مسجد کانون اتحاد و همدلی می‌شود
کد خبر: 4127593
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶
ذاکر در تشریح برنامه‌های دهه تکریم مساجد

مسجد کانون اتحاد و همدلی می‌شود

معاون فرهنگی ـ اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد ضمن تشریح برنامه‌های دهه تکریم و تعظیم مساجد با شعار «مسجد کانون اتحاد و همدلی» اعلام کرد: این دهه از روز 23 اسفندماه آغاز می‌شود و تا روز سوم فروردین ماه سال آینده ادامه دارد.

23 اسفند آغاز دهه تکریم و تعظیم مساجد با شعار مسجد کانون اتحاد و همدلی

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری «دهه تکریم و تعظیم مساجد» امروز یکشنبه، 21 اسفندماه با حضور حجت‌الاسلام حجت‌الله ذاکر، معاون فرهنگی ـ اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد برگزار شد.

در این نشست خبری حجت‌الاسلام ذاکر با اشاره به برگزاری دهه تکریم و تعظیم مساجد از روز سه‌شنبه ۲۳ اسفندماه تا روز پنجشنبه سوم فروردین‌ماه سال آینده، گفت: شعار محوری این دهه «مسجد، کانون اتحاد و همدلی» انتخاب شده است.

وی با تأکید بر لزوم اتحاد و همدلی در شرایط کنونی تصریح کرد: یکی از مراکزی که می‌تواند اتحاد و همدلی را به منصه ظهور برساند محل مقدس مسجد است.

حجت‌الاسلام ذاکر اعلام کرد: برای هر روز این دهه اقدامات پیشنهادی متناسب با عنوان هر روز در قالب شیوه نامه‌ای به مساجد ارسال شده است. از نظر جلوه بصری تابلوهایی آماده و نصب شده و شهرداری نیز در مراکز پرتردد این طرح‌ها را اکران کرده است. تیزرهای این دهه و نماهنگ مسجد نیز آماده و در بخش رویدادهای پایگاه تخصصی مسجد موجود است. بخشی از محتوا نیز از طریق پیام رسان‌های داخلی برای بهره‌برداری ائمه مساجد و مردم ارائه شده است.

اجرای پویش حس خوب

وی افزود: برپایی ایستگاه فرهنگی و اجرای پویش حس خوب ویژه دانش‌آموزان در روز اول دهه تکریم که به عنوان روز مسجد، کانون همدلی نوجوانان نام‌گذاری شده، از برنامه‌های پیشنهادی ما برای روز اول است. برگزاری مراسم نمادین جشن تکلیف دانش‌آموزی و جشن روزه اولی نیز پیشنهاد شده است. برای این روز همچنین شناسایی و تقدیر از دانش‌آموزانی که در زمینه علمی، فرهنگی و ورزشی محله رتبه‌دار هستند، به مساجد پیشنهاد می‌شود.

برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی آرمان جوانان

معاون فرهنگی ـ اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد، عنوان روز دوم دهه تکریم و تعظیم مساجد را «مسجد پایگاه تعالی جوان مؤمن انقلابی» بیان کرد و گفت: در این روز برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی با موضوع آرمان جوانان، برگزاری تریبون آزاد اندیشی و پرسش به سوالات جوانان، برگزاری مسابقات ورزشی و تقدیر از نخبگان علمی، هنری و ورزشی در منطقه و محله پیشنهاد شده است.

وی ادامه داد: پنج‌شنبه ۲۵ اسفند روز سوم دهه تکریم نیز به عنوان روز «مسجد، مروج فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت» نام‌گذاری شده است. جلب مشارکت دستگاه‌ها، تقدیر از ایثارگران و تجلیل از خانواده شهدا، غبارروبی قبر شهدای گمنام همجوار مسجد و دیدار با جانبازان بستری در منازل یا آسایشگاه‌ها پیشنهاد ما برای گرامیداشت این روز است.

حجت‌الاسلام ذاکر افزود: روز چهارم دهه تکریم و تعظیم مساجد با عنوان روز «مسجد میعادگاه منتظران؛ نماز جمعه تجلی انتظار» نام‌گذاری شده است و حجت‌الاسلام محمد ابراهیم، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه این روز تهران است. در سایر استان‌ها نیز ائمه جمعه در نماز جمعه پیرامون مسجد صحبت خواهند کرد. غرفه‌هایی که نشان‌دهنده دستاوردهای مسجد است و موکب‌هایی برای پذیرایی از نمازگزاران نماز جمعه نیز برپا خواهدشد و تلاش شده نماز جمعه این هفته رنگ‌وبوی مسجد داشته باشد. برگزاری دعای ندبه و سخنرانی با محور مهدویت نیز از برنامه‌های پیشنهادی برای این روز است.

23 اسفند آغاز دهه تکریم و تعظیم مساجد با شعار مسجد کانون اتحاد و همدلی

وی با اشاره به اینکه غبارروبی و عطر افشانی مساجد در این روز پیشنهاد شده است، اظهار کرد: البته در سایر روزها هر مسجد به اقتضای خود می‌تواند برنامه غبارروبی داشته باشند.

