مشارکت استان‌ها در رویکرد جدید جلسات تلاوت و استماع قرآن
کد خبر: 4182350
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۳
اهم رویدادهای قرآنی هفته

مشارکت استان‌ها در رویکرد جدید جلسات تلاوت و استماع قرآن

اعلام زمان‌بندی مرحله پایانی مسابقات سراسری قرآن اوقاف، آغاز ثبت‌نام چهل و دومین مسابقات قرآن دانش‌آموزان و مشارکت استان‌ها در رویکرد جدید جلسات تلاوت و استماع قرآن ازجمله اخبار قرآنی مهم طی این هفته بود.

رویدادهای قرآنی هفته

به گزارش ایکنا، آغاز هفته گذشته ضمن گرامیداشت سالروز تاسیس خبرگزاری ایکنا، با هفته قرآن و عترت دانشگاه‌ها همراه شده بود؛ برهمین اساس برنامه‌های متنوعی در راستای تکریم این ایام و توسعه فرهنگ قرآنی در سطح دانشگاه‌های کشور را شاهد بودیم و همچنین فعالان این عرصه توجه ویژه‌ای برنامه‌های قرآنی دانشجویان داشتند؛ اعلام زمان‌بندی مرحله پایانی مسابقات سراسری قرآن اوقاف، برگزاری برنامه آموزشی بانوان مدیر و فعالان قرآنی، آغاز مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف ۹ آذر در بجنورد، اجتماع حافظان قرآن همراه با نتایج اثربخش، آغاز ثبت‌نام چهل و دومین مسابقات قرآن دانش‌آموزان، برگزاری بیست‌ودومین مسابقات قرآن بانوان شاغل در سپاه، تشکیل جلسه کارگروه توسعه منابع انسانی کمیسیون آموزش عمومی قرآن، حمایت اتحادیه مؤسسات استان تهران از مربیان حفظ قرآن در مساجد، رونمایی از برنامه‌های مرکز قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی کشور، برگزاری دومین همایش فعالان قرآنی دانشگاه فرهنگیان در مشهد، مشارکت استان‌ها در رویکرد جدید جلسات تلاوت و استماع، برگزاری دوره‌های سبک زندگی قرآنی از سوی سازمان دارالقرآن، نشست پیشکسوتان قرآن کشوری در فرهنگسرای قرآن، انتصاب رئیس سی‌وهشتمین جشنواره ملی قرآن دانشگاهیان، برگزاری مرحله مقدماتی مسابقات سراسری قرآن کریم تأمین‌ اجتماعی و هنرنمایی قاریان زنجانی در جلسه تلاوت و استماع قرآن ازجمله اخبار قرآنی مهم در طی هفته گذشته بود. در ادامه به مهمترین اخبار قرآنی این هفته نگاهی خواهیم داشت.

اجتماع حافظان قرآن همراه با نتایج اثربخش

نخستین اجتماع بزرگ حافظان قرآن کریم استان تهران با عنوان «حافظان قرآن محافظان حقیقت» جمعه، نوزدهم آبان‌ماه، با حضور سرلشگر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، حجج اسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محمد حاج‌ابوالقاسم‌دولابی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور روحانیت، غلامرضا قاسمیان و سیدمحمدحسین طباطبایی(علم الهدی) و همچنین جمعی از اساتید قرآنی از جمله شهریار پرهیزکار و احمد ابوالقاسمی و بیش از پنج هزار حافظ یک جزء تا حفظ کل در مصلای امام خمینی‌(ره) برگزار شد.

مهیا شدن شرایط تدریس در مؤسسات حفظ قرآن کریم، ارائه خدمات رایگان مؤسسات قرآنی به حفاظ شرکت‌کننده در اجتماع، عضویت در انجمن حفظ قرآن کریم استان تهران و اهدای جوایز ویژه نقدی و کمک‌هزینه سفر به عتبات عالیات و مشهد مقدس ازجمله برنامه‌های این مراسم بود.

