حجتالاسلام حسین رحیمی، معاون فرهنگی ادارهکل اوقاف و امور خیریه خراسانجنوبی در گفتوگو با ایکنا از خراسانجنوبی با بیان اینکه مباهله به معنای درخواست لعن و نفرین الهی برای اثبات حقانیت است، که بین دو طرفی رخ میدهد که هر دو ادعای بر حق بودن دارند، گفت: در تاریخ اسلام آمده که رسول خدا(ص) پس از نامهنگاری و دعوت مسیحیانِ نجران به اسلام و مناظره با آنها و متأسفانه ایمان نیاوردن آنها، پیشنهاد مباهله دادند و مسیحیان نیز پذیرفتند، اما در روز موعود، ابوحارثه بزرگ مسیحیان نجران با دیدن چهره نورانی پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت آن حضرت از این کار منصرف شد.
این کارشناس مذهبی بیان کرد: وی خطاب به مسیحیان گفت من صورتهایی را میبینم که اگر از خدا درخواست کنند که کوهی را از جای خود برکَنَد، هر آینه کنده خواهد شد؛ پس مباهله نکنید که هلاک میشوید و حتی یک مسیحی بر روی زمین باقی نخواهد ماند. سپس ابوحارثه نزد پیامبر اکرم (ص) آمد و گفت: «ای ابوالقاسم، از مباهله با ما درگذر و با ما مصالحه کن بر چیزی که قدرت ادای آن را داشته باشیم»؛ پس، حضرت پیشنهاد او را پذیرفتند و بهوسیله امیرالمؤمنین(ع) با ایشان مصالحه کردند که هر سال، دو هزار حلّه (لباس نو) بدهند که قیمت هر حلّه، 40 درهم باشد، و همچنین اگر جنگی با یمن روی دهد، 30 زره، 30 نیزه و 30 اسب را به مسلمانان، عاریه دهند.
رحیمی ادامه داد: رسول خدا(ص) فرمودند: «سوگند به آن خداوندی که جانم در قبضه قدرت اوست، که هلاکت اهل نجران نزدیک شده بود و اگر با ما مباهله میکردند هر آینه همگی به میمون و خوک مسخ میشدند و هر آینه تمام این وادی برایشان آتش میشد و میسوختند و حق تعالی جمیع اهل نجران را نابود میکرد و حتی پرندهای بر سر درختانشان باقی نمیماند و همه نصاری پیش از اتمام سال میمردند».
وی تصریح کرد: خداوند در آیه ۶۱ سوره آل عمران میفرماید: «فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ؛ هر گاه بعد از علم و دانشی كه (درباره مسيح) به تو رسيده، (باز) كسانی با تو به محاجه و ستيز برخيزند، به آنها بگو: بياييد ما فرزندان خود را دعوت كنيم، شما هم فرزندان خود را، ما زنان خويش را دعوت نماييم، شما هم زنان خود را، ما از نفوس خود دعوت كنيم، شما هم از نفوس خود، آنگاه مباهله كنيم، و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم.»؛ بنابر اعتقادات شیعیان، جریان مباهله علاوه بر اینکه نشانگر حقانیت رسول خدا و دین مبین اسلام است، بر افضلیت همراهان پیامبر(ص) در این ماجرا دلالت میکند و حضرت علی(ع) که براساس آیه مباهله به منزله «نَفْس و جان پیامبر خدا» معرفی شدند، افضل بر تمام امت حضرت هستند.
رحیمی تصریح کرد: این واقعه عظیم و نزول آیه مباهله در شأن اهل بیت(ع) علاوه بر کتب شیعه در منابع معتبر اهل سنت نیز آمده، چنانکه در کتاب «احقاق الحق» حدود ۶۰ منبع از منابع اهل سنت ذکر شده که در آنها تصریح شده که آیه مباهله درباره پیامبر اکرم(ص)، امیرالمؤمنین(ع)، حضرت زهرا(س) و حسنین(ع)، نازل شده است. همچنین علامه مجلسی(ره) احادیث دلالتکننده بر اینکه آیه مباهله در شأن آلعبا(اهلبیت) نازل شده را متواتر دانسته است.
وی بیان کرد: جریان مباهله نه تنها سندی بر اثبات حقانیت رسالت پیامبر اکرم(ص) و دین مبین اسلام بوده؛ بلکه سند حقانیت شیعه و افضلیت حضرت علی(ع) بر تمام امت است، چراکه ایشان براساس کلام الهی نَفس و جان رسول خدا(ص) هستند. مباهله سندی بر عظمت مقام اهل بیت(ع) و مستجابالدعوه بودن آنهاست و درس بزرگ مباهله مقابله صریح با تحریف دین است و باید توجه داشت که استفاده ابزاری از دین و برداشتهای غلط، خود سبب انحرافات در بشر میشود.
معاون فرهنگی ادارهکل اوقاف و امور خیریه خراسانجنوبی با بیان اینکه مباهله به عنوان رمز وحدت آفرین بین مذاهب اسلامی است، اظهار کرد: روز مباهله میتواند محور و رمز وحدت بین همه فرق و مذاهب اسلامی باشد، به شرط آنکه درست تبیین شود.
انتهای پیام