کلنگ مجتمع آبزیان دریایی جهاددانشگاهی بوشهر بر زمین زده شد
کد خبر: 3919016
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲
با حضور رئیس جهاددانشگاهی؛

کلنگ مجتمع آبزیان دریایی جهاددانشگاهی بوشهر بر زمین زده شد

کلنگ ساخت مجتمع آبزیان دریایی جهاد دانشگاهی استان بوشهر با هدف تولید و تکثیر سالانه ۵ میلیون قطعه بچه‌ماهی بر زمین زده شد.

کلنگ مجتمع آبزیان دریایی جهاددانشگاهی بوشهر بر زمین زده شدبه گزارش ایکنا از بوشهر، عصر روز گذشته، 4 شهریورماه در سومین روز از هفته دولت با حضور دکتر حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد‌دانشگاهی و با حضور استاندار و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان استانی کلنگ ساخت مجتمع آبزیان دریایی جهاددانشگاهی با ظرفیت تولید و تکثیر سالانه ۵ میلیون قطعه بچه‌ماهی سی‌باس در شهرک زیست فناورانه دلوار، زده شد.

دکتر طیبی در این مراسم اظهار کرد: بر اساس مأموریت جهاددانشگاهی در حوزه فناوری، تولید پرورش ماهی در قفس را یکی از اهداف جهاددانشگاهی قرار داده‌ایم. یکی از مسائل مهم در کشور و همچنین یکی از زمینه‌های خوب برای صادرات، موضوع تأمین امنیت غذایی است؛ در این حوزه یکی از موضوعات مهم تأمین گوشت سفید مورد نیاز مردم است که از طریق پرورش ماهی تأمین می‌شود. کسب دانش فنی تور، قفس، تولید بچه ماهی و غذا و داروی بچه ماهی بسیار مهم است.

رئیس جهاددانشگاهی بیان کرد: به‌طور طبیعی این پروژه باید در یکی از استان‌های جنوبی اجرا می‌شد و با همت و پیگیری دکتر احمدی‌زاده، رئیس جهاددانشگاهی بوشهر، این استان را برای اجرای پروژه انتخاب کردیم و خوشبختانه یک گروه فناورانه و علمی بومی خوب در بوشهر مشغول به کار شدند و ما نیز حمایت لازم را به لحاظ منابع مالی انجام می‌دهیم، همچنین جهاد‌دانشگاهی به‌عنوان مشاور در این حوزه کمک خواهد کرد.

این مقام مسئول اظهار کرد: بوشهر به‌عنوان پایلوت طرح تولید و تکثیر بچه ماهی سی‌باس، انتخاب شده و کار را شروع کرده‌اند که امروز عملیات کلنگ‌زنی مجموعه اصلی انجام می‌شود. هدف این کار نه تنها رفع نیازهای استان بلکه در قدم‌های بعدی رفع نیازهای ملی و حتی صادرات به کشورهای دیگر مورد نظر است.

بنا بر این گزارش، با توجه به ظرفیت بالای پرورش آبزیان در استان بوشهر، جهاد‌دانشگاهی فاز اول این پروژه را با اعتباری بالغ بر ۸ میلیارد تومان آغاز‌ کرد که این امر در آینده‌ای نه چندان دور استان بوشهر را به قطب تولید و تکثیر بچه‌ماهی تبدیل خواهد کرد.

ساخت مجتمع آبزیان دریایی جهاددانشگاهی بوشهر در طرح کسب دانش فنی تولید و تکثیر سالانه ۵ میلیون قطعه بچه‌ماهی سی‌باس به‌عنوان یکی از ۳۱ طرح فناورانه ملی جهاددانشگاهی در سال ۹۸، کشور را از واردات بچه‌ماهی که در حال حاضر از کشورهای هند، استرالیا و تایلند برای پرورش در قفس انجام می‌شود، بی‌نیاز خواهد کرد.

فاز اول این پروژه در زمینی به مساحت ۱۳ هزار مترمربع با اعتبار ۸ میلیارد تومان کلنگ‌زنی شد و در این مجتمع برای توسعه فناوری در کنار تولید و تکثیر بچه‌ماهی، تولید غذای زنده آبزیان همچون تولید آرتمیا، روتیفر و جلبک نیز اتفاق خواهد افتاد.

همچنین برای فاز دوم پروژه، جهاددانشگاهی بوشهر درخواست ۵ هکتار زمین از مسئولان استانی دارد تا با گسترش بحث زیست فناورانه با توجه به ظرفیت استان زنجیره تولید و پرورش ماهی در قفس را تکمیل کند.

یادآور می‌شود، افتتاح مرکز پایلوت طرح کسب دانش فنی تولید بچه‌ماهی با اعتبار یک میلیارد و پانصد میلیون تومان نیز پیوست این طرح است که در ادامه سفر رئیس جهاددانشگاهی افتتاح خواهد شد.

انتهای پیام
captcha