زمان مرحله مقدماتیِ کشوری بخش معارف مسابقات اوقاف اعلام شد

اسامی برگزیدگان بخش معارفی چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در مرحله استانی که آزمون آن ۲۷ مهرماه برگزار شده بود، اعلام شد. این افراد به مرحله‌ مقدماتیِ مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه راه یافتند.

بر همین اساس از بین ۱۵۳۰ شرکت‌کننده‌ای که در مرحله استانی بخش معارفی حضور داشته‌اند، ۲۳۷ نفر به مرحله مقدماتیِ مرحله کشوری راه یافته‌اند که شامل ۴۴ نفر در رشته معارف صحیفه سجادیه، ۸۴ نفر در رشته نهج‌البلاغه و در رشته تفسیر و معارف قرآن کریم(۸۸ نفر بخش معارف اهل تشیع و ۲۱ نفر معارف اهل تسنن) است. 

بخش معارفی چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در چهار مرحله شهرستانی، استانی، مقدماتیِ کشوری و نهاییِ کشوری(فینال) و در رشته‌های معارف نهج‌البلاغه، معارف صحیفه سجادیه و معارف قرآن کریم برپا می‌شود.

پیشتازی بانوان در هشتمین مسابقات قرآن بین مراکز درمانی تهران

حجت‌الاسلام محمودرضا ذکاوت، دبیر هشتمین دوره مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه بین بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تهران در گفت‌وگو با ایکنا درباره میزان استقبال ثبت‌نام‌شدگان گفت: با توجه به اتمام زمان ثبت‌نام در نیمه آبان‌ماه و براساس تحلیل آماری انجام شده، ۵۹ درصد بانوان و ۴۱ درصد آقایان شاغل به صورت رسمی، پیمانی و قراردادی و شرکتی در دانشگاه علوم پزشکی و مراکز درمانی و بیمارستان‌های شهرداری‌‌ها، نیروهای مسلح، صدا و سیما و وزارت نفت و قوه‌ قضائیه در این دوره از مسابقات نام‌نویسی کرده‌اند.

وی ادامه داد: بیشترین آمار ثبت‌نام‌کنندگان با ۵۷ درصد متعلق به رشته تفسیر سوره‌های نبأ و نازعات (براساس تفسیر نور حجت‌الاسلام قرائتی) است. سپس تعداد ثبت‌نام‌کنندگان مرتلان با ۲۲ درصد در رشته ترتیل سوره‌های مؤمنون و حافظان با ۲۱ درصد در رشته حفظ سوره‌های نبأ و نازعات، در جایگاه دوم و سوم قرار دارند.

برگزاری برنامه آموزشی بانوان مدیر و فعالان قرآنی

برنامه آموزشی بانوان مدیر و فعالان قرآنی‌–‌فرهنگی با محوریت حیات طیبه یکشنبه ۲۱ آبان ماه با تدریس عباس صبوحی در فرهنگسرای خانواده برگزار شد. این نشست قرآنی به منظور آشنایی و انس بیشتر با قران کریم، بهره‌گیری از معارف و یافتن راه‌حل‌های قرآنی در مسائل و مشکلات فردی، خانوادگی و اجتماعی به صورت حضوری در استان تهران و مجازی برای سایر استان‌ها برگزار شد.

مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف ۹ آذر در بجنورد آغاز می‌شود

نشست خبری چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم و مراسم رونمایی از پوستر این دوره از مسابقات، یکشنبه ۲۱ آبان با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا عادل؛ معاون فرهنگی و اجتماعی این سازمان برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمد شکیبا با اشاره به اینکه افتتاحیه این دوره از مسابقات ۹ آذر خواهد بود، گفت: این دوره از مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف در شهر بجنورد استان خراسان شمالی برگزار می‌شود. در بخش آقایان، مجتمع اقامتی داریوش، میزبان متسابقان خواهد بود و مجتمع پتروشیمی بجنورد هم پذیرای متسابقان در بخش بانوان است.

