شفاف‌سازی هزینه‌كرد بودجه‌های قرآنی در شورای قرآن فارس / رفتارها را قرآنی كنیم
کد خبر: 3954491
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۱

شفاف‌سازی هزینه‌كرد بودجه‌های قرآنی در شورای قرآن فارس / رفتارها را قرآنی كنیم

نماینده رهبر معظم انقلاب فارس با اشاره به راه‌اندازی شورای قرآن و عترت در این استان و مباحث مطرح شده در خصوص شیوه هزینه‌كرد بودجه‌های قرآنی گفت: در این شورا هزینه‌كرد بودجه‌های قرآنی در استان شفاف‌سازی می‌شود.

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس امروز، 28 بهمن‌ماه در نشست هم‌اندیشی شورای قرآن و عترت این استان كه در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد، گفت: بحث راه‌اندازی شورای قرآن و عترت در استان فارس در شورای فرهنگ عمومی مطرح شد و اكنون از ادارات مختلف در آن حضور دارند.


بيشتر بخوانيد:


وی با تصریح اینكه  ادارات متولی امور قرآنی اعم از ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی، اوقاف و غیره هم در این شورا حضور دارند، افزود: شورای قرآن و عترت به‌منظور سازماندهی و انسجام فعالیت‌های قرآنی در سطح استان شكل گرفته است چرا كه بدون كار تشكیلاتی و مدیریتی نمی‌توانیم فعالیت‌های قرآنی را به‌شیوه صحیح مدیریت كنیم.

آیت‌الله دژكام با تأكید بر اینكه قرآن و عترت باید همواره همراه هم باشند و هر كدام بدون دیگری مهجور و غریب است و به‌همین دلیل بخش عترت را به شورای قرآنی استان اضافه كرده‌ایم، گفت: اكنون به دنبال ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی در فعالیت‌های قرآن و عترتی در سطح استان از طریق این شورا هستیم.

امام جمعه شیراز در ادامه به بحث بودجه‌های قرآنی اشاره كرد و گفت: در شورای فرهنگ عمومی بسیار صریح اعلام كردیم كه دولت از فعالیت‌های قرانی حمایت می‌كند و تلاش می‌كند تا بودجه را منصفانه توزیع كند اما مشكل بر سر كمبود این بودجه‌ها در سطح ملی است و آنقدر بودجه‌های تخصیص یافته كم هستند كه بخواهد میان تعداد زیادی مؤسسه قرآنی توزیع شود، تقریباً چیزی نصیب هر مؤسسه نمی‌شود.

وی با تأكید بر اینكه در شورای قرآن و عترت استان هزینه‌كرد بودجه‌های قرآنی شفاف‌سازی می‌شود، گفت: اصل قضیه این است كه مردم به بركت اهل بیت(ع) و مراقد نورانی كه در اطراف محل زندگی آن‌ها وجود دارد، به مباحث قرآن و عترت علاقه‌مند شده و در برنامه‌های مرتبط با آن‌ها حضور یابند.

آیت‌الله دژكام خواستار توجه عامه مردم به فعالیت‌های قرآنی شد و گفت: برای فعالیت‌های قرآنی همه امور را به مدیریت بازنگردانیم بلكه علاقه‌مندان به قرآن كریم هم باید برای آن هزینه كنند تا آن‌ را فراگیرند، اما متأسفانه برخی می‌گویند برای قرآن نباید هزینه كنیم و افراد علاقمند به فراگیری قرآن باید رایگان آموزش ببینند.

تولیت آستان مقدس حضرت شاهچراغ(ع) با تأكید بر اینكه برای ایجاد انس با قرآن كریم باید از خانواده‌ها شروع كنیم و هر كسی باید این كار را از خانواده خود شروع كند، گفت: در راه‌اندازی شورای قرآن و عترت بحث بر سر این نیست كه ریاست باید بر عهده چه كسی باشد بلكه بحث بر این است كه دغدغه‌های قرآنی و ولایی ما چیست و مشكل بر سر این‌هاست و باید اخلاق و نیت خود را درست كنیم.

