بازتاب کاهش 80 درصدی بودجه قرآنی در صفحات معارفی رسانه‌‌ها
کد خبر: 3862662
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۰

بازتاب کاهش 80 درصدی بودجه قرآنی در صفحات معارفی رسانه‌‌ها

گروه اندیشه ــ لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور صبح امروز از سوی رئیس جمهور تقدیم مجلس شورای اسلامی شد که در آن، شاهد کاهش 80درصدی بودجه قرآنی بودیم.

به گزارش ایکنا؛ اخبار صفحات معارفی رسانه‌‌ها، امروز یکشنبه 17 آذرماه تحت‌‌الشعاع کاهش 80 درصدی بودجه قرآنی سال 1399 بود؛
 
فارس
صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس تا ساعت ۱۴ امروز پنج خبر را روی خروجی خود برده است و طبق روال روزانه در ابتدا ترتیل یک صفحه از قرآن منتشر شده است و تیتر دیگر اخبار عبارت از «حذف و اضافه‌های دولت در بودجه متولی فرهنگ خارج از کشور»، «قاری ایرانی به مسابقات بین‌المللی قرآن تونس اعزام شد+عکس»، «حسادت را چگونه درمان کنیم؟/ پاسخ حجت‌الاسلام فاطمی‌نیا+فیلم»  و «بودجه قرآنی سال ۱۳۹۹ کشور ۸۰ درصد کاهش یافت» هستند.
 
در بخش‌‌هایی از خبر «بودجه قرآنی سال ۱۳۹۹ کشور ۸۰ درصد کاهش یافت» آمده است: لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور صبح امروز از سوی رئیس جمهور تقدیم مجلس شورای اسلامی شد. در این لایحه، مبلغ بودجه فعالیت‌های قرآنی با عنوان بودجه «صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی» در سال ۱۳۹۹ به مبلغ ۲۰ میلیارد تومان از سوی دولت پیشنهاد شده که این مبلغ در مقایسه با بودجه ۱۰۰ میلیارد تومانی امسال ۸۰ درصد کاهش داشته است.
 
البته بودجه قرآنی سال ۱۳۹۸ هم از سوی دولت به مبلغ ۴۰ میلیارد تومان پیشنهاد شده بود که با‌ پیگیری برخی نمایندگان سازمان برنامه و بودجه آن را به مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش داد که البته فعلاً ریالی از آن هم پرداخت نشده است.
 
همچنین در بخش‌‌هایی از خبر «قاری ایرانی به مسابقات بین‌المللی قرآن تونس اعزام شد+عکس» می‌‌خوانیم: هفدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به میزبانی کشور تونس از امروز یکشنبه ۱۷ آذر‌ماه در شهر قرطاج این کشور آغاز شد. در این دوره از رقابت‌ها، حسین‌پور، کویر قاری اهل مشهد مقدس به عنوان نماینده جمهوری اسلامی در رشته تلاوت حضور دارد. وی امروز قرعه خود را دریافت کرد و باید روز دوشنبه برروی جایگاه تلاوت برود.
 
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم تا ساعت ۱۴ امروز تعداد پنج خبر منتشر کرده است که عناوین آنها عبارت از «مروری بر توصیه‌های معنوی رهبر انقلاب به دانشجویان»، «وقتی بچه‌های مسجد قربانی رفاقت‌ها می‌شود»،‌ «نهج‌البلاغه/ روش برخورد با فریب‌خوردگان فتنه»، «تلاوت هادی موحدامین در کرسی تلاوت تسنیم» و «تازه‌ترین اثر پژوهشگر روسی درباره نهج‌البلاغه» هستند.
 
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا تا ساعت ۱۴ به انتشار یک خبر پرداخته که عناوین آن عبارت از «سلسله نشست‌های «نسبت اخلاق با علوم با موضوع اخلاق و الهیات برگزار می‌شود» است.
 
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز تا ساعت ۱۴ امروز سه خبر را منتشر کرده است که تیتر آن عبارت از «زمان برگزاری آزمون قرآن و عترت تغییر کرد»، «روزشمار هفته قرآن، عترت و نماز مدارس ابلاغ شد» و «بیمه ۱۰ هزار فعال قرآنی با کمبود اعتبار روبروست» هستند.
 
