«کتاب و رسانه» بزرگ‌ترین گردهمایی فرهنگ‌آفرین در حوزه کتاب است
کد خبر: 4196402
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۹

«کتاب و رسانه» بزرگ‌ترین گردهمایی فرهنگ‌آفرین در حوزه کتاب است

دبیر بیست و یکمین دوره‌ جایزه کتاب و رسانه گفت: این رخداد بزرگ‌ترین گردهمایی فرهنگ‌آفرین در حوزه کتاب است.

«کتاب و رسانه» بزرگ‌ترین گردهمایی فرهنگ‌آفرین در حوزه کتاب استبه گزارش ایکنا؛‌ مراسم اختتامیه بیست و یکمین دوره‌ جایزه‌ «کتاب و رسانه» عصر روز یکشنبه هشتم بهمن‌ ماه با حضور یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، فرشاد مهدی‌پور، معاون رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی دیگر از مدیران و دست‌اندرکاران فرهنگی کشور و جامعه خبرنگاران کتاب به میزبانی تالار مهر حوزه هنری برگزار شد.

علی رمضانی در ابتدای این مراسم با اشاره به آنکه از زمان فعالیت دوره جدید خانه کتاب در دولت سیزدهم نوزده دوره جایزه کتاب و رسانه برگزار شده بود با اشاره به وقفه‌ای که کرونا در مسیر برگزاری این رویداد انداخت، خاطرنشان کرد: سال گذشته با بازنگری در نوزده دوره گذشته و در سیر دامنه مطالعاتی و تحقیقاتی و تغییرات آیین‌نامه‌ای گام بیستم این رویداد را با محور توجه به ایده‌های خلاقانه در حوزه تولید محتوای ناب برای کتاب داشتیم.

وی ادامه داد: در دوره بیست و یکم جایزه کتاب و رسانه تلاش کردیم تا برخی از وجوه کم‌تر مورد توجه قرار گرفته در حوزه فعالیت رسانه و کتاب را مورد توجه قرار دهیم و این وجوه را پیش روی مخاطبان ارائه دهیم. اگر قرار است کتاب وارد زندگی مردم شود رسانه اولین اولویت برای این مهم است. این‌که که بخواهیم به مخاطب بگوییم که چه بخواند یا در تصمیم‌گیری یاریگر او باشید اینجاست که کار رسانه‌ای در مسیر هدایت‌گری مخاطب رخ‌نمایی می‌کند.

رمضانی صحبت‌های خود را با تأکید بر این مسئله که تلاش شده در گام بیست و یکم جشنواره کتاب و رسانه آسیب‌های ادوار قبل مرتفع شود و نقاط قوت بیش‌ از پیش تقویت شود به خروجی این رویداد به ‌عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای حوزه کتاب و ارتباط مستقیم آن با رسانه تأکید کرد.

جامعه کتاب‌محور

در بخش دیگری از این مراسم پیام محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که از طریق ویدیو برای مراسم اختتامیه ارسال شده بود پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

اسماعیلی در این پیام با اشاره به آن‌که جامعه رسانه‌ای در ایران خانواده‌ای منسجم است که در حوزه فرهنگ و هنر قدرت‌نمایی و شکل عمل‌گرا دارد، تصریح کرد: نیازمندیم تا این انسجام بیشتر شود چراکه مخاطبان فرهیخته حوزه فرهنگ هنر و رسانه نیازمند دریافت درست‌ترین و دقیق‌ترین اطلاعات در این عرصه هستند.

وزیر ارشاد در فصل دیگر از این پیام تصویری با اشاره به آنکه اگر آثار فرهنگی با پوشش خلاقانه‌ رسانه‌ای همراه شود بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد، یادآور شد: تردیدی در این مسئله وجود ندارد که جامعه ما جامعه‌ای کتاب‌محور است و عشق و اشتیاق مردم در حوزه فعالیت و کار رسانه‌ای در زمینه ارتباط‌گیری با کتاب می‌تواند مورد تقویت قرار گیرد به شرط آنکه نگاه خلاقانه پیشانی‌نوشت فعالیت رسانه‌ها قرار گیرد.

رشد شصت‌وچهار درصدی

سیاوش صلواتیان، دبیر بیست و یکمین دوره‌ جایزه یک کتاب و رسانه به‌عنوان دیگر سخنران این مراسم با اشاره به آن‌که این رخداد بزرگ‌ترین گردهمایی فرهنگ‌آفرین در حوزه کتاب است، خاطرنشان کرد: از دوره بیستم تا امروز تلاش کردیم تا سوار بر ریل تغییرات مسیر تحول‌گرایانه‌ای را در حوزه ارتباطی رسانه و کتاب با مخاطبان و دوستداران یار مهربان به آن‌ها ارائه دهیم.

وی ادامه داد در نهایت هزار و چهارصد و پنجاه اثر از سیصد و شصت شرکت‌کننده دریافت شد که افزایش شصت‌ویک درصدی مشارکت‌کنندگان و پنجاه‌وهشت درصدی آثار نسبت به گام بیستم را بازتاب می‌داد. همچنین شاهد رشد شصت‌وچهار درصدی میان افرادی بودیم که برای نخستین بار در این رویداد حضور پیدا کرده‌اند.

وی با اشاره به آنکه سی‌ونه داور کار داوری این دوره جشنواره برعهده داشته‌اند، یادآور شد: در حوزه مطبوعات و خبرگزاری‌ها هفت‌صد و شصت‌وهشت اثر در حوزه رسانه‌های دیداری و شنیداری سیصد و بیست اثر و در حوزه رسانه‌های اجتماعی صد و سی‌وسه اثر مورد داوری قرار گرفت.

انتهای پیام
captcha