طرح «امام محله»؛ راهکاری برای بازگشت مسجد به دوران اوج
کد خبر: 4095583
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰

طرح «امام محله»؛ راهکاری برای بازگشت مسجد به دوران اوج

مربی دارالقرآن آموزش و پرورش قزوین گفت: امروزه با طرح امام محله، مسجد در حال بازگشت به دوران اوج خود به‌عنوان پایگاه اجتماعی و محل آمد و شد و حل مسائل اهالی محل شده است.

مسجد جامع قزوین

مشاهدات تجربی و اظهارات دست‌اندرکاران امور مساجد نشان می‌دهد که حضور مردم در مساجد نسبت‌ به دوران انقلاب و سال‌های ابتدایی پس از پیروزی انقلاب کاهش یافته است. بنابراین، اکنون به صورت جدی، این سؤال مطرح است که دلایل این کاهش حضور به ویژه کاهش حضور جوانان چیست؟

یکی از مهمترین دلایل کاهش حضور در مساجد، مقطعی بودن بعضی از نیازها در دوران رونق است. طی دهه‌های چهل و پنجاه، به دنبال مجموعه‌ای از تحولات اجتماعی و فرهنگی، یک خواسته و نیاز جمعی در میان مردم پدید آمد: «برچیده شدن نظام شاهنشاهی و ایجاد حاکمیت اسلام». کاهش حضور در مساجد در دوره رکود نسبی، تا اندازه‌ای به این دلیل بود که اولاً، با پیروزی انقلاب و ثانیاً با خنثی شدن بسیاری از توطئه‌های پس از انقلاب، نیازهای مذکور منتفی شده بود؛ بنابراین برای افزایش حضور مردم به ویژه جوانان در مساجد باید دو محور اساسی «نقش و عملکرد مسجد» و «ویژگی‌های نسل جوان» را مورد بررسی قرار داد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین وحید محمدحسینی، مربی دارالقرآن آموزش و پرورش، در گفت‌وگو با ایکنای قزوین، ضمن بیان اینکه در مورد اهمیت و جایگاه مسجد روایات متعددی از اهل‌بیت(ع) به ما رسیده است، گفت:‌ در کلام پیامبر اسلام(ص) پنج مورد قلب را نورانی می‌کند که یکی از آن‌ها گام برداشتن به سوی مسجد است. پیامبر (ص) می‌فرمایند: اگر کسی به مسجد برود برای هر قدم او ۲۰۰ حسنه نوشته شده و ۲۰۰ سیئه از او برداشته خواهد شد که در این حدیث اهمیت رفتن و حضور در مسجد کاملاً عیان است، ضمن اینکه ارتباط و تعامل با مسجد تأثیر بسیاری بر روند تربیتی و رشد شخصیت اجتماعی افراد دارد.

این فعال فرهنگی خاطرنشان کرد: در پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی مساجد نقش سنگر و پایگاه مهم اجتماعی را ایفا می‌کردند و یکی از ابعاد پیروزی انقلاب به نقش آفرینی این پایگاه معنوی باز می‌گردد. شاید به جرئت بتوان گفت بسیاری از اتفاقاتی که این روزها در جامعه شاهدیم به کمرنگ شدن نقش مساجد و بی‌توجهی به این پایگاه مؤثر اجتماعی و فرهنگی باز می‌گردد.

مربی دارالقرآن آموزش و پرورش تأکید کرد: در زندگی ماشینی این روزها که کودکان اغلب در کنج تنهایی خود فرورفته‌اند با ایجاد جذابیت‌های فرهنگی و ورزشی و رقابتی باید نوجوانان و جوانان را به آغوش امن مساجد بازگردانیم.

یک تصور اشتباه درباره مسجد

محمدحسینی تصریح کرد: این تصور اشتباهی است که مسجد تنها محلی برای برگزاری نماز جماعت و قرائت ادعیه‌ای ثابت در شب‌ها و روزهای مشخص است، باید از ظرفیت این پایگاه معنوی برای تربیت نسل جوان انقلابی و پای کار نظام بهترین بهره‌برداری را داشت.

وی افزود: در حین همین برنامه‌ها و مسابقات و اردوهای فرهنگی است که مضامین دینی و تربیتی به کودکان آموزش داده می‌شود، باید برای اینگونه برنامه‌ها و این نسل بکر و آماده‌ی تربیت، بیش از پیش سرمایه‌گذاری کرد.

مربی طرح امین آموزش و پرورش اظهار کرد: در گذشته هیئت امنای مساجد در برابر فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی و حضور جوانان و نوجوانان بسیار مقاومت می‌کردند اما پس از رویکرد جدید امور مساجد و عضو شدن امام جماعت در هیئت امنای مسجد این مقاومت شکسته شد و فضای مساجد قدری تلطیف شد.

وی افزود: امروزه با طرح امام محله، مسجد در حال بازگشت به دوران اوج خود به‌عنوان پایگاه اجتماعی و محل آمد و شد و حل مسائل اهالی محل شده است. بسیاری از کودکان و نوجوانان و جوانان تربیت شده‌ مسجد، پای کار حل مشکلات اهالی محل شده‌اند.

محمدحسینی گفت: اهالی مسجد با شناسایی افراد نیازمند طی کمک‌های معیشتی دوره‌ای، در حال رفع نیاز اهالی محل هستند و یا با شناسایی افرادی که دچار اعتیاد شده‌اند و معرفی آن‌ها به کمپ ترک اعتیاد در جهت حل معضلات محله و خانواده‌های اطراف مسجد قدم بر می‌دارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این حضور فعال نوجوانان در کمک‌های عام‌المنفعه مسجد و محله حاصل کارهای تربیتی است که در قالب بازی و اردو و مسابقه و رقابت و فعالیت‌های قرآنی برای آنان تبیین شده است. نوجوانان مسئولیت‌پذیری را در همین فعالیت‌ها می‌آموزند و خود را هر چند اندک در برابر مشکلات اطرافیان مسئول دانسته و وظیفه‌ای را برای رفع آن برعهده می‌گیرند.

انتهای پیام
captcha