وی ادامه داد: این دوره از مسابقات در ایام فاطمیه(س) از ۹ تا ۱۲ آذر ابتدا در بخش نغماتی آن شامل تواشیح، اذان و اجرای گروه‌های هم‌خوانی و هم‌آوایی اجرا و در ادامه ۱۲ تا ۱۸ آذر رقابت‌های بخش قرائت آوایی شامل قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ اجزاء و حفظ کل قرآن برپا می‌شود.

بیست‌ودومین مسابقات قرآن بانوان شاغل در سپاه برگزار می‌شود 

سردار سرتیپ‌دوم پاسدار حسین محبی؛ معاون فرهنگی و تبلیغات نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا با اعلام این خبر گفت: بیست و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم بانوان شاغل در سپاه از ۲۳ تا ۲۵ آبان‌ماه در مشهد مقدس برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در این دوره از مسابقات ۱۶۰ بانوی برگزیده مرحله نیمه‌نهایی حضور دارند، گفت: ما هر ساله فرایند مسابقات را با اجرای مرحله مقدماتی، از پایین‌ترین رده‌های سپاه در دو بخش آقایان و بانوان، آغاز کرده و پس از گذارندن مرحله نیمه‌نهایی، آخرین مرحله نیز با حضور برترین‌های هر رشته برپا می‌شود و در نهایت رتبه‌های برتر به مسابقات قرآن نیروهای مسلح راه می‌یابند.

آغاز ثبت‌نام چهل و دومین مسابقات قرآن دانش‌آموزان

میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایکنا ضمن بیان این مطلب گفت: ثبت‌نام چهل و دومین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان سراسر کشور آغاز شد و فرصت ثبت‌نام تا هفته قرآن و عترت مدارس، ۱۱ آذرماه ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه مسابقات فوق، طبق روال سال‌های گذشته به صورت فرایندی در مرحله آموزشگاهی، منطقه‌ای، استانی و کشوری و سپس در سطح بین‌الملل برگزار خواهد شد، افزود: امسال دانش‌آموزان خود موظف به ثبت‌نام در سامانه جامع پرورشی هستند. بنابراین برخلاف سال‌های گذشته که مربیان پرورشی و مدیران مجاز به ثبت‌نام دانش‌آموزان بوده‌اند، اما امسال دانش‌آموزان باید شخصاً نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند و با مراجعه به سامانه نورینو رشته مورد علاقه‌ خود را انتخاب کنند.

تشکیل جلسه کارگروه توسعه منابع انسانی کمیسیون آموزش عمومی قرآن

جلسه کارگروه توسعه انسانی كمیسیون تخصصی توسعه آموزش عمومی قرآن كشور روز ۲۰ آبان‌ماه با دستور کار بررسی اقدام پنجم از راهبرد ملی دوم «تقویت نظام تربیت معلم و تأمین منابع انسانی آموزش عمومی قرآن» سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن مبنی بر طراحی، تصویب و پیاده‌سازی سازوکارهای لازم برای احراز شاخص‌های اهداف آموزش عمومی قرآن کریم و جذب استعدادهای قرآنی در نظام گزینش دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و همچنین داوطلبان استخدام آموزش و پرورش، با همکاری مشترک بخش‌های مرتبط در وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به میزبانی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.

