نماینده تراز انقلاب چه ویژگی‌هایی دارد
کد خبر: 4201931
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۲
در نشست ایکنا تبیین شد

نماینده تراز انقلاب چه ویژگی‌هایی دارد

از نماینده‌ای که با پول‌پاشی رأی می‌آورد نمی‌توان انتظار داشت که به فکر سفره مردم باشد، لذا باید شاخص‌های اسلامی و انقلابی را در انتخاب مسئولان لحاظ کرد. مسئول در وهله اول باید اهل صدق و صداقت، وظیفه‌شناس، مسئولیت‌شناس و مسلط به وظایف، کارآمد و توانمند باشد.

نشست ایکنا

در آستانه برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و با توجه به نقش مهم و حساس نمایندگان مجلس در مسائل داخلی کشور و اعتبار جهانی و نیز امور بین‌المللی، آحاد جامعه رأی‌‌دهنده باید نسبت به انتخاب اصلح بتوانند تصمیم صحیحی بگیرند که به همین مناسبت، ایکنای چهارمحال‌وبختیاری میزبان نشستی با حضور دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان و رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شهرکرد بود که به «مهم‌ترین شاخص‌های نماینده تراز انقلاب اسلامی» پرداختند.

خودسازی و جهاد اکبر نمایندگان مجلس

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالفضل احمدی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به اینکه هر دو بخش مردم و مسئولان در بروز عقب‌ماندگی‌های موجود در حیطه اقتصاد، معیشت یا فرهنگ دخیل هستند، اظهار کرد: اگرچه انتقادات به برخی مسئولان به‌جا و درست است اما مردم در انتخاب اصلح نقش اصلی را دارند حال آنکه ملاحظه می‌شود برخی شاخص‌های حزبی و جناحی، قومی و محلی، منافع شخصی یا گروهی، انگیزه‌های مادی و ... شاخص‌های غالب در انتخاب مردم هستند. البته بخشی از انتخاب‌ها نیز براساس شاخص‌های تراز و انقلابی است.

وی با ذکر اینکه اگر شاخص‌های انتخاب نماینده اصولی و در تراز نباشد از مسئول منتخب هم نمی‌توان انتظار نگاه صحیح داشت، افزود: از نماینده‌ای که با پول‌پاشی رأی می‌آورد نمی‌توان انتظار داشت که به فکر سفره مردم باشد لذا باید شاخص‌های اسلامی و انقلابی را در انتخاب مسئولان لحاظ کرد؛ مسئول در وهله اول باید اهل صدق و صداقت، وظیفه‌شناس، مسئولیت‌شناس و مسلط به وظایف خود باشد و دیگر آنکه کارآمد و توانمند باشد که این بایسته‌ها باید در انتخاب مورد توجه قرار گیرد.

احمدی فسادستیزی را از دیگر شاخص‌های نماینده تراز انقلاب دانست و بیان کرد: مبارزه با فساد از مؤلفه‌های عدالت است که مقام معظم رهبری نیز قائلند اجرای عدالت بدون فسادستیزی امکان‌پذیر نیست؛ گاه ما کسی را انتخاب می‌کنیم که یا اهل فساد است یا روحیه فسادستیزی ندارد که طبعاً از چنین مسئولی نمی‌توان انتظار اجرای عدالت را داشت. 

ابوالفضل احمدی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر

این مدرس حوزه و دانشگاه افزود: آگاهی به منظومه فکری امامین انقلاب، شناخت مراحل انقلاب اسلامی، حرکت بر مبنای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به‌عنوان سند بالادستی مسئولان نظام از دیگر ویژگی‌های نماینده در تراز است و نماینده مجلس باید به تعبیر رهبر انقلاب، یک انسان مؤمن و انقلابی و دارای تخصص قوی باشد. البته ذکر این نکته ضروری است که هرچقدر هم مسئول ما قوی و مزین به شاخص‌های انقلابی و تراز باشد، نمی‌توان از او انتظار تحقق صد در صدی اسلام را داشت زیرا همراهی مردم نیز لازم است. 

