خبرنگاری امتداد شغل انبیاست
کد خبر: 3989283
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۴
استاد حوزه و دانشگاه:

خبرنگاری امتداد شغل انبیاست

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: انبیا، افراد برگزیده‌ای بودند که مردم را از اخبار پشت پرده این عالم آگاه می‌‌کردند و خبرنگاری نیز شغل انبیاست و خبرنگاران باید همان صفات انبیا را داشته باشند.

خبرنگاری امتداد شغل انبیاست

حجت‌الاسلام مهدی گرجی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: در قرآن و معارف اسلامی، خبر از جمله کارویژه‌های انبیاست، یعنی انبیا کسانی هستند که برگزیده‌اند و مردم را از اخبار پشت پرده این عالم آگاه می‌کنند. طبیعتاً همه ویژگی‌هایی که انبیا داشته‌اند، یک خبرنگار نیز باید داشته باشد؛ یعنی اطلاع و وقوف کامل نسبت به خبری که می‌خواهد در اختیار مردم قرار دهد، صداقت در بیان اخبار، همان‌طور که همه انبیا صدیق بودند و خبر را صریح و روشن و به دور از لفافه و پیرایه‌های خاص در اختیار مردم قرار دهد.

وی افزود: خبرنگار باید خبر را دلسوزانه و در جایی که باعث تغییر و تحول به سمت رشد و تعالی می‌شود، ارائه دهد، چون بعضی از اخبار ممکن است چیزی جز استرس، اضطراب و تشویش خاطر به همراه نداشته باشد. لذا، خبرنگاری شغل انبیاست و در این مسیر باید صفات انبیا شامل امانتداری، صداقت، دوری از تشریفات و پیرایه‌ها و خودداری از اعمال منافع شخصی، حزبی و گروهی مدنظر قرار داده شود.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: مهم‌ترین وظیفه و رسالت خبرنگار، آگاهی‌بخشی به مردم است و باید در لحظه، افراد را از اخبار و رخدادها آگاه کند.

حجت‌الاسلام گرجی بیان کرد: دین فقط یک سری آداب و رسوم معنوی نیست، بلکه نوعی سبک زندگی است. وقتی صحبت از دین می‌شود، برخی فکر می‌کنند منظور این است که افراد را به خواندن نماز، گفتن ذکر، تلاوت قرآن و رفتن به مسجد تشویق کنیم، در حالی که دین به معنای همسایه‌داری، احترام به والدین، رعایت حقوق شهروندی، گذشت، تواضع، حلم و بردباری و عفو است. در این مسیر، رسانه‌ها می‌توانند در قالب‌های مختلف فعالیت و جامعه را به سمت مورد نظر هدایت کنند.

وی ادامه داد: ما هم به رسانه دینی نیاز داریم و هم به دین رسانه‌ای. در واقع، هم رسانه‌ای نیاز است که پای‌بند به اصول شرعی مثل صداقت، رازداری، امانتداری و ایجاد آرامش باشد و از طرف دیگر، به دینی نیاز داریم که رسانه باشد، یعنی راکد و خاموش نباشد و حیات داشته باشد. رسانه، ابزار و دین، مکتب و آیین است و رسانه‌ها ابزار انتقال مفاهیم مکتبی به مردم هستند.

انتهای پیام
captcha