نشست تأثیر قرآن در اشعار مولانا

سومین نشست از سلسله‌نشست‌های بلاغ به میزبانی كتابخانه ملی ایران با محوریت تأثیر قرآن در اشعار مولانا با حضور اکبر ثبوت و احمد تمیم‌داری چهارشنبه ۲۴ آبان همزمان با ایام سی و یكمین دوره هفته كتاب جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

اکبر ثبوت در ابتدای این جلسه با اشاره به قدیمی‌ترین نسخه موجود در كتابخانه ملی با اشاره به اینكه این نسخه توسط علامه قزوینی در سال ۱۳۴۱ هجری قمری یعنی در اوایل قرن چهاردهم شمسی خریداری شده است و در آغاز آن دو یادداشت از علامه قزوینی وجود دارد درباره این معامله ثبت شده است خاطرنشان كرد: از محتوای این كتاب چنین برمی‌آید كه برخی از ابیات در كتابت آن از قلم افتاده بود و یا برخی از لغت‌های یا واژه‌ها به اشتباه درج و نقل شده است. به همین سبب طی قرن‌ها، پژوهشگران و كاتبان این ابیات را در حاشیه این كتاب نگاشته و یا برخی از لغت‌ها را اصلاح كرده‌اند.

وی ادامه داد بنا به سخنان و صحبت‌های استاد زنده نام مهدی الهی قمشه‌ای، مولانا در زمانی می‌زیسته كه فرقه‌های مختلف اسلامی تلاش می‌كردند تا هر یك در راستای معایب دیگری و محاسن خود سخن رانند. این تشتت و تعدد نگرش‌ها و نظرها درنهایت آنچه كه در مقام خدشه به محتوای دین به شمار می‌رفت را در تفكر اندیشمندان و دانشمندان در حوزه دین اسلام وارد می‌کرد.

حس یک انتخاب تازه و مواجهه متفاوت دانشجویان با قرآن

آئین رونمایی از برنامه‌های مرکز قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی کشور، یکشنبه ۲۱ آبان و همزمان با چهارمین روز از هفته قرآن و عترت دانشگاه در خانه دانشجوی لانه جاسوسی امریکا برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که چهره‌های قرآنی همچون رحیم قربانی؛ مسئول سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ، حجت‌الاسلام علی تقی‌زاده؛ رئیس سازمان دارالقرآن‌ الکریم، کریم دولتی؛ پیشکسوت و حافظ قرآن حضور داشتند، نماهنگی از طرح سراسری قرآن و عترت  این سازمان با عنوان «حیات» برای حضار به نمایش درآمد.

برگزاری دومین همایش فعالان قرآنی دانشگاه فرهنگیان در مشهد

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی مبشری، معاون فرهنگی ـ اجتماعی دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به برگزاری دومین همایش حافظان، قاریان، مدیران دارالقرآن‌ها، دبیران کانون‌های قرآن در واحد‌های آموزشی و فعالان قرآنی پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان در سراسر کشور از روز، ۲۲ آبان به مدت پنج روز در مشهد مقدس گفت: در پی تجربه موفق دانشگاه فرهنگیان در میزبانی سی‌وهفتمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان کشور در تابستان سال جاری، مقرر شد همایش بزرگ قرآنیان دانشگاه نیز با شکوه بیشتر برگزار شود. از این رو، برنامه‌ریزی و اقدامات لازم برای برپایی اجتماع حافظان قرآن دانشگاه صورت گرفت تا در ضمن آن، ارزیابی و سطح‌بندی دانشجومعلمان کل کشور نیز انجام شود. 

وی افزود: همچنین، در قالب این همایش، طرح سطح‌سنجی سواد قرآنی دانشجومعلمان سراسر کشور نیز اجرا می‌شود که در این راستا، برای همه این عزیزان، شناسنامه قرآنی تعریف خواهد شد. علاوه بر این، در همایش ملی حافظان، قاریان، مدیران کانون‌ها و فعالان قرآنی دانشگاه فرهنگیان، دوره‌های تخصصی روش‌های ارزیابی و سطح‌بندی سواد قرآنی و حفظ جزء ۳۰ قرآن آموزش داده می‌شود.

