ایکنا حق انتخاب به مخاطب می‌دهد
کد خبر: 4180603
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۹
صابری‌نسب:

ایکنا حق انتخاب به مخاطب می‌دهد

پیشکسوت قرآنی کشور با بیان اینکه تغییر نوع بینش از آثار و برکاتی است که ایکنا از خود برجای گذاشته است، گفت: فعالیت‌های این رسانه، فراگیر و جهان‌شمول است و اطلاعات و مطالب بارگذاری شده، حق انتخاب به مخاطب می‌دهد.

حبیب الله صابری نسب، پیشکسوت قرآن

حبیب‌الله صابری‌نسب، مدرس دانشگاه و پیشکسوت قرآن، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، ضمن تبریک فرا رسیدن سالروز تأسیس خبرگزاری ایکنا، از زحمات این مجموعه خبری در دو دهه گذشته تقدیر کرد و افزود: بنده به سهم خود از تلاش خبرنگاران و عکاسان این رسانه که بدون چشم‌داشت اخبار و رویدادهای قرآنی را منعکس می‌کنند تقدیر می‌کنم.

وی به تشریح فعالیت خبرگزاری از نگاه تئوریک و فنی پرداخت و اظهار کرد: خبرگزاری ایکنا دایره‌مدار و جلوه‌گر فعالیت‌های قرآنی است تا بدین واسطه اخبار و رویدادهای این حوزه به درستی به سمع و نظر مردم و علاقه‌مندان این حوزه برسد. فعالان این رسانه با کمترین امکانات به بهترین شکل ممکن اخبار را مخابره می‌کنند.

صابری‌نسب ارتقای سطح آگاهی مخاطبان ایکنا را یکی از آثار و برکات فعالیت رسانه قرآنی برشمرد و افزود: این مجموعه خبری با تلاش خود سعی دارند اطلاعات و آگاهی عموم شهروندان را از سطحی به عمقی و علمی برساند و از سوی دیگر به ارتقای علمی افرادی که از فعالیت‌ها و طرح‌های قرآنی اطلاعات کافی ندارند کمک می‌کند تا نسبت به مفاهیم الهی آگاهی پیدا کنند.

فعالیت‌های ایکنا به مسابقات قرآن محدود نمی‌شود

وی ادامه داد: تغییر نوع بینش از دیگر آثار و برکاتی است که خبرگزاری ایکنا از خود برجای گذارده است. مخاطبان با مطالعه تفسیر و تشریح آیات قرآن نوع نگاه و نگرششان به این مصحف شریف تغییر می‌کند. شهید مطهری که دارای آثار بسیار جذاب است، بیان کرده است که «تفاوت انسان با سایر موجودات در بینش و گرایش است» و این رسانه تغییر نگرش را آهسته آهسته در مخاطب ایجاد می‌کند. گاه نگاهمان برداشت‌های سطحی و محدود، اما گاهی توجه‌ها به سمت محتوا و ژرفای قرآن است که این امر در خبرگزاری کاملاً مشهود است. خبرهای این مجموعه خبری فقط به مسابقات قرآن خلاصه نشده و با مطرح کردن پیشنهادات و انتقادات زمینه تغییر نوه نگرش می‌شود.

صابری‌نسب با بیان این مطلب که فعالیت‌های ایکنا فراگیر و جهان‌شمول است و اطلاعات و مطالب بارگذاری شده، حق انتخاب به مخاطب می‌دهد، اضافه کرد: بنده با توجه به ارتباط با دانش‌آموزان و دانشجویان مطالعه مطالب درج شده در این رسانه را پیشنهاد می‌دهم، آنان اغلب با نام این رسانه آشنا نیستند، اما بازخوردهای خوبی که از مطالب این رسانه از نوجوانان و جوانان می‌گیرم نشان از مطالب مفید داشته و علاقه برای پیگیری مطالب را ایجاد می‌کند. برخی پایگاه‌ها و کانال‌ها در فضای مجازی در این حوزه فعالیت دارند، اما این رسانه تأثیرگذاری خود را دارد.

وی تصریح کرد: ایکنا با توجه به بیان محتواهای بسیار مناسب باعث نفوذ قرآن در قلوب مردم به ویژه نوجوانان و جوانان می‌شود. به شرط آنکه بتوان این رسانه را با بهترین شیوه معرفی کرد. انسان به صورت فطری به مباحث دینی و مذهبی علاقه دارد و این مطالب باید به‌گونه‌ای بیان شود تا در دل افراد غیر قرآنی نفوذ پیدا کند. تغییر شیوه عملکردی در سبک زندگی از دیگر مواردی است که می‌توان به آن اشاره کد. مطالعه محتوای این خبرگزاری باعث می‌شود که افراد یک خانواده از حسد، کبر، ریا و ... دور باشند و این شاخصه‌ها و فضایل اخلاقی در جامعه نیز تسری پیدا می‌کند.

تأثیر محتواسازی قرآنی در تغییر سبک زندگی

خالق اثر «چشمه‌سارهای حکمت» در پاسخ به نقش این رسانه در توسعه و اشاعه فرهنگ قرآنی در عرصه بین‌المللی، گفت: با مطالعه آیات متوجه خواهیم شد که نبی مکرم اسلام(ص) برای شبه‌جزیره حجاز نبوده و فقط به مسلمانان نیز محدود نمی‌شود. شخصیت این پیامبر عظیم‌الشأن جهانی است. این رسانه بین‌المللی و اخبار 20 زبان ترجمه می‌شود، اگر حتی یک نگاه متعارف و معمولی به سایر کشورها داشته باشند در نوع نگاه و نگرش مردم مؤثر است. اخبار منتشر شده از سوی ایکنا می‌تواند در راه، روش و سبک زندگی آنان بسیار اثرگذار باشد.