احمدی مؤلفه خودسازی در مسئولان را بسیار مهم ارزیابی کرد و توضیح داد: انسان وقتی دارای قدرت یا ثروت می‌شود اگر خود ساختگی نداشته باشد و جهاد اکبر را پیش نگیرد، نمی‌تواند در میدان‌های مخالف بر مبنای حق سخن بگوید، دفاع داشته باشد و عمل کند لذا خودسازی برای مسئولان بسیار اهمیت دارد؛ مردم نیز وقتی کسی را انتخاب می‌کنند نباید او را رها کنند بلکه پیوسته باید بر عملکرد او نظارت داشته باشند، مطالبه‌گری کنند و این مهم‌ترین نکته در حفظ مسئولان است که امام خمینی(ره) بر وجوب امر به معروف مسئولان تأکید داشتند. همچنان که این مهم در حدیثی از پیامبر اسلام(ص) توصیه می‌شود که «کلکمْ راعٍ، وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ عَنْ رَعِیتِهِ.»

وی با تأکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر مسئولان از دیدگاه مقام معظم رهبری مهم‌ترین حوزه این فریضتین الهی است، افزود: ایشان قائلند که مردم باید کار خوب را از مسئولان بخواهند و امر کنند؛ ایشان در بیاناتی دیگر فرمودند: «مطالبه‌گری کنید و از مسئولان بخواهید که کار جدی بکنند؛ یکی از کارهایی که شماها می‌توانید بکنید این است؛ شما برحذر بدارید مسئولان را از کارهای نمایشی؛ از آنها بخواهید کارهای جدی و واقعی انجام بدهند.»

احمدی ادامه داد: لذا نخبگان جامعه اعم از جوانان، دانشجویان، طلاب، دانشگاهیان، رسانه‌ها و غیره باید بر کار مسئولان نظارت جدی داشته باشند تا مسئولان همواره احساس کنند چشم‌هایی دائماً بر کارشان نظارت دارد و اگر کوچک‌ترین سستی یا انحراف داشته باشند، مردم مطالبه خواهند کرد. بنابراین بعد از اینکه مسئول باید خودسازی را داشته باشد، نقش مطالبه‌گری مردم در سلامت مسئولان بسیار اهمیت دارد. 

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان با بیان اینکه برخی بی‌اخلاقی‌ها و هنجارشکنی‌ها در عرصه تبلیغات انتخاباتی چه از سوی نامزدها و چه طرفداران آنها ناشی از عدم خود ساختگی است، افزود: اتفاقاً یکی از ملاک‌ها و شاخص‌های انتخاب می‌تواند توجه به رفتارهای نامزدها و طرفداران در ایام تبلیغات باشد یعنی نامزدی که نتواند نیروها و هواداران ستادی خود را کنترل کند، اگر نماینده شد نباید از او انتظار داشت که بتواند بر دولت نظارت کند یا لوایح و طرح‌ها را به نفع مردم مصوب کند.

احمدی مهم‌ترین وظیفه مجلس خبرگان را نظارت بر تداوم شرایط رهبری دانست و توضیح داد: اگر نامزدی که به این عرصه پا می‌گذارد نتواند احساسات خود یا اطرافیانش را کنترل کند آیا خواهد توانست امر خطیر نظارت بر رهبری را به خوبی انجام دهد که یک وظیفه کشوری و بلکه بین‌المللی است. 

مطالبه‌گری در قالب کار تشکیلاتی 

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان با تأکید بر اینکه مطالبات مردم از مسئولان جز در قالب کار تشکیلاتی به نتیجه نمی‌رسد، تصریح کرد: مقام معظم رهبری نیز بر اهمیت تشکیلات تأکید دارند و لذا مردم اگر مطالبه‌ای دارند باید یک گروه از مطالبه‌کنندگان را تشکیل داده و یک نفر را نماینده خود قرار دهند و تنها در این صورت است که کارشان منتج به نتیجه خواهد شد. مطالبات اگر به‌صورت انفرادی یا خارج از چارچوب مطرح شود ممکن است با سوءاستفاده برخی فرصت‌طلبان تبدیل به اغتشاش و آشوب شده و حق مردم تضییع شود که مصادیق آن‌را در گذشته شاهد بودیم. 