دانشگاهیان در صف اول جهاد تبیین برای معرفی قرآن عمل کنند

عباس سلیمی، پیشکسوت و قاری بین‌المللی کشورمان، در محفل قرآنی که روز یکشنبه، ۲۱ آبان‌ماه، از سوی اداره امور فرهنگی دانشکده فنی دکتر شریعتی به مناسبت هفته قرآن و عترت، دانشگاه‌ها برگزار شد، اظهار کرد: شناخت صحیح همه پدیده‌ها، انسان‌ها و جریانات اجتماعی مستلزم این است که انسان در یک موقعیت مناسب و دقیق بایستد وگرنه به خطا می‌رود.

وی با اشاره به جریان قرآن‌سوزی‌های اخیر در برخی کشورهای غربی گفت: آن عنصر مطرود و نابخردی که امروز با حمایت برخی از حکومت‌های فاسد اروپایی و تحت حمایت پلیس‌های نابخرد برخی از کشور‌ها به کتاب مقدس قریب به دو میلیارد انسان موحد توهین می‌کند و آن را به آتش می‌کشد به قرآن به عنوان یک کتاب آسمانی نگاه نکرده است. باید بداند که قرآن منحصر در این اوراق نیست و این تنها وجود ظاهری آن است. بنده نامه‌ای برای آقای پاپ رهبر کاتولیک‌‌های جهان نوشتم و توصیه کردم به کشیش خود تفهیم کند که با به آتش کشیدن قرآن، این کتاب آسمانی از بین نمی‌رود. از قرآن سوخته دود به آسمان بلند نمی‌شود، بلکه نور به آسمان ساطع می‌شود و اگر باور ندارید، از تنور خانه خولی بپرسید و بدان که با به آتش کشیدن قرآن نوای آسمانی تلاوت قرآن خاموش نمی‌شود و اگر باور ندارید از سر بریده بر فراز نیزه بپرسید، که هرگز این ندا خاموش نخواهد شد.

مشارکت استان‌ها در رویکرد جدید جلسات تلاوت و استماع

مدتی است که محفل تخصصی با عنوان «جلسه تلاوت و استماع قرآن کریم» به صورت ماهانه در مجتمع امام خمینی‌(ره)، حسینیه الزهراء(س) برگزار می‌شود.این جلسه که تاکنون ۱۶ نوبت تشکیل شده، با حضور جمعی از پیشکسوتان، قاریان، حافظان و فعالان قرآنی تهرانی و برقراری ارتباط برخط تصویری با قرآنیان سراسر کشور یک چهارشنبه در ماه از موعد نماز مغرب و عشا آغاز می‌شود و حدود دو ساعت به طول می‌انجامد.

تلاوت قرآن توسط اساتید و قاریان ممتاز، قرائت دعا و مناجات، بیان نکات تدبری برخی آیاتی که در جلسه تلاوت می‌شود و پخش کلیپ‌های مناسبتی، از جمله بخش‌های این برنامه وزین را تشکیل می‌دهد. محمدتقی میرزاجانی، معاون آموزش، پژوهش و ارتباطات شورای عالی قرآن با اعلام رویکرد جدید این جلسات قرآن گفت: تصمیم گرفتیم برای تقویت فضای قرآنی در استان‌ها، ظرفیت این جلسه ملی را با استان‌هایی که متقاضی هستند به اشتراک بگذاریم. به این صورت که تمام یا بخشی از هر‌ جلسه را در اختیار قرآنیان یک استان قرار دهیم تا با حضور و اجرای اساتید و قاریان ممتاز بومی، توانمندی‌های قرآنی آن استان، در این برنامه پرمخاطب، مطرح و معرفی و اسباب انگیزش بیشتر جامعه قرآنی آن منطقه فراهم شود.پ

مرحله مقدماتی مسابقات سراسری قرآن کریم تأمین‌ اجتماعی‌ برگزار می‌شود

محسن تقیانی، مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به برگزاری مرحله مقدماتی بیست‌‎ و ‎پنجمین دوره مسابقات قرآن‌کریم سازمان تأمین اجتماعی گفت: این مسابقات ویژه کارکنان و همکاران بازنشسته سازمان تأمین‌ اجتماعی، شرکت‌‎ها و مؤسسات تابعه این سازمان و خانواده‌های آنان در راستای گسترش و ترویج اندیشه‌های قرآنی و فرهنگ دینی در سراسر کشور در ۳ مرحله مقدماتی، درون‌دستگاهی و بین‌دستگاهی‌(نهایی) برگزار می‌شود.

