ارزش وقت و عمر از دیدگاه اسلام
کد خبر: 4196307
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۲

ارزش وقت و عمر از دیدگاه اسلام

مسئول موقوفات حوزه علمیه خراسان‌جنوبی گفت: وقت و عمر از بالاترین نعمت‌ها و بزرگترین دارایی‌هایی است که خداوند متعال در اختیار همه انسان‌ها قرار داده است

حجت‌الاسلام مهدی شبان، مسئول موقوفات حوزه علمیه خراسان‌جنوبیحجت‌الاسلام مهدی شبان، مسئول موقوفات حوزه علمیه خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی  با بیان اینکه بدون شک وقت و عمر از بالاترین نعمت‌ها و بزرگترین دارایی‌هایی است که خداوند متعال در اختیار همه انسان‌ها قرار داده است، اظهار کرد: دارایی و ثروتی که به درستی از آن استفاده شود سعادت و کمال در دنیا و آخرت را در پی خواهد داشت.

وی افزود: اگر نسبت به استفاده صحیح از آن غفلت کنیم قطعا دچار خسران بزرگ خواهیم شد زیانی که قابل جبران نیست و چیزی جز حسرت برای ما نخواهد داشت.

حجت‌الاسلام شبان گفت: خداوند متعال در آیه 77 سوره مبارکه قصص نسبت به غنیمت شمردن این نعمت هشدار می‌دهد که در آنچه خداوند به تو داده خانه آخرت را بطلب، و سهم خود را از عمر و مال دنیا فراموش مکن و تحصیل آخرت کن و به دیگران نیکی کن همان گونه که خدا به تو نیکی کرده و در روی زمین در جستجوی فساد مباش، زیرا خداوند فسادانگیزان را دوست ندارد. 

مدرس علوم عقلی در حوزه علمیه خراسان‌جنوبی با بیان اینکه حدیث معروفى از امیرمؤمنان على(ع) در تفسیر «وَلاَ تَنسَ نَصِیبَکَ مِنَ الدُّنْیَا؛ نصیبت را از دنیا هرگز فراموش نکن» آمده که فرمود: «لا تَنْسَ صِحَّتَکَ وَقُوَّتَکَ وَفَراغَکَ وَشَبابَکَ وَنِشاطَتَکَ أنْ تَطْلُبَ بِها الاْخِرَةَ؛ سلامتى و توانایى و فراغت بال و جوانى و نشاط را فراموش نکن و به وسیله آن سعادت آخرت را تحصیل نما».

وی تصریح کرد: قطعا از دست دادن فرصت مايه غم و اندوه است که امیر المومنین(ع) از آن به عنوان شدید‌ترین غصه‌ها یاد نموده‌اند (أَشَدُّ الْغُصَصِ فَوْتُ الْفُرَصِ) لکن اندوه و حسرت و حتى گریه و زارى براى از دست رفتن فرصت‌ها هیچ مشکلى را حل نمى کند لذا بهتر است که انسان فرصت‌ها را دریابد و از آن به درستی استفاده کند.

حجت‌الاسلام  شبان با بیان اینکه از پیامبر اعظم(ص)نقل شده که فرموند: إنَّ لِرَبِّکُمْ فى أیّامِ دَهْرِکُمْ نَفَحاتُ ألا فَتَعَّرضوا لَها؛ پروردگار شما در دوران زندگانى‌تان نسیم‌هاى سعادتى در اختیار شما مى‌گذارد که از آن نسیم‌ها استفاده کنید و خود را در معرض آن قرار دهید»، گفت: این نسیم‌هاى سعادت همان فرصت‌هاى گرانبهاست که در دوران زندگى براى انسان گه گاه حاصل مى‌شود.

مدرس علوم عقلی در حوزه علمیه خراسان‌جنوبی اظهارکرد: در خطبه 237 نهج البلاغه در مورد چگونگى فرصت‌ها به نکاتی اشاره شده است که اکنون در متن زندگى و حيات هستيد عمل کنيد، زيرا مهم‌ترين نتيجه عمر، عمل صالح بوده که نامه‌هاى عمل گشوده و این بخش از کلام امام اشاره به اين دارد که با گشوده بودن پرونده‌ها هرگونه اضافه و اصلاح و کم کردن نقطه‌هاى ضعف امکان پذير است.

وی با بیان اینکه بساط توبه گسترده است؛ لذا راه بازگشت باز است و می تواند آتش‌هایی که برافروخته را خاموش کند، افزود: فراريان از طاعات خدا به سوى او فراخوانده مى‌شوند و به بدکاران و گنهکاران اميد عفو داده مى‌شود. 

حجت الاسلام  شبان تصریح کرد: در جاى جاى آيات قرآن کریم آثار اين دعوت و اميد ديده مى‌شود که خداوند مى‌فرمايد؛«بگو اى بندگان من که بر خويشتن ظلم و اسراف کرديد از رحمت خدا مأيوس نشويد خداوند همه گناهان را مى‌بخشد، زيرا او بسيار آمرزنده و مهربان است».

انتهای پیام
captcha