اخلاص و فهم صادقانه ابن سینا؛ راز ماندگاری این دانشمند بزرگ
کد خبر: 4164568
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۶

اخلاص و فهم صادقانه ابن سینا؛ راز ماندگاری این دانشمند بزرگ

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران با تأکید بر اینکه اگر اخلاص و فهم صادقانه ابن سینا نبود ماندگاری هم پیش‌نمی‌آمد، گفت: اگر کسی مانند این دانشمند در زمان خویش مورد طعنه و بعد از آن مورد نفرتی قرار می‌گیرد نباید آن را خیلی سخت گرفت چرا که ابن سینا می‌خواست به آنی برسد که رسیده بود به حقی برسد که یافته بود، مهم این است که امروز از خرمن فضائل او چه برداشتی می‌شود.

محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایرانبه گزارش ایکنا از همدان، محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران و عضو هیئت امنای بنیاد بوعلی، امروز اول شهریورماه همزمان با یکم شهریور ماه زادروز بوعلی سینا،  در همایش حکیم هزاره‌ها اظهار کرد: همدان تمدنی دیرینه دارد؛ اما این تمدن نیازمند پیوندی مبارک است و تنها به آن پیشینه که هزاران سال از عمر آن می‌گذرد نمی‌توان بسنده کرد.

وی افزود: همدان ابن سینایی می‌خواست که در خاکش زیست کند بیارامد و همچنان از نعمت وجود او این شهر جهانی شود؛ جهانی شدن چنین تمدن و شهری به یقین با وجود حکیمی چون ابن سینا توانست چنین نمود پیدا کند و این از عظمت آن مرد بزرگ است.

شالویی با اشاره به اینکه انسان‌های بزرگ در ظرف زمان و مکان نمی‌گنجند و اگر بگنجند بر آنها سخت می‌آید، تصریح کرد: این انسانها در زمان خویش متحمل سختی‌‌های بزرگی می‌شوند و اگر در دوران زندگیشان اتهامی به آنها وارد می‌شود از آن جهت است که فهمشان برای دیگران مشکل است؛ بزرگانی که اهل حکمت و فلسفه هستند می‌دانند که ابن سینا بالاتر از ظرف زمان خویش بود.

وی ادامه داد: بوعلی سینا در سن ۱۸ سالگی توانست به جایی برسد که بیماری صعب‌العلاج زمان خود را مداوا کند و آنقدر در این علم پیش رفت که از درون چنان علمی که ریشه در جسم دارد به جان برسد و این از رموزی است که ابن‌سینا بدان نائل شده بود، او برای آنکه بخواهد خویش را به جایی برساند که دریافته است چون در آنجا حکمت، طبابت، علم، دانش و فلسفه برای عبور از حقیقت است.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی افزود: بوعلی سینا به دنبال کشف حقیقت با تحمل سختی‌ها از شهری به شهری، از مشرق به مغرب را طی کرد؛ ابن سینا اگر همان کسی است که در شفایش با استدلال سخن می‌گوید اما در اشاراتش چنان روحیه‌ای از معرفت و عرفان دارد که گویا با یک عارف طرف هستی که عارفان بعداز او ریزه‌خواران سفره او هستند.

وی با تأکید بر اینکه اگر این اخلاص و فهم صادقانه نبود ماندگاری هم پیش‌نمی‌آمد، گفت: اگر کسی مانند ایشان در زمان خویش مورد طعن و بعد از آن مورد نفرتی قرار می‌گیرد نباید آن را خیلی سخت گرفت چرا که ابن سینا می‌خواست به آنی برسد که رسیده بود به حقی برسد که یافته بود مهم نیست که درباره او چه گفته شود مهم این است که امروز از خرمن فضائل او چه برداشتی می‌شود.

شالویی افزود: خوشا بحال همدان و همدانیان که شیخ‌الرئیس بوعلی سینا همجوار و در کنار آنها است  

و خوشا شهری که امروز وجود عالمان، دانشمندان و اندیشمندان به دیار سرداران و شهیدانشان آراسته شده است؛ امید و انتظار آن داریم که باز هم دانشگاه‌های این شهر ابن‌سیناها را بتوانند به جامعه علمی و پزشکی تقدیم کنند.

انتهای پیام
captcha