آیین تعزیه‌خوانی روستای رجعین زنجان ثبت ملی شد
کد خبر: 3911348
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۱

آیین تعزیه‌خوانی روستای رجعین زنجان ثبت ملی شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان از ثبت آیین تعزیه‌خوانی روستای رجعین در روز عاشورا در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس کشور خبر داد.

 ثبت تعزیه‌خوانی روستای رجعین زنجان در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموسبه گزارش ایکنا از زنجان، امیر ارجمند، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان، امروز، 29 تیرماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مراسم تعزیه‌خوانی روستای رجعین در روز عاشورا با شماره ۲۰۱۰ در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسید تا مجموع آثار ثبتی استان زنجان به عدد ۸۴۷ اثر برسد.

وی ادامه داد: آثار ثبتی زنجان ۷۶۰ اثر در فهرست میراث غیرمنقول، ۲۵ اثر در فهرست میراث منقول، ۴۹ اثر در فهرست میراث ناملموس، ۱۰ اثر در فهرست میراث طبیعی و ۴ اثر در فهرست میراث واجد ارزش تاریخی و فرهنگی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان با اشاره به اینکه حسینیه اعظم زنجان نیز در فهرست آثار ملی قرار دارد، یادآور شد: میراث فرهنگی ناملموس به تولیدات و فرایندهای فرهنگی گفته می‌شود که با گذشت زمان و از نسل‌های پیشین باقی مانده‌اند و آیین‌های ملی و مذهبی را نیز شامل می‌شود.

وی تصریح کرد: تعزیه یکی از آیین‌های سنتی ایرانیان است که در ایام محرم و به ویژه تاسوعا و عاشورای حسینی در برخی استان‌ها از جمله زنجان برگزار و مصائب واقعه کربلا در آن به صورت نمایش مذهبی اجرا و بازآفرینی می‌شود که افراد مختلف در این نمایش، نقشی از شخصیت‌های کربلا را بر عهده می‌گیرند.

طبق اسناد موجود پیشنیه مراسم تعزیه‌خوانی در روستای رجعین به 220 سال قبل بازمی‌گردد و تعزیه‌‌خوانی روستای رجعین به‌صورت کامل با روایت‌های معتبر شیعه، مطابقت داشته و منافاتی با فرهنگ شیعه ندارد. تعزیه یک نوع نمایشی است که توأم با غم و حزن است و قهرمانان تعزیه انسان‌های قدیس، پاک و والایی هستند و تقابل خیر و شر را در این نمایش می‌بینیم.

انتهای پیام
captcha