مقابله با استعمار؛ وجه اشتراک نهضت‌های اسلامی آفریقا با انقلاب + عکس
کد خبر: 4199497
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۴
حسین اسدی بیان کرد:

مقابله با استعمار؛ وجه اشتراک نهضت‌های اسلامی آفریقا با انقلاب + عکس

رئیس نمایندگی منطقه‌ای المصطفی در سنگال گفت: مقابله با استعمار و ستیز با سلطه‌گری ظالمانه وجه اشتراک نهضت‌های اسلامی آفریقا با انقلاب اسلامی است.

حسین اسدی، رئیس نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه در داکار

به گزارش خبرنگار ایکنا، حسین اسدی، رئیس نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه در داکار، عصر امروز دوشنبه ۲۳ بهمن در دیدار با جمعی از رهبران طریقت تیجانی سنگال موسوم به عمریه با اشاره به برخی از مشترکات نهضت اسلامی حاج عمر الفوتی در منطقه غرب آفریقا با انقلاب اسلامی ایران در غرب آسیا، اظهار کرد: مقابله با استعمار و ستیزه با سلطه‌گری ظالمانه، بهره‌گیری از تعالیم قرآنی در بنیان حکومت اسلامی در این دو منطقه و تلاش برای اتحاد امت اسلامی و ساخت جامعه اسلامی بر مبنای جهان‌بینی توحیدی و احکام الهی، از جمله ویژگی‌های مشترک میان قیام امام خمینی(ره) و شیخ عمر الفوتیه است که باید دستاورد‌های آن در قالب فعالیت‌های مشترک علمی، پژوهشی و فرهنگی به اقشار مختلف به ویژه جوانان دانشگاهی و فرهیختگان معرفی شود.

سپس شیخ محمد مدانی تال، از نوادگان شیخ عمر الفوتی و از رهبران طریقت تیجانی موسوم به عمریه در سخنانی افزود: یاد و نام شخصیت‌های مصلح اسلامی که با الهام از تعالیم قرآنی بر قلوب مردم حکومت می‌کردند، هیچگاه از خاطر ملت‌ها پاک نخواهد شد.

وی با اشاره به قیام امام خمینی (ره) در ایران اسلامی، تصریح کرد: ما تیجانیون زاویه عمریه سنگال، از نخستین هیئت اعزامی از ایران در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و در زمانی که هنوز سفارت جمهوری اسلامی ایران در سنگال افتتاح نشده بود، میزبانی کردیم و تا امروز هم این ارتباط ادامه دارد. ما از شنیدن اخبار موفقیت‌های ایران اسلامی در عرصه‌های مختلف خرسند می‌شویم.

شیخ محمد مدانی تال، با تمجید از فعالیت نهاد‌های ایرانی و خدمات علمی، فرهنگی و دینی نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه برای مردم سنگال به ویژه جوانان کشورش قدردانی و سپاسگزاری کرد.

وی همچنین بر آمادگی این طریقت برای همکاری بیش از پیش با این نهاد علمی بین‌المللی در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی به ویژه با محوریت قرآن کریم تأکید کرد.

در پایان این دیدار مقرر شد لجنه علمی مشترکی با عضویت نمایندگان این طریقت و برخی از استادان نمایندگی جامعه المصطفی به منظور طراحی و پیگیری برنامه‌های مشترک تشکیل شود.

یادآور می‌شود، جمعیت عُمَریه، منسوب به حاج عمر بن سعید تال الفوتی (۱۲۸۳ق/ ۱۸۶۶م) در سنگال، مالی، گینه، چاد و کامرون است؛ وی مهم‌ترین رهبر شاخۀ سودانی تیجانیه بود که در حجاز توسط محمد الغالی برگزیده شد تا این طریقت را در آفریقای غربی گسترش دهد.

مقابله با استعمار وجه اشتراک نهضت‌های اسلامی آفریقا با انقلاب اسلامی است

مقابله با استعمار وجه اشتراک نهضت‌های اسلامی آفریقا با انقلاب اسلامی است

انتهای پیام
captcha