وی افزود: این مرحله با حضور تمامی کارکنان رسمی، آزمایشی، پیمانی، قرارداد ماده ۲۰، مشمولین ضریب‌ k، کلیه کارکنان شرکتی‌ شامل خدماتی، تأسیساتی و... و همچنین نیروهای شاغل در ستاد مرکزی، مراکز بیمه‌‎ای و درمانی سازمان تأمین‌ اجتماعی و تمامی کارکنان شاغل در بیمارستان‎‌های تابعه هلدینگ سلامت سازمان تأمین‌اجتماعی مانند میلاد، البرز و کارکنان شاغل در مؤسسات و شرکت‌های تابعه و همکاران بازنشسته سازمان تأمین‌ اجتماعی و همچنین همسر و فرزندان آنان برگزار می‌شود.

تمسک به قرآن در کنار عترت ناجی بشریت است

آیین رونمایی از کامل‌ترین مجموعه دست‌نویس قرآن به خط حجازی از سده‌ نخست هجری قمری با عنوان «مصحف مشهد رضوی» ۲۵ آبان ماه، در تالار قدس کتابخانه مرکزی حرم مطهر رضوی، برگزار شد.

حجت‌الاسلام مروی، تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: همواره در آستان قدس رضوی اهتمام جدی نسبت به امور فرهنگی و معرفتی داریم. اینجا تنها یک مرقد که جنبه تاریخی داشته باشد و زیارت مردم بخواهد یک پیوند تاریخی را ایجاد کند، نیست. این جفا به امام معصوم و حجت خداست، اینجا بارگاه شریف امام حاضر است که مردم و همه انسان‌ها باید برای سبک زندگی و آموختن حیات واقعی درس گیرند.

زمان‌بندی مرحله پایانی مسابقات سراسری قرآن اوقاف اعلام شد

جدول زمان‌بندی مرحله نهایی چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام شد. بر این اساس این رویداد در دو بخش بانوان و آقایان از ۹ تا ۱۲ آذرماه، ابتدا در بخش نغماتی آن شامل تواشیح، اذان و اجرای گروه‌های هم‌خوانی و در ادامه ۱۲ تا ۱۸ آذرماه رقابت‌های بخش قرائت آوایی شامل قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ اجزاء و حفظ کل قرآن برپا می‌شود.

افتتاحیه این دوره از مسابقات ۹ آذرماه در شهر بجنورد استان خراسان شمالی برگزار می‌شود. در رشته قرائت تحقیق قرآن، بخش آقایان ۲۳ نفر و رشته قرائت ترتیل ۲۰ نفر و در رشته حفظ قرآن آقایان؛ حفظ کل ۲۵ نفر و حفظ ۲۰ جزء ۱۸ نفر با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و در رشته قرائت تحقیق بانوان ۱۸ نفر و در رشته قرائت ترتیل بانوان ۲۱ نفر رقابت کرده ضمن آن که در بخش بانوان ۲۰ حافظ کل و ۱۷ حافظ ۲۰ جزء قرآن به رقابت خواهند پرداخت.

معاون دانشجویی ـ فرهنگی وزارت بهداشت از ايكنا بازدید کرد

عباس شیراوژن، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به همراه جواد باقری‌بیلندی، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، ۲۳ آبان با حضور در محل سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور و خبرگزاری ایکنا از بخش‌های مختلف این سازمان و  خبرگزاری بازدید کردند.

معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این بازدید از نزدیک با روند فعالیت بخش‌های مختلف این خبرگزاری از جمله گروه‌های خبری فعالیت‌های قرآنی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، معارف، بین‌الملل، شعب و ... آشنا شد و استودیوی خبرگزاری حضور یافته و به پرسش‌های خبرنگار پاسخ داد که متن و فیلم این گفت‌وگو به زودی منتشر می‌شود.

برگزاری دوره‌های سبک زندگی قرآنی از سوی سازمان دارالقرآن

در راستای توسعه و تعمیق فعالیت‌های آموزشی و گفتمانی در حوزه سبک زندگی قرآنی، برنامه‌های مختلف و متنوعی پیش‌بینی کرده است که عمده این فعالیت‌ها با حضور و مشارکت اقشار مختلف مردم به‌ویژه تشکل‌ها و مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد قرآنی در سراسر کشور در حال برگزاری است؛ یکی از این برنامه‌ها برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های سبک زندگی قرآنی بر پایه کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن است. 

حسین تقی‌پور، معاون آموزش و سنجش سازمان دارالقرآن الکریم در این رابطه گفت: در چند سال اخیر موضوع سبک زندگی قرآنی به‌صورت جدی در دستور کار سازمان دارالقرآن قرار گرفت که شاهد ثمرات این طرح در مجموعه‌هایی که آن را برگزار کرده‌اند، بوده‌ایم.

اعلام برگزیدگان دومین جشنواره «آیه‌های قدکشیده»

آیین اختتامیه دومین جشنواره هنری سوره‌ها با عنوان «آیه‌های قدکشیده» همزمان با هفته قرآن و عترت در دانشگاه‌ها و از سوی مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران، روز، ۲۳ آبان‌ماه با اعلام اسامی حائزین رتبه اول رشته‌ها در سالن شهید رجب‌بیگی دانشکد‌ه‌های فنی دانشگاه تهران برگزار شد. بیش از ۱۵۰ اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است. 

مرحله کشوری آزمون حافظان کل مؤسسه مهد قرآن آغاز شد

محمود کریمی، معاون آموزش این مؤسسه  گفت: مرحله کشوری پانزدهمین دوره آزمون سراسری حفظ کل قرآن کریم همراه با ترجمه، تدبر و تفسیر  «ترنم وحی» ویژه حافظان کل عضو مؤسسه مهد قرآن از سراسر کشور از صبح روز، ۲۳ آبان‌ماه آغاز شد و تا ۲۷ آبان‌ماه ادامه دارد .

وی ادامه داد: در این دوره، بانوان و آقایان حافظ کل از شعب مهد قرآن استان‌های یزد، تهران، مازندران(بهشهر – ساری)، قزوین، مرکزی (اراک – خمین – محلات)، خوزستان (دزفول – شوش)، خراسان رضوی (کاشمر – مشهد)، اصفهان (برخوار – درچه)، کرمان (رفسنجان) و سمنان (مهدیشهر) شرکت دارند.

برگزاری نشست پیشکسوتان قرآن کشوری در فرهنگسرای قرآن

نشست دوستانه استادان و پیشکسوتان و مدیران قرآنی کشور، دوشنبه، ۲۲ آبان‌ماه به دعوت سعید زکی‌لو، رئیس  فرهنگسرای قرآن برگزار شد.سیدمحسن‌ خدام‌حسینی، بنیانگذار‌ سازمان دارالقرآن در اوایل دهه ۶۰ و طراح دوره‌های‌ مهارت‌های ‌زندگی‌ قرآنی، سیدمحسن ‌موسوی‌بلده، محمدرضا صلح‌جو، مهدی قره‌شیخلو، رئیس اسبق سازمان دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی، محمد خواجوی، رئیس اسبق سازمان دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی، علی‌اکبر توپچی، رئیس اسبق فرهنگسرای قرآن، احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی، عباس سلیمی و احمد حاجی‌شریف، پیشکسوت قرآنی از جمله شرکت‌کنندگان در این نشست صمیمی بودند.