راه‌اندازی نهضت قرآن‌خوانی نیازمند اهتمام ملت است

وی با بیان اینكه باید تلاش كنیم تا اخلاق و رفتار خود را قرآنی كنیم، گفت: حتی اگر دولت تمام مشكلاتی كه در پیش‌رو دارد اعم از تحریم‌ها و فروش نفت برطرف شود، با فرض افزایش بودجه ها هم باز از عهده این كار بر نمی‌آید كه بتواند كل مردم را قرآن‌خوان كند و نهضت قرآن‌خوانی راه بیندازد و این كار بیش از آنکه سرمایه بخواهد،عزم و اراده و همت خود ملت را نیاز دارد نه ورود دولت را البته دولت باید حمایت و مدیریت و تشویق كند اما انجام كار به عهده ماست.

آیت‌الله دژكام با تأكید بر اینكه در بحث فعالیت‌های قرآن و عترت نباید منافع شخصی را در نظر گرفت و همه باید متواضعانه به این مباحث ورود كنند، گفت: باید مساجد را درگیر این كار كنیم وگرنه هیچ دولتی نمی‌تواند به تنهایی نهضت قرآن‌خوانی را در كشور اجرا كند.

وی از تشكل‌های قرآنی مردم‌نهاد خواست تا برای این كار همت ویژه گمارند و سپس ادامه داد: در سال 1400 دو مرتبه سالروز ولادت امام زمان(عج) داریم لذا از این فرصت برای ترویج فعالیت‌های قرآن و عترت در سطح استان استفاده كنیم تا بتوانیم بخش اعظمی از مردم را با روخوانی صحیح قرآن كریم آشنا كنیم.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با بیان اینكه محوریت فعالیت‌های قرآن و عترت استان و شورای آن را حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) قرار می‌دهیم، گفت: تشكل‌های مردمی توجه داشته باشند تا فعالیت‌های خود را در گیر و دار دولت و سازمان‌ها قرار ندهند گرچه وظیفه دولت حمایت است، اما به این معنا نیست كه اگر حمایت دولت هم نباشد، نمی‌توان كار قرآنی انجام داد.

آیت‌الله دژكام در ادامه سخنان خود به معرفی نمایندگان این شورا در بخش‌های مختلف قرآن و عترت و حرم مطهر پرداخت و گفت: كارگروه عترت شورای قرآن و عترت استان فارس در بخش فعالیت‌های مردمی به عهده حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین حدائق، قائم مقام بنیاد مهدویت استان ؛ مسئولیت كارگروه قرآنی در بخش مردمی نیز به عهده آقای محمدحسین اسلامی، مدیرعامل اتحادیه تشكل‌های قرآنی استان و مسئولیت فعالیت‌های حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) در این شورا هم به عهده حجت‌الاسلام سلامی، معاون فرهنگی و تبلیغات اسلامی حرم مطهر به‌مدت یكسال خواهد بود و هرچه این كمیته سه نفر اعلام كنند، مابقی اعضای شورا باید همراهی كنند.

وی با تصریح اینكه برای شورای قرآن و عترت اهداف كوتاه‌مدت، بلندمدت و میان‌مدت تعریف شود، گفت: البته برنامه‌ریزی‌هایی كه در این شورا انجام می‌دهیم عمدتاً برای سال آینده است ولی می‌توان برای اسفندماه در پیش رو هم برنامه‌ریزی‌هایی داشته باشیم.

آیت‌الله دژكام به پیشنهاد تشكیل شورای پشتیبانی برای شورای قرآن و عترت استان فارس اشاره و آن را پیشنهاد مناسبی ارزیابی كرد و گفت: این شورا كمك می‌كند تا وظایف دستگاه‌های مختلف در مناسبت‌های مذهبی در طول سال مشخص شود و بقیه دستگاه‌ها هم در این راستا كمك می‌دهند.

انتهای پیام
captcha