تجربه موفق پخش اذان از مسجد مرکزی شهر کلن در آلمان
کد خبر: 4131225
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۶

تجربه موفق پخش اذان از مسجد مرکزی شهر کلن در آلمان

با گذشت بیش از شش ماه از پخش اذان با بلندگو در مسجد مرکزی شهر کلن آلمان، مسئولان این شهر این اقدام را به عنوان یک تجربه موفق در راستای افزایش رواداری مذهبی توصیف می‌کنند.

به گزارش ایکنا، به نقل از دویچه وله عربی، سال گذشته، شهرداری کلن یک پروژه آزمایشی دو ساله را راه‌اندازی کرد که طی آن انجمن‌های اسلامی می‌توانند تحت شرایط خاصی صدای اذان را از بلندگوهای مسجد پخش کنند.

در مسجد مرکزی شهر کلن صدای اذان برای اولین بار از روز جمعه 14 اکتبر 2022 از طریق دو بلندگو در حیاط بیرونی مسجد از بلندگوها پخش شد. از آن زمان به بعد، هر جمعه، بسته به اوقات نماز، تابستان و زمستان، حداکثر به مدت پنج دقیقه از ساعت 12 تا 15، در بیرون از مسجد، صدای اذان از بلندگوها پخش شده است.

به گفته مسئولان شهر کلن اگرچه در ابتدا  از جانب برخی شهروندان این شهر از جمله مسلمانان اعتراضاتی به این اقدام صورت گرفت، با این حال پس از گذشت مدتی و بدون بروز هیچ مشکلی صدای اذان نیز به بخشی از زندگی مسلمانان در شهر کلن تبدیل شده است.

به گفته سخنگوی شورای شهر کلن در پاسخ به سؤال خبرگزاری کاتولیک، در حال حاضر در  شهر کلن هیچ شکایتی از سوی ساکنان و شهروندان در مورد پخش  اذان از طریق بلندگوها وجود ندارد.

مسجد مرکزی شهر کلن نیز تمامی الزامات تعیین شده به‌منظور رعایت حقوق شهروندان ساکن در مجاورت این مسجد را رعایت کرده است و حتی در ماه مبارک رمضان نیز شرایط توافق شده در مورد اذان در خارج از مسجد رعایت می‌شود.

در هفته اول ماه مبارک رمضان یک روزنامه منتشر شده در کلن گزارش داد: تاکنون هیچ انجمن اسلامی دیگری درخواستی برای پخش اذان از طریق بلندگو ارائه نکرده است. در حالی که سال گذشته حدود ده‌ها مسجد دیگر نیز چنین تقاضایی را به شورای شهر ارائه کرده بودند.  

حدود 250 مسجد در سراسر آلمان وجود دارد که اجازه پخش صدای اذان را دارند، با این حال مسجد مرکزی کلن برای مسلمانان آلمان از ارزش نمادین بالایی برخوردار است.

انتهای پیام
captcha