اختتامیه جشنواره قرآن دانشگاه‌های علوم پزشکی اهواز

همزمان با هفتمین روز از هفته قرآن و عترت دانشگاه‌ها، محفل انس با قرآن کریم ‌به همراه اختتامیه بیست و هفتمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه‌های علوم پزشکی اهواز چهار‌شنبه ۲۴ آبان برگزار شد. این محفل انس که با قرائت قرآن از سوی مسعود نیکدستی و حسین سعیدی قاریان بین‌المللی و ممتاز همراه بود، بعد از اقامه نماز مغرب و عشا با حضور جمعی از دانشجویان در جوار یادمان شهدای گمنام دانشگاه علوم پزشکی اهواز برپا شد.

رقابت مرحله نهایی حافظان مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)

مرحله نهایی هفدهمین دوره مسابقات سراسری ـ مردمی دارالقرآن امام علی(ع) در بخش رشته حفظ ۱۰ و ۲۰ جزء و حفظ کل تا جمعه ۲۷ آبان‌ماه با رقابت ۲۴۱ نفر از  بانوان بالای ۱۸ سال و زیر ۱۸ سال به صورت برخط با حضور داوران در فرهنگسرای قرآن در حال برگزاری است.

این مرحله از رقابت‌ها با قضاوت ۱۸ نفر از داوران چون سمانه کوچکی در لحن، زهره مقدسی در صوت، معصومه عباسی‌نظری در تجوید، معصومه آگاهی در بخش وقف و ابتدا، غصون مسلمی و الهام ماندگارمهر در بخش صحت حفظ و... و هاجر حیدری به عنوان مسئول کمیته فنی درحال برگزاری است.

رئیس سی‌وهشتمین جشنواره ملی قرآن دانشگاهیان منصوب شد

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حکمی، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت را به عنوان رئیس سی‌و‌هشتمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان کشور، منصوب کرد.

محمود ریاحی پای سفره قرآن و اهل بیت(ع)

بیست و ششمین دیدار کمیته شهدای قرآنی کنگره ملی شهدای پایتخت سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ که طبق روال چهارشنبه‌های هر هفته برگزار می‌شود، اختصاص به دیدار با خانواده شهید محمود ریاحی از شهدای دوران دفاع مقدس داشت.

بوی باران به مشام می‌رسد اما نه خبری از ابری باران‌زاست و نه من در مکانی نزدیک به دریا هستم؛ بلکه در تهران هستم، آن هم در یکی از آلوده‌ترین روزهای فصل پاییز پایتخت و خود را مقابل خانه‌ای به انتظار، می‌یابم که قرار است کسی در به روی نه فقط من، که جمع همراهم بگشاید و میزبانمان باشند.

هنرنمایی قاریان زنجانی در جلسه تلاوت و استماع قرآن

هفدهمین جلسه تلاوت و استماع قرآن کریم، با حضور جمعی از پیشکسوتان، قاریان، حافظان و فعالان قرآنی و برقراری ارتباط برخط تصویری با قرآنیان سراسر کشور، چهارشنبه ٢۴ آبان‌ماه، پس از موعد نماز مغرب و عشاء در مجتمع امام خمینی(ره)، حسینیه الزهرا(س) آغاز شد و بیش از دو ساعت به طول انجامید.

این محفل که پذیرای میهمانان ویژه قرآنی از استان زنجان بود، از سوی محمود رنگرز از قاریان ممتاز و پیشکسوت زنجان و کشور اداره شد. تلاوت قراء زنجانی شامل یوسف قنبری، حسین قبادی، میثم محمدی، جعفر مرادی، سیدوحید موسوی و اجرای دعا و مناجات توسط فریبرز اسکندری، از جمله برنامه‌های این محفل بود.

انتهای پیام
captcha