«تصویری در بند» خاطرات جاویدالاثر کاظم اخوان منتشر شد
کد خبر: 4194373
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵
روایت زندگی نخستین عکاس-خبرنگار جنگ

«تصویری در بند» خاطرات جاویدالاثر کاظم اخوان منتشر شد

«تصویری در بند» خاطرات جاویدالاثر کاظم اخوان، یار شهید چمران و از اولین عکاس خبرنگاران جنگ تحمیلی که توسط مونس عبدی‌­زاده به رشته تحریر درآمده، به همت انتشارات شهید کاظمی منتشر شد.

«تصویری در بند» خاطرات جاویدالاثر کاظم اخوان منتشر شدبه گزارش ایکنا به نقل از انتشارات شهید کاظمی؛ کاظم: فرزند آخر خانواده اخوان در گروه دوستانی که تا آغاز زمزمه‌های انقلاب در مشهد همپای همدیگر بودند نقش مرکزی و رهبری داشت. نقطه برجسته زندگی او، آَشنایی با ستاد جنگ­های نامنظم و دکتر چمران بود. به گفته دوستان و همرزمان، این دیدار تا آنجا پیش رفت که ابتدا کاظم به عنوان رزمنده و در ادامه به عنوان همه‌کاره ستاد؛ هرجا دکتر چمران بود، کاظم هم حضور داشت.

گل خاطرات کاظم مربوط می­‌شود به آشنایی وی با دوربین عکاسی، آن هم به درخواست پدر معنوی­‌اش یعنی دکتر چمران. به گونه­‌ای که در یک دستش اسلحه و در دست دیگرش دوربین عکاسی بود. اغلب تصاویر زیبایی که از دکتر چمران به یادگار مانده است توسط دوربین عکاسی اهدایی او به کاظم ضبط و ثبت شده است. با شهادت دکتر چمران و انحلال ستاد جنگ‌های نامنظم، دامنه فعالیت کاظم تغییر شکل می­‌یابد اما دوربین عکاسی همچنان نقش اول خاطرات او را در سال‌های 59 تا61 بازی می‌کند.
 
زندگی کاظم بعد از اتمام عملیات بیت­‌المقدس با سردار حاج احمد متوسلیان گره می­‌خورد. زندگی جدید او با اعزام به سوریه و لبنان رنگ و بوی دیگری می­‌گیرد. او علیرغم توصیه دوستان و فرماندهان ستاد جنگ­‌های نامنظم، داوطلبانه به مأموریت برون­‌مرزی می­‌رود.
 
با اسارت کاظم، حاج احمد متوسلیان، تقی رستگارمقدم و سیدمحسن موسوی که با عنوان چهار دیپلمات شناخته می‌شوند، خاطرات او رنگ و بوی انتظار می­‌گیرد. انتظاری کشنده. انتظاری که خانواده هر چهار دیپلمات را از این نهاد سیاسی به نهاد دیگر سیاسی می‌کشاند. انتظاری که تا هم اکنون نیز ادامه دارد. طی این مدت یعنی از سال اسارت تا امروز، شایعاتی مبنی بر زنده بودن یا شهید شدن این چهار دیپلمات ذکر شده است که در این کتاب سعی شده از اخبار موثق استفاده شود.
انتهای پیام
captcha