معاون فرهنگی ـ اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد عنوان روز پنجم دهه تکریم مساجد را «مسجد، محور اتحاد ملی» اعلام کرد و گفت: دعوت نامه‌هایی برای اقشار مختلف برای حضور در مساجد ارسال می‌شود و برگزاری ویژه برنامه جشن اتحاد و همدلی در فضای باز پیشنهاد شده است. موضوع توزیع بسته‌های همدلی در منازل همجوار مساجد نیز مطرح شده است.

وی ادامه داد: روز ششم دهه تکریم مصادف با ۲۸ اسفندماه به نام «مسجد پایگاه سلامت اجتماعی» نام‌گذاری شده است. برگزاری کارگاه‌های آموزشی با موضوع سلامت خانواده و مباحث اجتماعی نیز مدنظر قرار گرفته است. جلب مشارکت مردمی برای تهیه جهیزیه نیز از دیگر برنامه‌های پیشنهادی این روز است. البته در طول سال مساجد برای تهیه جهیزیه فعال هستند و برخی مساجد نیز وام‌هایی برای ازدواج جوانان ارائه می‌کنند اما در این روز برجسته‌تر کردن این اقدام پیشنهاد شده است. همچنین قرار است از کارآفرینان منطقه و محله تقدیر به عمل بیاید.

حجت‌الاسلام ذاکر عنوان روز هفتم دهه تکریم و تعظیم مسجد را روز «مسجد، جبهه جهاد تبیین» اعلام کرد و گفت: سخنرانی انگیزشی و تبیین دستاوردهای انقلاب، شناسایی و تجلیل از فعالان جهاد تبیین و برگزاری مسابقه کتابخوانی جهاد تبیین برنامه پیشنهادی این روز است.

وی ادامه داد: روز هشتم نیز به عنوان روز «مسجد کانون مهرورزی و نشاط معنوی» نام‌‌گذاری شده و از اصناف، مسئولان و اقشار مختلف برای حضور در مساجد دعوت خواهد شد. این روز مصادف با روز اول عید نوروز است و برگزاری مراسم جشن عیدانه، شعرخوانی و اجرای سرود و نیز تقدیر از کارگزاران و اعضای فعال مساجد از برنامه‌های این روز است.

عنوان روز نهم؛ روز شعار سال 1402

ذاکر در خصوص عنوان روز نهم دهه تکریم و تعظیم مساجد، گفت: برای این روز عنوان انتخاب نشده است و قرار است برنامه‌های این روز مطابق شعار سال که مقام معظم رهبری برای سال 1402 اعلام می‌کنند، از جمله تبیین عالمانه شعار سال و پخش سخنرانی مقام معظم رهبری اجرا شود.

معاون فرهنگی ـ اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد اضافه کرد: روز دهم نیز به عنوان روز «مسجد؛ کانون نیایش و معنویت» نام‌گذاری شده و پیشنهاد می‌شود مساجد برای روزه‌اولی‌ها جشن‌هایی برگزار کنند و با توجه به آغاز ماه رمضان فراخوان برپایی سفره‌های افطاری، برگزاری دعای افتتاح و کمیل را داشته باشند.

وی در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر اینکه برنامه‌های مطرح شده پیشنهاد مرکز رسیدگی به امور مساجد است و هر مسجدی متناسب با زیست بوم و اقتضائات خود می‌تواند برنامه‌های خلاقانه داشته باشد، گفت: تأکید بر این است که برای نوجوانان و دانش‌آموزان برنامه‌ریزی بیشتری انجام شود. در طول سال بیش از ۲۰۰ مسجد به صورت ویژه در حوزه ارتباط مسجد و مدرسه فعالیت می‌کنند و ائمه جماعت طرح امین را اجرا می‌کنند که طی آن امام جماعت در مدرسه حاضر می‌شود و تعدادی از ائمه جماعت نیز در آزمون آموزش و پرورش شرکت کرده‌ و قبول شده‌اند و به عنوان معلم در مدارس حضور خواهند داشت که این موجب تقویت ارتباط مسجد و مدرسه می‌شود.

ذاکر با اشاره به اینکه در مراسم اعتکاف سال جاری 40 درصد معتکفان دانش‌آموز بودند که این مسئله نتیجه فعالیت ائمه جماعت است، گفت: با توجه به اینکه تحویل سال شب‌هنگام است و خانواده‌ها ترجیح می‌دهند در این ساعات در منازل خود باشند، جشن عیدانه اول فروردین در مساجد برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام ذاکر در ادامه تصریح کرد: برنامه‌های ما جنبه پیشنهادی دارد و ضمانت اجرایی آن مطالبات مردمی است. در جلسات شورای ناحیه و محلات این برنامه‌ها تبیین و تشریح می‌شوند، اما دست فعالان مساجد بسته نیست و می‌توانند براساس توانمندی مسجد ایده‌ها و برنامه‌هایی را اجرا کنند.

وی در خصوص انتصاب ائمه جماعت مساجد نیز گفت: در حوزه کادرسازی و آماده‌سازی نیروی اجرایی و پرورش استعدادهایی که برای مدیریت و امامت جماعت مساجد نیاز است، خلأ داریم. البته امور مساجد در برنامه راهبردی خود دوره توانمندسازی ائمه جماعت را برگزار می‌کند. حوزه علمیه قم هم رشته تخصصی امامت مساجد را برگزار می‌کند که با جذب طلاب مستعد و روحانیون که علاقه‌مند به گذراندن این دوره سه ساله هستند، امیدواریم این خلأ را پر کنیم.

انتهای پیام
captcha