احمدی در خصوص ساز و کار مطالبه‌گری و با تأکید بر اینکه مقام معظم رهبری عمده وظیفه مطالبه را بر عهده قشر دانشجو گذاشته‌اند، گفت: ایشان می‌فرمایند که شما جوانان دانشجو باید پرچم مطالبه‌گری را زمین نگذارید که اگر زمین گذاشته شود دیگرانی آن را بر می‌دارند که از سلامت برخوردار نیستند و مقصود خودشان را دنبال می‌کنند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان تشکیل اداره امر به معروف و نهی از منکر را از خواسته‌های امام خمینی(ره) که محقق نشد مطرح کرد و توضیح داد: این اداره با یک اراده فراقوه‌ای و فراحاکمیتی می‌توانست به همه سطوح مسئولان نظارت داشته باشد و موارد انحراف یا فساد را پیگیری و رفع آن را مدیریت کند. با اینحال ستاد امر به معروف که در سال ۷۲ تشکیل شد ساز و کار خوبی را برای مطالبه‌گری مردم دارد که نمونه‌های فراوانی در استان اتفاق افتاده و فرهنگ خوبی در حیطه مطالبه‌گری در حال شکل‌گیری است که البته این اقدامات جا دارد با کار رسانه‌ای خوب به اطلاع مردم برسد.

احمدی در خصوص عملکرد مجلس یازدهم در حوزه فرهنگی، بیان کرد: بنده اطلاعی از خروجی عملکرد مجلس در حیطه فرهنگی ندارم، مجلس طرحی را برای عفاف و حجاب در دستور کار قرار داد اما روند تصویب آن به درازا کشید و نهایتاً هنوز هم مشخص نیست؛ در حوزه استانی نیز در سفر اول رئیس‌جمهور اعتبار ۲۸۰ میلیارد تومان برای حوزه فرهنگ استان تخصیص یافت اما عملاً شاهد هستیم که این اعتبارات صرف ساخت و ساز و مباحث عمرانی می‌‌شود و ریالی برای نرم‌افزار فرهنگی هزینه نشده است.

حسین داوری، رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان شهرکرد

ویژگی‌های نماینده تراز در منظومه فکری امامین انقلاب 

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین داوری، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شهرکرد در این نشست با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی نماد دموکراسی دینی در فرهنگ اسلامی است، اظهار کرد: مجلس ریل‌گذار حرکت کشور است و قدرتی که مجلس دارد را شخص رئیس‌جمهور هم ندارد و نمایندگان با قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قوانین، کارهای بزرگی را در سطح ملی و حتی بین‌المللی می‌توانند راهبری کنند.

وی با ذکر اینکه گستره اثرگذاری و نفوذ مجلس طبعاً مستلزم نمایندگان توانمند است، ادامه داد: نمایندگان مجلس باید ویژگی‌هایی را داشته باشند و بتوانند نظام و انقلاب اسلامی را به سمت اهداف پیش ببرند که ویژگی‌های نماینده تراز را می‌توان از منظومه فکری امامین انقلاب استخراج کرد و مورد توجه قرار داد.

داوری بیان کرد: امام راحل(ره) و‌ مقام معظم رهبری پنج محور را برای نماینده مجلس مطرح می‌کنند که اساسی‌ترین محور شاید مباحث اخلاقی باشد زیرا نماینده مردم درواقع نمایندگی یک جامعه بزرگ را بر عهده دارد و وکیل یک ملت است لذا باید از سلامت اعتقادی برخوردار و پایبند به اصول دینی و اخلاقی باشد.

این مدرس حوزه و دانشگاه کارآمدی را از دیگر محورهای لازم برای نماینده مجلس مطرح کرد و توضیح داد: تجربه بسیار مهم است و اگر نباشد کارایی هم محقق نخواهد شد؛ داشتن برنامه دقیق برای حل مشکلات استانی، پرهیز از وابستگی سیاسی به بیگانگان، باور به آرمان‌ها و دلبستگی به نظام ارزشی جمهوری اسلامی و تکیه به سرمایه داخلی، داشتن برنامه برای اقتصاد و معیشت مردم و اعتقاد و التزام عملی از دیگر ویژگی‌های نماینده تراز در نگاه امامین انقلاب است. 

داوری در خصوص ضرورت التزام عملی نماینده مجلس، تصریح کرد: هیچ نظام سیاسی در دنیا نمی‌پذیرد سکان را به دست کسی بسپارد که اساساً التزام و اعتقادی به آن نظام ندارد. در قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز، التزام عملی مسئولان یکی از بایسته‌ها است یعنی آنان اولاً باید به ارزش‌های انقلاب اسلامی باور داشته باشند و دوم، اهداف انقلاب را به تمام معنا دنبال کنند که در غیر اینصورت التزام عملی و کارآمدی مسئول زیر سؤال خواهد رفت. 

رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان شهرکرد با اشاره به اینکه نظام سیاسی متشکل از دو رکن مسئولان و مردم است، افزود: هم مردم و هم مسئولان در تحقق نظام سالم و کارآمد اسلامی مؤثر هستند با این توضیح که هر دو باید نسبت به یکدیگر ناصح باشند. نظام جمهوری اسلامی که براساس رأی مردم پایه‌گذاری شده است هم مردم و هم مسئولان در جهت‌گیری‌ها و عملکردها دخیل هستند یعنی مردم در تعیین کارگزاران از پایین‌ترین سطح تا بالاترین سطح نقش دارند و در کوچک‌ترین تصمیمات نظام سهیم هستند. 

داوری ادامه داد: حال این موضوع جای بحث دارد که اگر مردم تا این میزان می‌توانند نظاره‌گر و مطالبه‌گر کار مسئولان باشند، آیا ساز و کار شفاف مشخصی برای نظارت یا بیان اعتراض‌ها، نظرات و پیشنهادات وجود دارد؟ البته اخیراً کار خیلی خوبی ذیل قانون حمایت از سوت‌زنان فساد انجام شده است که گزارشگران فساد مورد حمایت و تشویق قرار می‌گیرند. با اینحال برخی ایرادات نیز وارد است از جمله اینکه طرح شفافیت آرای نمایندگان به طور کامل تصویب نشده و جای بحث دارد. مردم حق دارند نظر نماینده خود را در خصوص موضوعات مطرح شده در مجلس بدانند لذا می‌بینیم که هنوز ساز و کار معینی برای نظارت مردم بر کار مسئولان وجود ندارد و این مهم در بین خود مردم نیز نهادینه نشده است.

وی با تأکید بر ضرورت حفظ سرمایه اجتماعی یعنی همراهی و اعتماد مردم، تصریح کرد: واقعیت این است که در سطح مسئولان باید یک پالایش عمیق اتفاق بیفتد با این توضیح که مباحثی همچون تجمل‌گرایی به جای ساده‌زیستی مسئولان در برخی دولت‌ها نهادینه شد که به اعتماد مردمی آسیب زد. مردم جمهوری اسلامی را به‌عنوان یک نظام دینی پذیرفتند و تا زمانی این حمایت را دارند که مسئول و کارگزار معتقد به دین را داشته باشد و اگر این اتفاق نیفتد، مردم هم نسبت به نظام و هم دین اعتماد خود را از دست می‌دهند. 

عملکرد مجلس در حوزه فرهنگی 

داوری بیان کرد: واقعیت این است که مسائل اساسی جامعه با توصیه حل نمی‌شود بلکه باید ساز و کاری جدی و مشخص وجود داشته باشد که اگر مسئولی خودش را بالاتر از مردم ببیند باید پاسخگو باشد زیرا این مسائل با درس اخلاق حل نمی‌شود؛ جدیت در برابر مسئولان متخلف باعث جلب اعتماد مردمی خواهد شد.

وی در خصوص عملکرد مجلس یازدهم در حوزه فرهنگی با اشاره به اینکه مفهوم فرهنگ از نگاه همه ما ناظر بر فرهنگ دینی و ملی است، توضیح داد: باید دید مجلس در این دوره چه تأثیراتی بر تدین و دینداری مردم داشته است و شاخص‌های مذهبی را تقویت کرده است؛ کمیسیون فرهنگی مجلس راهبردهای اساسی حوزه فرهنگ را در مجلس شورای اسلامی بر عهده دارد که در این راستا شاهد تصویب چند قانون خوب و سازنده در مجلس یازدهم بودیم.

داوری افزود: قانون جوانی جمعیت یکی از این موارد بود و مسئله جمعیت مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز بوده است و جامعه ما باید به سمت فرزندآوری سوق یابد. حمایت‌های خوبی از خانواده‌ها در قالب قانون جوانی جمعیت دیده شده است هرچند گاهی در اجرا مشکلاتی را شاهد هستیم. تسهیل ازدواج نیز از دیگر مواردی است که مجلس ورود خوبی داشته و تسهیلات و حمایت‌های خوبی را برای جوانان دیده است تا زمینه رسیدن به رشد جمعیتی فراهم شود.

وی در پایان گفت: قانون حجاب و عفاف دیگر موردی بود که بعد از کش و قوس‌های فراوان نهایی شده است و اگرچه مفاد و جزییات آن هنوز در دسترس عموم قرار نگرفته اما حرکت خوبی است.

انتهای پیام
captcha