاعفی برای ایستادگی دهد. 

وی متذکر شد: سینما یک ابزار اجتماعی است و همین تماشای فیلم در جمع و در یک سالن سبب می‌شود که نتوان آن را به عنوان یک ابزار شخصی در نظر گرفت که سینماگران بخواهند از آن برای تولید آثار خاص استفاده کنند.در حقیقت هنر هفتم این روز‌ها باید کنار مردم باشد تا به نوعی فضا را برای زیست بهتر آن‌ها خوشایند کند.

پژمان فر در پایان تأکید کرد: سینما هرگز نمی‌تواند خاص‌نگر باشد و در تولید محصول باید تمامی جامعه در آثار نمود داشته باشند. به همین جهت پرداختن به موضوعاتی و مسائلی که امروز توده مردم با آن درگیرند جزء اولویت‌های سینماست.
انتهای پیام
captcha