کارخانه ریسباف برای احداث موزه ملی اصفهان واگذار شد
کد خبر: 4148072
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۹
پس از سال‌ها بلاتکلیفی

کارخانه ریسباف برای احداث موزه ملی اصفهان واگذار شد

استاندار اصفهان از واگذاری نهایی کارخانه ریسباف از بانک ملی به وزارت میراث فرهنگی به منظور احداث موزه ملی اصفهان خبر داد.

کارخانه ریسباف

به گزارش ایکنا به نقل از اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری اصفهان، سیدرضا مرتضوی، استاندار اصفهان بیان کرد: موضوع احداث موزه بزرگ اصفهان با عنوان «موزه ریسباف» از ده‌ها سال قبل مطرح بود و در دولت فعلی نیز وعده پیگیری مجدانه آن را به مردم و جامعه فرهنگی و هنری اصفهان داده بودیم.

وی ادامه داد: این کارخانه، از بناهای بازمانده از کارخانجات صنعت نساجی استان است که در زمان خود برند معتبر استان و کشور بود، اما در سال‌های گذشته بلااستفاده مانده و در حال استهلاک بود.

استاندار اصفهان این اثر تاریخی را در شمار زیباترین و مهم‌ترین بناهای صنعتی تاریخی ایران دانست و اظهار کرد: در سال ۱۳۸۱ کارخانه ریسباف به‌عنوان یک اثر میراثی به ثبت میراث فرهنگی کشور رسیده است.

وی با بیان اینکه زمین این کارخانه بیش از ۶ هکتار است و مالکیت آن در اختیار بانک ملی قرار داشت، افزود: از سال‌های گذشته، تلاش‌های بسیاری در استان انجام شده بود تا این کارخانه به موزه اصفهان تبدیل شود و این موضوع از سوی استانداران قبلی نیز پیگیری شده بود.

مرتضوی تصریح کرد: اصفهان هزینه‌های احداث این بنا را در گذشته پرداخت کرده است و چندین بار وعده کلنگ‌زنی مجموعه به مردم و اهالی فرهنگ و هنر اصفهان داده شده بود، اما به‌دلیل نبود توافق‌های لازم، احداث موزه در این بنای تاریخی محقق نشده بود.

وی گفت: متأسفانه این تعلل‌ها باعث شد تا بخشی از مجموعه نیز دچار خسارت‌هایی شود، اما نهایتاً با پیگیری‌های مدیریت استان، پشتیبانی تعدادی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و معاونین رئیس‌جمهور، مساعدت تعدادی از دستگاه‌ها و با برگزاری جلسات مکرر و مستمر در نهاد ریاست‌جمهوری، موضوع تبدیل کارخانه ریسباف به موزه اصفهان در کمیسیون حقوقی و قضایی هیئت دولت مطرح شد و مورد پیگیری قرار گرفت.

استاندار اصفهان اضافه کرد: در این راستا جلسات کارشناسی با حضور نمایندگان میراث فرهنگی، استانداری اصفهان، معاونین وزارت و تعدادی از نمایندگان مجلس برگزار شد و دو روز پیش، این موضوع در نهاد ریاست‌جمهوری به تصویب رسید.

وی ادامه داد: طبق این مصوبه، حق بهره‌برداری زمین کارخانه، از وزارت اقتصاد به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای احداث موزه بزرگ اصفهان واگذار شد.

مرتضوی تأکید کرد: به این ترتیب، یکی از آرزوهای دیرینه مردم اصفهان نیز برآورده خواهد شد و امیدواریم سریعاً موضوع از سوی وزارت میراث فرهنگی پیگیری شود و شاهد تحقق این تعهد چندین ساله به مردم اصفهان باشیم.

 

انتهای پیام
captcha