خبر «بیمه ۱۰ هزار فعال قرآنی با کمبود اعتبار روبروست» مربوط به صحبت‌‌های عبدالهادی فقهی‌‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست هم‌اندیشی مدیران مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت استان ایلام است که در بخش‌‌هایی از آن می‌‌خوانیم: طی سال‌های ۹۶ و ۹۷ بالغ‌ بر ۱۰ میلیارد تومان برای بیمه فعالان قرآنی هزینه شده است. در دو سال قبل حدود سه هزار و ۸۰۰ نفر از فعالان قرآنی سراسر کشور بیمه‌شده بودند که در حال حاضر شش هزار و ۹۹۴ نفر بیمه فعالان قرآنی در کشور هستند و با توجه با کاهش اعتبارات، زمینه افزایش این تعداد را در حال حاضر نداریم.
 
فقهی‌زاده اعلام کرد: در حال حاضر ۲ هزار و ۲۰۰ موسسه قرآن و عترت تحت نظر معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کشور با کمترین حمایت‌ها و کمک‌های مالی فعالیت می‌کنند و لازم است که مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت از معافیت‌های مالیاتی در راستای تقویت فعالیت‌های قرآنی در کشور برخوردار شوند.
 
همچنین در بخش‌‌هایی از خبر «زمان برگزاری آزمون قرآن و عترت تغییر کرد» آمده است: در اطلاعیه شماره چهار ستاد اجرایی آزمون سراسری قرآن و عترت آمده است: زمان برگزاری آزمون از ۳ بهمن به جمعه ۱۱ بهمن تغییر پیدا کرد. در اطلاعیه سوم این ستاد نیز آمده است: با توجه به درخواست های مکرر، آزمون حفظ قرآن برای داوطلبان زیر ۱۰ سال فقط به صورت شفاهی برگزار می‌شود که زمان و مکان آزمون در کارت ورود به جلسه درج خواهد شد.
 
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین نشست خبری هجدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت از این آزمون به عنوان یکی از بزرگ‌ترین آزمون‌های قرآنی برای جریان سازی قرآنی در سطوح مختلف گوناگون مردمی یاد کرد و گفت: در این آزمون شاهد مشارکت چند جانبه با دستگاه های دیگر هستیم تا این حرکت قرآنی شتاب سریع تری به خود بگیرد و نوجوانان بیشتری را جذب کند.
 
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت این خبرگزاری تا ساعت ۱۴ به انتشار یک خبر پرداخته که تیتر آن عبارت از «چه چیزی در قیامت نجات‌بخش انسان خواهد بود؟» است.
 
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر تا این ساعت به انتشار یک خبر پرداخته که تیتر آن عبارت از «فعالیت‌‌های قرآنی برای دولت فاقد اهمیت است/کاهش ۸۰درصدی بودجه قرآنی» است که در بخش‌‌هایی از آن آمده است متن کامل لایحه بودجه ۹۸ ساعاتی پیش در حالی منتشر شد که در آن سهم صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی تنها ۲۰ میلیارد تومان اعلام شد و نسبت به اعتبارات سال جاری ۸۰ درصد کاهش داشته است.
 
بودجه سال ۹۸ نیز در لایحه در ابتدا ۲۷ میلیارد بود که پس از رایزنی ها به ۱۰۰ میلیارد افزایش یافت که تاکنون ریالی از این مبلغ اختصاص پیدا نکرده است و نشان می‌دهد فعالیت‌های قرآنی برای دولت بی اهمیت و فاقد اولویت است.
 
بودجه سال ۹۷ نیز تنها کمتر از ۵۰ درصدش به فعالیت های قرآنی اختصاص پیدا کرده و بخش اعظم آن را دولت تخصیص نداده است. بودجه سال ۹۶ نیز با توجه به اینکه در متن لایحه بودجه ۱۰۰ میلیارد تومان بود، اما ریالی اختصاص پیدا نکرد. در سال ۹۵ نیز با اختصاص چند درصد فعالیت های قرآنی ادامه پیدا کرد.
 
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران نیز تا این ساعت به انتشار یک خبر پرداخته که تیتر آن عبارت از «دو هزار و ۲۰۰ موسسه قرآن و عترت در کشوردر حال فعالیت هستند» است.
 
میزان
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان نیز تا این ساعت خبری را منتشر نکرده است.
انتهای پیام
captcha