«قرآن و علوم» به شبکه قرآن سیما می‌رود
کد خبر: 4136083
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۳

«قرآن و علوم» به شبکه قرآن سیما می‌رود

با مشارکت مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث جامعةالمصطفی العالمیه و شبکه قرآن و معارف سیما، برنامه «قرآن و علوم» هر هفته دوشنبه و سه‌شنبه میزبان مخاطبان شبکه قرآن سیما خواهد بود.

سیدشهاب لاجوردی تهیه‌کننده ویژه برنامه قرآن و علوم

سیدشهاب لاجوردی، تهیه‌کننده برنامه تلویریونی «قرآن و علوم» در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: قرآن کریم در بیش از ۲۰۰۰ آیه به علوم مختلفی چون علوم انسانی، طبیعی، عقلی و نقلی پرداخته و به موضوعاتی همچون تعلیم و تربیت، سیاست، حقوق، اقتصاد، مدیریت، روان‌شناسی و مباحث اجتماعی اشاره دارد و به جهت‌دهی این علوم می‌پردازد. در همین راستا برنامه قرآن و علوم در ۲۶ قسمت به بررسی رابطه قرآن با تعدادی از شاخه‌های علوم انسانی پرداخته و درصدد اثبات این مسئله است که علوم مختلف می‌توانند در خدمت قرآن قرار گیرند و در فهم و تفسیر بهتر آیات به صورت علمی مؤثر باشند؛ همانطور که آیات قرآن راهگشای علوم و جهت‌دهنده به مبانی و اهداف علوم است.

لاجوردی با بیان اینکه این برنامه برای اولین بار از سوی شبکه قرآن تولید و پخش می‌شود، افزود: برنامه قرآن و علوم در دو قسمت ابتدایی خود به بررسی رابطه قرآن و علوم و مباحث کلی پیرامون آن و سپس به ضوابط مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن و علوم می‌پردازد.

تهیه‌کننده این برنامه در ادامه به معرفی موضوعات دیگر پرداخت و گفت: رابطه «قرآن و نجوم»، «هنر و زیبایی‌شناسی در قرآن»، «قرآن و علوم اجتماعی»، «قرآن و باستان‌شناسی»، «قرآن و تربیت»، «قرآن و حقوق»، «قرآن و تاریخ»، «قرآن، بهداشت و سلامت»، «قرآن و روانشناسی»، «قرآن و سیاست» و در نهایت «رابطه پیامد‌های مطالعات میان رشته‌ای قرآن و علوم»، برنامه‌های متعددی را با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران این علوم تولید کرده است.

وی ادامه داد: برای بررسی هر یک از موضوعات ذکر شده، از یک کارشناس و دو نفر از فارغ‌التحصیلان آن گرایش دعوت شده تا در خصوص تببین آن موضوع و شبهات مطرح پیرامون آن به بحث و گفت‌وگو بپردازند. در این خصوص سعی شده تا ضمن حفظ علمی بودن مباحث با ذکر مثال‌های متعدد، مباحث برای عموم مردم و مخاطبان برنامه قابل فهم و درک باشد.

 

 

لاجوردی به اسامی برخی از کارشناسان حاضر در برنامه اشاره کرد و گفت: حجج اسلام و المسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی، سیدحمید جزائری، محمد کاویانی آرانی، غلامرضا بهروزی‌لک، علی‌همت بناری، فاضل حسامی، حسین عبدالمحمدی، عباسعلی واشیان و میثم ناظمی از جمله کارشناسان حاضر در برنامه هستند.

وی اظهار کرد: به منظور آشنایی بیشتر مخاطبان با موضوع برنامه، در هر قسمت چند کتاب مرتبط با موضوع و یکی از مراکز آموزشی و پژوهشی که در آن موضوع فعالیت می‌کند در قالب گزارش، معرفی می‌شوند.

همچنین، برنامه قرآن و علوم به تهیه‌کنندگی سیدشهاب لاجوردی و سردبیری حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی دوشنبه و سه‌شنبه هر هفته ساعت ۲۱ از شبکه قرآن و معارف سیما پخش خواهد شد و بازپخش آن نیز ساعت ۱۴:۱۵ روز بعد خواهد بود.

انتهای پیام
captcha