مهجوریت قرآن در سبد فرهنگی خانواده‌ها / تخصصی کردن فعالیت مؤسسات
کد خبر: 3960284
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷
اسلامی بیان کرد:

مهجوریت قرآن در سبد فرهنگی خانواده‌ها / تخصصی کردن فعالیت مؤسسات

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان فارس با اشاره به نقش تبلیغ و ترویج مناسب در جذب و گرایش مردم به آموزه‌های قرآنی و سبک زندگی اسلامی گفت: قرآن در سبد فرهنگی خانواده‌ها مهجور است و باید روی آن کار و مدل‌سازی کنیم.

محمدحسین اسلامی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان فارس در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به فعالیت‌ مؤسسات در سال 99، گفت: علی‌رغم وقفه‌ در فعالیت‌ها به دلیل شیوع کرونا، مؤسسات قرآنی در سه ماه پایانی سال در بخش آموزش دوره‌های عمومی و تخصصی، برگزاری دوره‌های تربیت مربی و نیز توانمندسازی و بازآموزی مدیران و مربیان در فضای مجازی فعالیت کردند.

وی با تأکید بر اینکه مؤسسات در شش ماه دوم از این وضعیت خارج شده‌اند و به سمت فعالیت‌های مجازی و نیمه‌حضوری رفته‌اند، ادامه داد: به پیشنهاد جمعی از مجموعه‌ها و فعالان قرآنی استان، قرارگاه قرآنی به ریاست آیت‌الله لطف‌الله دژکام، امام جمعه شیراز و نماینده ولی‌فقیه در استان فارس، راه‌ا‌ندازی شد. در حال حاضر پنج جلسه کاری این قرارگاه تشکیل شده و مسئولیت بخش قرآن قرارگاه برعهده مدیر اتحادیه قرآنی استان است.

اسلامی اضافه کرد: همچنین بخش عترت قرارگاه قرآنی استان برعهده حجت‌الاسلام حدائق گذاشته شد و دبیرخانه آن در امامزاده احمد‌بن‌موسی‌ الکاظم(ع) است و این قرارگاه باید فعالیت‌هایش را به گونه‌ای ساماندهی کند تا در سال 1400 به عنوان استان قرآنی معرفی شویم.

وی درباره توجه قرارگاه قرآنی استان فارس به بخش مردمی و مؤسسات قرآنی اظهار کرد: یکی از اهداف این قرارگاه، استفاده از ظرفیت مؤسسات قرآنی و پویاتر و فعال‌تر شدن این بخش است و دستگا‌‌ه‌های حاکمیتی و دولتی استان در صورتی که نمی‌توانند برنامه‌های قرآنی را انجام دهند از ظرفیت بخش مردمی استفاده کنند.

اسلامی با اشاره به تشکیل مجمع عمومی استان در 19 فروردین‌، بیان کرد: اگر در دور بعدی جزو اعضای هیئت مدیره باشم، درصددم که تخصصی شدن فعالیت‌ مؤسسات قرآنی استان را دنبال کنم. به نظرم هنگامی که مؤسسات در رشته‌های مختلف کار می‌کنند شاهد خروجی مطلوبی نخواهیم بود، اما اگر به صورت تخصصی در رشته‌های حفظ، تدبر، هنر قرآنی، کودک، سبک زندگی قرآنی ـ اسلامی و... فعالیت کنند، نتایج مطلوب‌تر خواهد بود و خلأ‌ آموزشی و زمینه‌های اشباع‌شده نمایان می‌شود. همچنین حوزه‌ هنر و قرآن نیازمند حضور جدی مؤسسات است. همچنین زیرساخت‌های لازم در سطح استان فراهم است و می‌توان از ظرفیت جهاددانشگاهی در آموزش و از ظرفیت سایر دستگاه‌ها در عرصه‌های دیگر استفاده کرد.

وی درباره برنامه‌های آموزشی‌ای که اتحادیه به مؤسسات ابلاغ کرده است، گفت: مؤسسات به صورت برنامه‌محور کار کنند، زیرا در این صورت خلاق‌تر عمل خواهند کرد. همچنین اتحادیه باید از برنامه‌های شاخص مؤسسات، که در استان قابلیت اجرا دارد، حمایت کند. علاوه بر این، تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآنی اهمیت دارد و گرایش مردم به قرآن و استفاده از آموزه‌های قرآنی مستلزم تبلیغ جذاب است، چراکه قرآن در سبد فرهنگی خانواده‌ها مهجور است و باید روی آن کار و مدل‌سازی کنیم.

همچنین اسلامی از تهیه بسته‌های معیشتی با همکاری حدود 72 مؤسسه و توزیع آنها میان خانواده‌های نیازمند و کم‌برخوردار استان طی روزهای پایانی اسفند و تعطیلات نوروز خبر داد.

انتهای پیام
captcha