مطالعات قرآنی محور برنامه‌های اوقات فراغت دانشجویان باشد
کد خبر: 4149764
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۰۶:۲۸
معاون آموزشی دانشگاه امام صادق(ع):

مطالعات قرآنی محور برنامه‌های اوقات فراغت دانشجویان باشد

گودرزی با بیان اینکه تابستان بهترین فرصت برای مطالعه اندیشه‌های ارزشمند است، گفت: دانشجویان در برنامه‌ریزی اوقات فراغت خود توجه ویژه‌ای به مطالعات قرآنی در بخش‌های مختلف داشته باشد.

غلامرضا گودرزی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)غلامرضا گودرزی، معاون آموزشی دانشگاه امام صادق(ع)، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس با اشاره به فرا رسیدن فصل تابستان و اوقات فراغت دانشجویان، گفت: حضور مؤثر و تقویت دانشجویان در عرصه پژوهشی، آموزشی و تربیتی یکی از دغدغه‌های مهم برای دانشگاه‌ها است که شدت و اهمیت آن در فصل تابستان با توجه به پایان ترم در اواخر خرداد دوچندان می‌شود.

گودرزی با بیان اینکه در دانشگاه، برنامه‌ریزی مشخص با وجود تقویم آموزشی وجود دارد، اظهار کرد: در سطوح دانشگاهی موضوع فراغت همانند دیگر سطوح آموزشی نیست بنابراین برخی از دانشجویان با اخذ ترم تابستانی و دروسی نظیر کارآموزی فعالیت دارند.

وی با اشاره به اینکه در دانشگاه‌ها موضوع «تربیت» به معنای عام به ویژه تربیت دینی معاونت‌های مرتبط دانشگاه و همچنین برخی از اساتید برنامه‌هایی مدونی دارند، اظهار کرد: برخی از دانشجویان در اردو‌های فرهنگی و جهادی و مرتبط با توانمندسازی که توسط معاونت‌های دانشجویی و فرهنگی برنامه‌ریزی می‌شود، شرکت می‌کنند و برخی از اساتید با دانشجویان حلقه‌های مطالعاتی راه‌اندازی کرده و به فعالیت پژوهشی و مطالعاتی می‌پردازند. 

معاون آموزشی دانشگاه امام صادق(ع) برنامه‌ریزی فردی دانشجویان را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: دانشجو باید به جستجوی دانش بپردازد،‌ چراکه آموختن علم دارای زمان و مکان خاصی نیست بنابراین در جهان امروزه دامنه دانش بسیار گسترده بوده و می‌توان برای ارتقای سطح علمی، تخصصی اقدامات مؤثری انجام داد.

این استاد دانشگاه همچنین تقویت بُعد معرفتی دانشجو را مهم دانست و افزود: تابستان بهترین فرصت برای مطالعه اندیشه‌های ارزشمند در تمامی عرصه‌ها برای دانشجویان است چراکه دانشجو نباید تک بعدی خود را پرورش دهد بلکه در مهارت، معرفت و دانش رشد داشته باشد.

گودرزی با توصیه به اینکه دانشجویان در تابستان که آموزش‌های رسمی به صورت موقت تعطیل می‌شود، به دنبال تعلیم و تربیت غیر رسمی از بررسی یک مقاله گرفته تا شرکت در مباحثه‌ها و اردو ها، باشند، گفت: یکی از مشکلات ایجاد نسخه‌های واحد تربیتی برای هر فرد است در صورتی که هر دانشجو باید باتوجه به نیاز خود سیر تربیتی خود را تدوین کند.

وی اظهار کرد: دانشجو باید به این باور که تابستان فرصتی برای آموزش غیر رسمی است، برسد و در ادامه نقاط قوت خود را تقویت کند یا تلاش بر بهبود نقاط ضعف باشد لذا تمرکز بر داشتن یک دامنه وسیعی از مطالعات الزامی خواهد بود.

بنابه گفته معاون آموزشی دانشگاه امام صادق(ع) دانشجو باید قدرت تحلیل و چالشگر داشته باشد و اگر مطالعاتی برای افزایش قدرت فهم و مسائل روز برای خود در نظر بگیرد شاهد پیشرفت خواهیم بود. 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه متأسفانه برخی از دانشجویان حتی در شناخت قرآن و فرهنگ قرآنی ضعیف هستند، گفت: همه ما باتوجه به ویژگی‌های ذاتی خود از قرآن بی‌نیاز نیستیم بنابراین به نظر می‌رسد دانشجو در برنامه‌ریزی اوقات فراغت تابستان خود باید به مطالعات قرآنی در بخش‌های روخوانی، روانخوانی، تفسیر و ... توجه ویژه‌ای داشته باشد.

گودرزی در پایان تأکید کرد: نقش استاد راهنما برای دانشجویان بسیار مهم و حیاتی است چراکه زمان سریع در گذر بوده و استفاده از تجربه اساتید خبره می‌تواند کمک شایانی به جویندگان علم و معرفت باشد.

حمیدرضا ثابت نسب

انتهای پیام
captcha