وی در تکمیل سخنان خود گفت: البته ایکنا فعالیت در این عرصه‌ها را سال‌هاست که آغاز کرده است و این امر به معنای اتمام کار نیست. ترجمه به زبان‌های مختلف با گستردگی بیشتر در داخل کشور انعکاس داده شود. نظرات صاحب‌نظران مبرز در گوشه و کنار جهان که با این رسانه آشنا بوده و علم و دانش لازم در حوزه قرآن  دارند منتشر شود. قلمرو این رسانه بین‌المللی است و باید از این امتیاز ویژه‌تر استفاده کرد.

صابری‌نسب افزود: توده مردم در اقصی نقاط جهان شیفته حقیقت هستند و اگر اخبار، خوراک و محتوا در اختیارشان قرار داده شود، قطعا اثرات مثبت آن را در جهان خواهیم دید. بنده وقتی اخبار قرآنی از کشورهای مختلف را مطالعه می‌کنم علاقه دارم تا انتهای این اخبار را دانسته و با فعالیت‌های داخلی قیاس کنم. بدون تردید بسیاری از مخاطبان این رسانه اخبار را با دقت به منظور دستیابی به عمق مطلب پیگیری می‌کنند. بیان دیدگاه‌های غرب‌شناسان و شرق‌شناسان در خصوص مباحث قرآنی می‌تواند به رشد و توسعه این فرهنگ در عرصه بین‌المللی منتج شود. شایسته این رسانه فعالیت خود را در عرصه بین‌المللی گسترش دهد؛ چراکه مباحث قرآنی جهانی است و صرف مسلمانان و چند کشور اسلامی نیست.

هر اتفاق قرآنی اطلاع‌رسانی شود

این مدرس دانشگاه در ادامه در خصوص به روز بودن اخبار قرآنی از سوی این رسانه، گفت: در مجموع اخبار این رسانه در سریع‌ترین زمان ممکن مخابره می‌شود، اما باید دقت کرد سرعت را نباید فقط در سطح اخبار ادارات و مسابقات محدود کرد. شایسته است این رسانه دایره و محدوده اخبار را به سوی نامحدود پیش برد. ضروری است هر اتفاق قرآنی اطلاع‌رسانی شود. برخی رویدادهای قرآنی در کلاس‌های حفظ و قرائت سایر کشورها رخ می‌دهد که باید اطلاع‌رسانی شود. بین‌المللی بودن این رسانه کمک می‌کند تا الگوهای سایر کشورها شناسایی و با تغییراتی در کشور مورد بهره‌برداری قرار گیرد. انتشار اخبار به‌روز، جامع و کامل از سایر کشورها یکی از علائم موفقیت است که این رسانه در این حوزه فعالیت مطلوب نداشته و به خوبی وارد نشده است.

صابری‌نسب افزود: ایران در 110 کشور جهان کمی بیشتر یا کمتر سفیر داریم. این رسانه می‌تواند با واحد قرآن و مبلغان دینی اعزامی ارتباط برقرار کرده و از فعالیت‌های قرآنی آنان اطلاعات کسب کند. جای حضور مبلغان دینی اعزامی ایران به سایر کشورها در این رسانه خالی است و این رسانه می‌تواند ارتباط خود را در عرصه بین‌المللی و این حلقه‌های قرآنی بیشتر کند. این مجموعه خبری باید تمام فعالیت‌های دینی، ترویجی، تبلیغی که در این کشورها صورت می‌گیرد اطلاع‌رسانی کنید.

معرفی شخصیت‌های قرآنی به شهرهای بزرگ محدود نشود

این پیشکسوت قرآنی ضرورت معرفی چهره‌ها و پیشکسوتان قرآن را متذکر شد و افزود: در این حوزه اقداماتی صورت گرفته است که کافی نیست. برای معرفی شخصیت‌ها فقط نباید به مرکز استان و شهرهای بزرگ محدود شد. سیمای قرآن تاحدی این کار را انجام داده است، اما به شهرهای کوچک رجوع نکرده است. در سطح شهرها و روستاها افراد قرآنی فعال‌اند که این افراد هیچ‌گاه شناخته نشده و در انزوا و خلوت هم از دست می‌روند. این افراد باید به نسل نوجوان و جوان معرفی شوند. حتی پیشکسوتانی که امروز در کنار ما نیستند باید مطرح شوند.

صابری‌نسب همچنین به سرویس‌های خبری متعدد این رسانه اشاره کرد و افزود: از نگاه بنده فعالیت این رسانه در ابعاد مختلف شایسته است و تقریباً تولید محتوا در این قسمت‌ها نیز به خوبی انجام می‌شود. تقریباً تمام اخبار این رسانه همچون سپاه، اتفاقات غزه، مباحث سیاسی و .. برای بنده جالب است، اما دقت کنید از رسالت اصلی خود دور نشوید.

این مدرس دانشگاه در پایان به عوامل و خبرنگاران ایکنا توصیه کرد: از مشورت و معرفی الگوهای قرآنی به نسل جدید غافل نباشید. همواره با صداقت کار کرده و خالی از هرگونه پردازش باشید. نسل نوجوان و جوان به این رسانه نیازمندند و باید تقویت شود. از نظرات بزرگان دینی و اساتید دانشگاه کمتر مطلب می‌بینیم که باید در این زمینه بیشتر وارد شد.

انتهای پیام
captcha