سالم‌سازی آب شرب مناطق محروم به مدد داوطلبان هلال احمر
کد خبر: 4198798
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۰
وحید سلیمی خبر داد؛

سالم‌سازی آب شرب مناطق محروم به مدد داوطلبان هلال احمر

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر از اجرای طرح سالم‌سازی آب شرب در طرح نذر خدمت خبر داد و گفت: سالم‌سازی آب از محل کمک‌های مردمی انجام می‌شود.

وحید سلیمی، رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمروحید سلیمی، رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر در گفت‌وگو با ایکنا، در پاسخ به این سؤال که با توجه به نگرانی‌های موجود در زمینه تنش آبی کشور، چه برنامه‌هایی برای ارتقای طرح نذر خدمت(نذر آب سابق) دارید؟ گفت: با توجه به حجم گستره فعالیت‌هایی که در حوزه داوطلبان در طرح نذر آب داشتیم، نظرسنجی‌هایی که در حوزه‌های مختلف صورت گرفته و مشاوره‌ها و راهبردهایی که رئیس جمعیت هلال احمر ارائه کرد، طرح نذر آب به نذر خدمت ارتقا داده شد تا خادمان داوطلب مردمی با محور توانمندسازی مناطق محروم دست به فعالیت بزنند.

وی اعلام کرد: در کنار منابع داوطلبی که در داخل کشور  از سوی خیرین، نیروهای جهادی، مؤسسات خیریه و بنگاه‌های اقتصادی برای برای این طرح تأمین می‌شود، استمدادهایی نیز در حوزه بین‌الملل براساس پروپوزال‌هایی که تهیه شده جذب می‌کنیم که اولویت ما بحث سالم‌سازی آب شرب و ارتقای سطح سلامت آب شرب مناطق محروم است.

سلیمی ادامه داد: ممکن است در مناطق زیادی آب وجود داشته باشد اما آب موجود قابلیت شرب نداشته باشد که با تکنیک‌هایی که وجود دارد و سالم سازی‌هایی که بعضاً خیلی ساده است از محل کمک‌های مردمی سالم سازی آب صورت می‌گیرد. ما براساس اتفاقاتی که کشور هر روز با آن مواجه است و گستره تنش‌های آبی سعی کرده‌ایم نقاطی که بیشترین خطرپذیری را دارند احصاء کنیم. قطعاً منابع ما محدود است و براساس اولولیت‌هایی که وجود دارد از جمله ضریب محرومیت استان‌ها و شهرستان‌ها، تعداد جمعیت کمتر برخوردار و ... اولویت فعالیت را به مناطقی اختصاص می‌دهیم که بیشترین نیاز را دارند.

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به کم بارش بودن امسال به نظر می‌رسد تعداد استان‌ها و شهرستان‌ها برای دریافت خدمات نذر خدمت افزایش پیدا ‌کند؛ چه پیش‌بینی‌هایی در این خصوص داشته‌اید؟ گفت: متأسفانه حتی شهرهای شمالی که قبلاً پربارش بودند در سال جاری با تنش کم بارشی مواجه شده‌اند. ما دو رویکرد داریم؛ یکی بحث آگاه‌سازی مجامع بین‌المللی که با تدبیری که رئیس جمعیت هلال احمر داشته‌اند، دبیرخانه مبارزه با تغییرات اقلیمی در جمعیت راه‌اندازی شده است. در نشست‌های بین‌المللی که در ژنو برگزار شد نیز به عنوان یک مطالبه از سمت جمعیت هلال احمر ایران در حوزه‌های مختلف حتی در بحث تحریم‌ها و ورود تجهیزاتی که در این حوزه می‌تواند کمک کند، مباحثی مطرح شده است. در سطح ملی و استانی نیز پروژه‌های سالم‌سازی آب شرب را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی در خصوص ترویج صرفه‌جویی و مصرف بهینه آب نیز گفت: این موضوع، یک موضوع حاکمیتی است و وزارت نیرو در این خصوص ورود کرده و پروژه‌های عظیمی را در دست احداث دارد؛ بحث فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی مردم نیز در دستور کار این وزارتخانه است. اما ما نیز به نوبه خودمان در بدنه داوطلبان مصرف بهینه آب را فرهنگ‌سازی می‌‌کنیم تا داوطلبان هلال احمر نیز به نوبه خودشان در جوامعی که حضور دارند فرهنگ استفاده درست از آب را گسترش دهند.

انتهای پیام
captcha